husa 650

stoppie

laglös
Gick med
10 Feb 2005
Ort
obbola
Hoj
KTM 640 lc4
tjenare jag såg en husa 650 motard på blocket som man vart liet sugen på men hur är skilnaden på den och min lc4 640.
service intervaller och det där?
tack för svar mvh
stoppie :tuttar
 
Det är stor skillnad på serviceintervallerna & karaktären på hojen som sådan jämfört med din Lc4:a.
Det finns mycket information om Husan & dess serviceintervaller om du använder sökfunktionen. :)

:tummenupp
 
Ghost skrev:
Det är stor skillnad på serviceintervallerna & karaktären på hojen som sådan jämfört med din Lc4:a.
Det finns mycket information om Husan & dess serviceintervaller om du använder sökfunktionen. :)

:tummenupp

vart ska jag söka? och vad ska jag skriva när jag söker?
tack
 
stoppie skrev:
vart ska jag söka? och vad ska jag skriva när jag söker?
tack
Sök på forumet, det finns en alldeles utmärkt knapp längst upp på sidan.
Sök på Husa/husaberg & serviceintervaller.

:)
 
stoppie skrev:
tjenare jag såg en husa 650 motard på blocket som man vart liet sugen på men hur är skilnaden på den och min lc4 640.
service intervaller och det där?
tack för svar mvh
stoppie :tuttar
Lättheten är största skillnaden , liten svängmassa i motorn, vilket gör att man tror att dom går bättre än vad dom igentligen gör, otroligt roliga maskiner att tävla/späxa med :tummenupp Med likvärdiga avgasystem skiljer väl 2-5hk Gäller husa (01-02) 03an går bättre! Service = 3ggr mer än ktmn" Oljebyte var 5-10 tim, ventiljust vid vanlig busåkning 100 mil. Efter i bästa fall 300-500 mil vanlig busåkning motorhaveri! typ lådras,vevras,motroterande balanslager-ras,tändsystemfel, Husan ska endast vara på bana!!! Den är inte så dålig som jag skriver om man har den till det den är byggd för!
 
Är jag den enda som BARA ska ha den på gatan och INTE köra den "där den hör hemma" i sommar? :confused:

Tänker ha den parallelt med bil och ta den till jobbet som vanligt + kvällsbus osv. Har gett mig fan på att den inte ska rasa om jag bara sköter efter den ordentligt. Håller på o fnular på ett överskådligt serviceschema i excel jag ska följa till punkt o pricka i sommar. Jag får lämna rapport lite senare fram om/hur/när den rasar ;)
 
Basse skrev:
Är jag den enda som BARA ska ha den på gatan och INTE köra den "där den hör hemma" i sommar? :confused:

Tänker ha den parallelt med bil och ta den till jobbet som vanligt + kvällsbus osv. Har gett mig fan på att den inte ska rasa om jag bara sköter efter den ordentligt. Håller på o fnular på ett överskådligt serviceschema i excel jag ska följa till punkt o pricka i sommar. Jag får lämna rapport lite senare fram om/hur/när den rasar ;)
Nä då, det är många som kör husa på gatan :) Men man får ju stå sitt kast också. Du behöver inte alls få något ras om du följer servicen och inte ligger å plågar den på jämngas en timme varje dag.
 
Nä då Basse, du är inte ensam. Jag har samma tanke som du. Suveränt att kunna köra till jobbet inne i stan ibland på 15 minuter i stället för en timme med bil och sedan även slippa dyr parkering. Men nu är det dubbdäck som gäller och hoppas att det blir någon upplogad isbana här i trakterna framöver.
 
Basse skrev:
Är jag den enda som BARA ska ha den på gatan och INTE köra den "där den hör hemma" i sommar? :confused:

nej du är inte ensam! jag har gadderat med nya vipparmar och service nyligen.
så nu bör man ska kunna åka utan å vara orolig.
 
Det dära med att inte köra med "jämn gas",
gäller det inte mer de äldre konstruktionerna som bara hade "stänksmörjning"?
Nuvarande har ju trycksmorda partier av motorn mha oljepump(ar).
Eller fungerar det inte som det ska?
 
GrusDan skrev:
Det dära med att inte köra med "jämn gas",
gäller det inte mer de äldre konstruktionerna som bara hade "stänksmörjning"?
Nuvarande har ju trycksmorda partier av motorn mha oljepump(ar).
Eller fungerar det inte som det ska?
Största problemet som jämn gas ger är att cylindern inte kyls tillräckligt eftersom så lite soppa sugs in. Kör man dessutom länge på högt konstant varv så blir trycket i motorn såpass att oljan inte kommer ner till pumpen på samma sätt och då blir smörjningen lidande. Det som ger sig först är växellådan :3freak :fakta :brinnerup

Detta är inte ett problem som är specifikt för husa (antar jag). Alla hårt trimmade motorer fungerar ju på mereller mindre samma sätt. En WR/CRF/KTM-RFS skulle säkert må lika illa av samma behandling.


På 05orna har man faktiskt gått tillbaka till stänksmörjning av toppen så den lösningen var nog inte alldeles dum från början...
 
Supermoto skrev:
På 05orna har man faktiskt gått tillbaka till stänksmörjning av toppen så den lösningen var nog inte alldeles dum från början...

*host*
Blev "KTM-lösning", dvs kamkedjan drar upp olja, på toppsmörjningen redan 04'a.
*host*

Toppen ser annorlunda ut med denna lösning än med trycksmorda Husatoppen. Ett hål från kamkedjeutrymmet leder oljan till vipporna och vipporna har hål i sig där oljan rinner in. Resten där upp smörjs av stänk-principen. Funkar bättre än husas tidigare trycksmorda lösning. Är framförallt tillförlitligare då kanalen på trycksmorda gärna satte igen sig med efterföljande ras som resultat.
 
Ebbe skrev:
*host*
Blev "KTM-lösning", dvs kamkedjan drar upp olja, på toppsmörjningen redan 04'a.
*host*

Toppen ser annorlunda ut med denna lösning än med trycksmorda Husatoppen. Ett hål från kamkedjeutrymmet leder oljan till vipporna och vipporna har hål i sig där oljan rinner in. Resten där upp smörjs av stänk-principen. Funkar bättre än husas tidigare trycksmorda lösning. Är framförallt tillförlitligare då kanalen på trycksmorda gärna satte igen sig med efterföljande ras som resultat.
Eller så såg husorna ut så redan 1989 :arsele ;)
Glöm inte varifrån KTM fått sitt 4t-kunnande :fakta
 
Ebbe skrev:
*host*
Blev "KTM-lösning", dvs kamkedjan drar upp olja, på toppsmörjningen redan 04'a.
*host*

Toppen ser annorlunda ut med denna lösning än med trycksmorda Husatoppen. Ett hål från kamkedjeutrymmet leder oljan till vipporna och vipporna har hål i sig där oljan rinner in. Resten där upp smörjs av stänk-principen. Funkar bättre än husas tidigare trycksmorda lösning. Är framförallt tillförlitligare då kanalen på trycksmorda gärna satte igen sig med efterföljande ras som resultat.

Varför satte kanalen gärna igen sig? Känns lite panikartat att återgå till stänksmörjning istället för att lösa problemet med trycksmörjning.
Utan att ha sett Husas konstruktion, så borde ändå trycksmörjning vara en bättre lösning. Eller?
 
LasseR6 skrev:
Varför satte kanalen gärna igen sig? Känns lite panikartat att återgå till stänksmörjning istället för att lösa problemet med trycksmörjning.
Utan att ha sett Husas konstruktion, så borde ändå trycksmörjning vara en bättre lösning. Eller?

Kanalen i sig var/är väldigt liten i diameter, + att det tätas med silikon mellan topp och ventilkåpa. Lätt om man är oförsiktig att kladda igen kanalen då.
 
Ebbe skrev:
Kanalen i sig var/är väldigt liten i diameter, + att det tätas med silikon mellan topp och ventilkåpa. Lätt om man är oförsiktig att kladda igen kanalen då.

Ingen konstruktörsmiss då, utan användarrelaterat mao.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top