Husa 550 -01 vill inte starta

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
nu behöver jag lite hjälp, skulle starta hojen idag men det gick inte, den är stendöd.

föjande saker har vi gjort idag men inget har hjälpt

bytit tändstift
justerat ventilerna
kollat dekompen
kolla så det inte är stopp i slangar
kollat så det är gnista och det är det
bytit ljuddämpare till original
bytit bensin

och skiten vägrar att tända

vad ska jag göra, tänkte riva förgasaren i morgon och blåsa rent den

hjälp mottages tacksamt, ska köra licenskurs på lördag

Last edited:
TERMINATOR skrev:
2093152 nu behöver jag lite hjälp, skulle starta hojen idag men det gick inte, den är stendöd.

föjande saker har vi gjort idag men inget har hjälpt

bytit tändstift
justerat ventilerna
kollat dekompen
kolla så det inte är stopp i slangar
kollat så det är knista och det är det
bytit ljuddämpare till orginal
bytit bensin

och skiten vägrar att tända

vad ska jag göra, tänkte riva förgasaren i morgon och blåsa rent den

hjälp mottages tacksamt, ska köra licenskurs på lördag

Blir stiftet blött ens efter att du har kickat lite?

Tillägg: I och med att hojen fick orginaldämparen monterad är den i exakt samma skick som när den sist startade (så vitt jag vet i alla fall). Då fick jag igång den direkt och nu går det varken med eller utan choke trots envisa försök. Finns inte ens antydan till att den vill hosta till.

Carpe me skrev:
2093158 Blir stiftet blött ens efter att du har kickat lite?

Ja, det blir blött.

philsson skrev:
2093163 lär dig kicka annars kommer det inte gå. :ajjabajja

Det är jag som kickar... jag har tidigare fått igång den direkt. Även andra stånkor startar lätt för mig så där borde det inte fela men man vet ju aldrig...

erik skrev:
2093170 Ja, det blir blött.

Det är jag som kickar... jag har tidigare fått igång den direkt. Även andra stånkor startar lätt för mig så där borde det inte fela men man vet ju aldrig...
Du får prova "de 4 lärorna" vad gäller att starta en Husa. Vet att de finns att hitta nånstanns på forumet, låter riktigt lustigt att den helt plötsligt inte vill starta.

philsson skrev:
2093187 Du får prova "de 4 lärorna" vad gäller att starta en Husa. Vet att de finns att hitta nånstanns på forumet, låter riktigt lustigt att den helt plötsligt inte vill starta.

Ja, speciellt eftersom den startade jättelätt sist och nu tvärvägrar. Ska kolla efter de 4 lärorna.

philsson skrev:
2093187 Du får prova "de 4 lärorna" vad gäller att starta en Husa. Vet att de finns att hitta nånstanns på forumet, låter riktigt lustigt att den helt plötsligt inte vill starta.

tror inte felet ligger där

Okej, detta kanske låter lite töntigt men har ni provat med startgas?

Termo, har du gjort någon mer ändring på hojen som du inte minns? Känner igen det från när man ska hjälpa folk med datorer, ingen fattar varför det strular för "de har ju inte gjort något" men sen kommer det krypandes att de faktiskt ändrat nånting som i sin tur skapat problemet.

Oftast är man inte medveten om det så du får kanske tänka ett tag innan du kommer på det...

erik skrev:
2093219 Termo, har du gjort någon mer ändring på hojen som du inte minns? Känner igen det från när man ska hjälpa folk med datorer, ingen fattar varför det strular för "de har ju inte gjort något" men sen kommer det krypandes att de faktiskt ändrat nånting som i sin tur skapat problemet.

Oftast är man inte medveten om det så du får kanske tänka ett tag innan du kommer på det...

ända jag har gjort är att byta packboxar och fjädrar i gaffeln, borrade hål i uppsamlingskärlet oxå

Har du ställt ventilerna rätt? Bränslefiltret ? Är väl ingen bränslepump på dessa antar jag.Dålig jordkontakt på - kabeln?.
Låter som ett enkelt fel speciellt om den gått förut.

Last edited:
2ono skrev:
2093231 Har du ställt ventilerna rätt? Bränslefiltret ? Är väl ingen bränslepump på dessa antar jag.Dålig jordkontakt på - kabeln?.
Låter som ett enkelt fel speciellt om den gått förut.

ska kolla vidare i morgon

TERMINATOR skrev:
2093203 ska köpa det i morrn

Har du gnista så kommer den tända med startgas iaf, min var lika jävlig i vintras och då fungerade det med startgas. Du känner/hör ju hur kompet är och är det dåligt med sådant så ge den mycket mer gas och kicka igen. Skit i om den surar ner för tändstift hade du ju extra.
Och ta bort luftfiltret och kör startgasen rätt in i förgasaren.

Ibland kan de vara lite tjuriga och ge upp för superfåniga fel som jag varit med om och sett...

Luft-/blandskruven har en tendens att skruva upp sig av vibrationerna, fel blandning (vare sig det är för mycket luft eller soppa) gör den svårstartad antar jag.

Utan avluftning till uppsamlingskärlet får du typ vakuum, men du hade borrat hål i den skrev du, går alla hål/slangar till något eller har du en slang som är fri?

När jag bytte från FP till orginalsystem på 04an i somras när det var riktigt, men inte bestyckade om, fick jag använda hetstartsknappen för att få igång f-nskapet när den var kall, den gick så fett. Men det är ju inte direkt varmt nu så det kanske inte spelar ngn roll? *s*

Hoppas du får igång hojen Termo, fast jag tycker ff att du skulle ha tagit dig en titt på besten... :hihi :7peta

ska riva förknasaren idag, och göra rent den, ska även syna insugsgummit, sen är det bara att hoppas

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back