Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ghost skrev:Det är stor skillnad på serviceintervallerna & karaktären på hojen som sådan jämfört med din Lc4:a.
Det finns mycket information om Husan & dess serviceintervaller om du använder sökfunktionen.![]()
![]()
Sök på forumet, det finns en alldeles utmärkt knapp längst upp på sidan.stoppie skrev:vart ska jag söka? och vad ska jag skriva när jag söker?
tack
Lättheten är största skillnaden , liten svängmassa i motorn, vilket gör att man tror att dom går bättre än vad dom igentligen gör, otroligt roliga maskiner att tävla/späxa medstoppie skrev:tjenare jag såg en husa 650 motard på blocket som man vart liet sugen på men hur är skilnaden på den och min lc4 640.
service intervaller och det där?
tack för svar mvh
stoppie![]()
Nä då, det är många som kör husa på gatanBasse skrev:Är jag den enda som BARA ska ha den på gatan och INTE köra den "där den hör hemma" i sommar?![]()
Tänker ha den parallelt med bil och ta den till jobbet som vanligt + kvällsbus osv. Har gett mig fan på att den inte ska rasa om jag bara sköter efter den ordentligt. Håller på o fnular på ett överskådligt serviceschema i excel jag ska följa till punkt o pricka i sommar. Jag får lämna rapport lite senare fram om/hur/när den rasar![]()
Basse skrev:Är jag den enda som BARA ska ha den på gatan och INTE köra den "där den hör hemma" i sommar?![]()
nej du är inte ensam! jag har gadderat med nya vipparmar och service nyligen.
så nu bör man ska kunna åka utan å vara orolig.
Största problemet som jämn gas ger är att cylindern inte kyls tillräckligt eftersom så lite soppa sugs in. Kör man dessutom länge på högt konstant varv så blir trycket i motorn såpass att oljan inte kommer ner till pumpen på samma sätt och då blir smörjningen lidande. Det som ger sig först är växellådanGrusDan skrev:Det dära med att inte köra med "jämn gas",
gäller det inte mer de äldre konstruktionerna som bara hade "stänksmörjning"?
Nuvarande har ju trycksmorda partier av motorn mha oljepump(ar).
Eller fungerar det inte som det ska?
Supermoto skrev:På 05orna har man faktiskt gått tillbaka till stänksmörjning av toppen så den lösningen var nog inte alldeles dum från början...
Eller så såg husorna ut så redan 1989Ebbe skrev:*host*
Blev "KTM-lösning", dvs kamkedjan drar upp olja, på toppsmörjningen redan 04'a.
*host*
Toppen ser annorlunda ut med denna lösning än med trycksmorda Husatoppen. Ett hål från kamkedjeutrymmet leder oljan till vipporna och vipporna har hål i sig där oljan rinner in. Resten där upp smörjs av stänk-principen. Funkar bättre än husas tidigare trycksmorda lösning. Är framförallt tillförlitligare då kanalen på trycksmorda gärna satte igen sig med efterföljande ras som resultat.
Ebbe skrev:*host*
Blev "KTM-lösning", dvs kamkedjan drar upp olja, på toppsmörjningen redan 04'a.
*host*
Toppen ser annorlunda ut med denna lösning än med trycksmorda Husatoppen. Ett hål från kamkedjeutrymmet leder oljan till vipporna och vipporna har hål i sig där oljan rinner in. Resten där upp smörjs av stänk-principen. Funkar bättre än husas tidigare trycksmorda lösning. Är framförallt tillförlitligare då kanalen på trycksmorda gärna satte igen sig med efterföljande ras som resultat.
Supermoto skrev:Eller så såg husorna ut så redan 1989![]()
Glöm inte varifrån KTM fått sitt 4t-kunnande![]()
LasseR6 skrev:Varför satte kanalen gärna igen sig? Känns lite panikartat att återgå till stänksmörjning istället för att lösa problemet med trycksmörjning.
Utan att ha sett Husas konstruktion, så borde ändå trycksmörjning vara en bättre lösning. Eller?
Ebbe skrev:Kanalen i sig var/är väldigt liten i diameter, + att det tätas med silikon mellan topp och ventilkåpa. Lätt om man är oförsiktig att kladda igen kanalen då.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Richa blickar framåt mot 70 år i branschen
Bike var på plats på Richa ... |