Husa.....

Re: ventiljustering

dragster17 skrev:
ok, skall nog kunna få till ventiljusteringen idag, e det nån som vet ifall fe 501 -02:ans plast (vingar, skärmar m.m) passar på en 501 FE 98:ans?
Framskärm är bara att skruva dit.Bakskärm går med något nytt fäste+att dynan måste göras om.Kylvingarna är nog ganska kört,helt annan tank från -00
Det här är en -96 som en kompis fixade till för några år sen....
 
Last edited:
husaberg

när jag köpte min 501 -98. så fick jag med 2st ljuddämp, en kortare variant (tror att det e för cross) och en som e lite längre (enduro) är det nån som vet skillnaden på dessa två eller finns det och köpa nån dämp med mer effekt??
dragster
 
Mcbudet skrev:
Plocka bort båda inspektions luckorna och tändstiftet sen plockar du bort tändkåpan oxå så du kommer åt svänghjulet.
Ta en mejsel eller nånting ocj stoppa ner i tändstifthålet och känn vart du har kolven nånstans, kolven är i topp 2ggr engång rör sig insug/utblåsventilerna samtidigt den gången är det INTE! utan när kolven är i övredödpunkt dvs när kolven precis vänder så skall icke ventilerna röra på sig! snurra runt motorn ett par varn medans du känner dig för med mejseln så kommer du hajja!


jag hörde att dödläget var den gången kolven var i topp och man kunde rucka lite på vipp-armarna, stämmer det att man kan hitta det så?
/erik
 
tyson skrev:
jag hörde att dödläget var den gången kolven var i topp och man kunde rucka lite på vipp-armarna, stämmer det att man kan hitta det så?
/erik
Ja.. när kolven är i topp och du känner att du kan "rucka" på ventilerna är den i dödläge.
 
tyson skrev:
jag hörde att dödläget var den gången kolven var i topp och man kunde rucka lite på vipp-armarna, stämmer det att man kan hitta det så?
/erik
Jepp :) På alla vipparmarna, att ingen ventil är nertryckt.

Det var en gammal tråd du hittat. Den som söker den finner... :tummenupp

Edit: Var för långsam med att svara.
 
Back
Top