HanneZ
Avställd
Jag skulle föreslå R6 istället för R1 om vi snackar typ samma årsmodell. Enklare att bryta ner för en nybörjare samt inte riktigt lika vild.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
R6an är jävligt boring, medan R1an e kul..HanneZ skrev:Jag skulle föreslå R6 istället för R1 om vi snackar typ samma årsmodell. Enklare att bryta ner för en nybörjare samt inte riktigt lika vild.
Den är säkert jättetrist. Om man inte kan köra...IronMike skrev:R6an är jävligt boring, medan R1an e kul..
![]()
fazerfun skrev:vill inte låta som en moralkärring men är inte problemet just att ha kylan att köra lugnt och med med vett med en Retta (de höga försäkringspremierna är knappast någon slump, modellen och dess förare är enormt skadedrabbade)
Har man det som newbie? Kan du motstå frestelsen när det är så lätt och när polarna hetsar dig? (för den är enormt lättkörd, det är det som är så försåtligt) Den "insida" som alla talar om, den tar tid att skaffa sig. Att veta när och var dina gränser som förare går. En sån här hoj tar dig enormt snabbt till och förbi den gränsen och som newbie kommer du sannolikt inte att märka det....jag vill inte avråda dig till vare sig det ena eller andra, bara att du tar dig en funderare.
Backblade skrev:Jag har inga polare som kör mc, jag brukar puttra omkring ensam på vägarna...om kvällarna... ensam.![]()
Men jag skall tänka på det du har sagt.
amullo skrev:Jag sticker ut huvudet lite och menar att en R1 är förmodligen en bättre nybörjarhoj än en R6:a.
R1:an har mer vrid och starkare motor på alla varvtal, medan en R6:a kräver en rutinerad förare för att hela tiden hålla varvet uppe för att få ur effekten ur motorn. Den är dock något tyngre, vilket skulle påverka kvickstyrdheten, men det märker du förmodligen inte än på ett tag.
"delayen" hos R6:an gör att den plötsligt kommer igång på riktigt, medan R1:an kommer att leverera effekten oavsett varvtal. Detta leder till att du snabbt får respekt för R1:an och modererar med gashandtaget.
Jag provad polarens R1 -01 och tyckte hojen var mycket lättkörd. Ruggigt trevlig motor, inte alls enbart en högvarvspjäs, utan effekt fanns på alla varvtal (över 10.000 var effekten dock GANSKA ordentlig i jämförelse med 748:an). Jag kom inte riktigt överens med fjädring och bromsar, men det är förmodligen enbart en vanesak.
Har du respekt och kör med insidan ser jag inga problem med en R1 som första eller andrahoj. Men se till att skaffa Hoj-polare som VET att du skall hålla igen innan du fått rutin. Och ta med den på en bankörning så att du får känna på hur den beter sig i lite mer aktivt tempo.
Olzki skrev:Poängen med en R6:a som alternativ är ju just att man märker när man vrider på rullen. Det går knappast att missa hoj som skriker på högvarv, något som måhända bidrar till viss återhållsamhet. Följaktligen håller man sig då sannolikt oftare i de lägre registren med en mer förlåtande effekt som resultat.
Backblade skrev:Hej hej. Jag sitter och funderar på en R1a då jag har fått ett förmånligt erbjudande av en kompis på sin 00a. Fint skick etc blablaaa.
Jag har just tagit mitt kort och puttrar omkring på min gsx 750 ef och kommer göra det nästa sommar med för att få rutin. Jag har dock aldrig satt mig på en R-hoj innan. Min har helkåpa och smalt styre visst.. men det är allt.
Självklart kommer jag pröva på men jag undrar om ni har lite fina minnen med R1or eller vad ni ser för nackdelar och fördelar med dem. Denna frågan har säkert ställts 1000 ggr. Men eftersom jag aldrig har tänkt på yamaha innan, utan låst fast mig gsxr som nästkommande hoj så skulle jag bli glad över lite info.
![]()
|
|
Tiotusentals körde Mälaren Runt
Lördagen den 15 augusti gen... |
|
|
Mälaren Runt fyller 40 år
Nu på lördagen den 15 augus... |
|
|
Steve Holcombe klar för GGN!