Husa med mikuni?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har tröttnat på att försöka få ordning på orginal Dellorto förgasare och de flesta utrikiska sidor föreslår ju mikuni tm40 alt keihin FCR.

Då kommer frågan vad rekomenderas?
Prisskillnaden är stor mikuni är mycket billigare men det finns väl troligen kit för att få Keihin att passa direkt då dessa monteras orginal -04.

Passar äv mikuni bolt on eller med lätthet?

Finns det några andra stora skillnader i prestanda lätthanterlighet mellan dessa?
 
Borsiin skrev:
Har tröttnat på att försöka få ordning på orginal Dellorto förgasare och de flesta utrikiska sidor föreslår ju mikuni tm40 alt keihin FCR.

Då kommer frågan vad rekomenderas?
Prisskillnaden är stor mikuni är mycket billigare men det finns väl troligen kit för att få Keihin att passa direkt då dessa monteras orginal -04.

Passar äv mikuni bolt on eller med lätthet?

Finns det några andra stora skillnader i prestanda lätthanterlighet mellan dessa?

TM40 är en budget förgasare med begränsade justerings möjligheter, FCR41 är toppklass och mikunis motsvarighet är tmr41,, (har jag för mig).
Bägge har utbytbara halsar samt trattar till resp montering.
Jag har FCR och är super nöjd, dock så finns "ful"fcr.s out there, typ på origmonterade på yamaha osv... försök att hitta en riktig typ äldre modell.
:) :)
 
Iom at mikuni TM är ung halva priset mot keihin måste den ju vara någon form av budgetmodell det är klart.
Men frågan är om man behöver alla justeringsmöjligheter
(då får man köpa R vilket kostar som keihin) eller det blir betydligt bättre äv om du monterar en TM gentemot orginalskiten

D1ice

Keihin kostar ung 4000
och Mikuni TM 2000
 
Var hittar du en keihin FCR för runt 4000:-?
Det billigaste jag hittat är för ca 400$ (enbart fugge, utan insug. gummi mm), men då tillkommer ju frakt, tull & ev. moms.

I tyskland har jag hittat FCR för ca 700 euro, & TMR för ca 600 euro
 
kan vara svårt att få på mekunin iaf! med 42:an så får man vinkla ner den 15 grader men skicka ett pm så kan man göra en lösning! men går du upp i förgasar storlek så knasar det med insuget på husan så vill du få ut det masimala så måste man öppna det lite!
 
Ett måste :tummenupp :
 

Bifogat

  • eimca-092.jpg
    eimca-092.jpg
    61.1 KB · Visningar: 134
SM 570 RR skrev:
Det trista med att ha en RR är att man inte blir köpsugen på något. De andra pratar porrdetaljer som värre bromsar, radialpumpar, värre fugge, shysstare avgassystem, titanpryttlar, excel fälgar och allt annat tjafs som de vill ha. Vad ska man prata om om man redan har allt det där? ;)
 
mr_rockster skrev:
Det trista med att ha en RR är att man inte blir köpsugen på något. De andra pratar porrdetaljer som värre bromsar, radialpumpar, värre fugge, shysstare avgassystem, titanpryttlar, excel fälgar och allt annat tjafs som de vill ha. Vad ska man prata om om man redan har allt det där? ;)

HAHA :rofl :rofl
Ja Vi som har allt detta redan borde få en egen "vin , kvinnor och sång"- tråd el dylikt som är intresse nr 2 .

Inte kan man köpa nåt kul till hojfan heller. Lyxa till det med ett par extra titanfotpinnar kanske ? Dom som sitter på gnistrar lite för mycket tycker jag. :hihi :öl :öl
 
mr_rockster skrev:
Det trista med att ha en RR är att man inte blir köpsugen på något. De andra pratar porrdetaljer som värre bromsar, radialpumpar, värre fugge, shysstare avgassystem, titanpryttlar, excel fälgar och allt annat tjafs som de vill ha. Vad ska man prata om om man redan har allt det där? ;)
Ni kan ju prata om vilken tid ni ska träffas vid korvkiosken... :rofl
 
mr_rockster skrev:
Det trista med att ha en RR är att man inte blir köpsugen på något. De andra pratar porrdetaljer som värre bromsar, radialpumpar, värre fugge, shysstare avgassystem, titanpryttlar, excel fälgar och allt annat tjafs som de vill ha. Vad ska man prata om om man redan har allt det där? ;)
Kanske finns någon häftig alu-ram att meka dit.Husqvarnas ram har ju sett precis lika ut sen -85 :rolleyes:
 
Varför ändra på ett vinnande koncept? Hört talas om Enduro-VM? Supermotard-VM? .. behöver jag säga mer ;)
 
Busaberg skrev:
Kanske finns någon häftig alu-ram att meka dit.Husqvarnas ram har ju sett precis lika ut sen -85 :rolleyes:

Att grundmodellen på ramen har hängt med sen 80-talet betyder ju bara att inget behövts förbättras. :D
 
De bästa förarna sitter på de bästa cyklarna, de bästa bilförarna i de bästa bilarna. Så är det i alla motorsporter om du inte har förstått det... Det är ju inte för inte som t.ex Shumacher och Kimi åker Minardi eller Anders Eriksson och Eddie Seel åker Praga för att bara ta ett exempel. Har du den bästa motorcykeln så får du de bästa förarna, så funkar det i 90% av fallen (eftersom de bästa teamen också ofta har mest pengar...). KTM är väl iofs motardstallet med mest pengar, men inte vinner de för det ;)
 
mr_rockster skrev:
De bästa förarna sitter på de bästa cyklarna, de bästa bilförarna i de bästa bilarna. Så är det i alla motorsporter om du inte har förstått det... Det är ju inte för inte som t.ex Shumacher och Kimi åker Minardi eller Anders Eriksson och Eddie Seel åker Praga för att bara ta ett exempel. Har du den bästa motorcykeln så får du de bästa förarna, så funkar det i 90% av fallen (eftersom de bästa teamen också ofta har mest pengar...). KTM är väl iofs motardstallet med mest pengar, men inte vinner de för det ;)


Ok nu föstår jag tack :Bugar

Jo en sak bara, om jag inte mins fel så bytte ex Shumacher från benniton till ferrari och vinner WM där med efter något år.... Fast de var nog bara en slump Alesi och Berger skulle nog haft samma framgång om dom hade stannat... :rolleyes:
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top