Hurra, hojen startar till slut, tack SH!

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
En tvärtom tråd då.
Den vägrade starta. Kan inget om motorer. Letat med ljus och lykta mest på sporthojs forum. Så, av med förgasarn, rengöra. Visade sig vara rätt fin, men ena chokekanalen, röret som går från flottörskålens botten upp via chokepinnen, var igengäggad av vad som såg ut som små metallkulor, säkert 20-30 stycken. Huh!! Bort med dem och allmän renblåsning av allt annat. Startar inte. Nähä. Vad är ventiler för nåt? Ok. Ut med kylarvätskan, av med kylaren, av med ventilkåpan. Såg väldigt väldigt fint ut där inne. Men ställde ventilspelet lite högt, 0.20+ (enl manual 0.13-0.18). På me't igen. Startar inte. Lite startgas. Startar, men börjar rusa så in i h****e. Söka forumet igen. Ok, gasvajern dåligt ditsatt. Satte dit ordentligt.
Batteriet verkar trött, segar på startmotorn, men till slut.... STARTAR!!!! Utan startgas!
Jippi.
Ska försöka posta bild på hur snyggt det ser ut under ventilkåpan. Hojen är en Suzuki GSX 400 FWS anno 1984-85.
Så, med mycket hjälp av detta forum har jag kommit så här långt i mekandet.
Tack 'sa i ha!
FILE0073.jpg
 
Tänk vad lärorikt det hela blev för dig! Nästa gång är det du som hjälper någon annan trött hoj som inte vill starta! :tummenupp
Teknikforumet är grymt, vet inte hur många gånger man fått hjälp härifrån! :yoparty
 
Grattis! Och kan bara hålla med. Den samlade kunskapen som finns i teknik forumet slår vilken märkesverkstad som helst på fingrarna. :Bugar
 
Exakt! Jag kan ju direkt säga att utan det här forumet hade det inte gått.

En fråga: blandskruvarna var märkligt inställda, nämligen 3,5, 2,5, 3,0, 2,5 varv ut resp. Enl v.handb. 1,5. Så jag tänkte, äh gammal motor, ställer lite högt, så ut 2,5 varv allihopa. Nu verkar den vara lite ostadig på tomgång. Kan ju vara gammal soppa (stått sen förra sommaren tror jag). Eller kan det vara symptom på fet blandning?
 
Bra med någon som kan söka i forumet :tummenupp

Börja med att synka förgasarna! (search and you shall find) Sen kan du labba med blandskruvarna :)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top