Hurdan är R1orna att köra för newbs?

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Hoj
Ingen
Hej hej. Jag sitter och funderar på en R1a då jag har fått ett förmånligt erbjudande av en kompis på sin 00a. Fint skick etc blablaaa.

Jag har just tagit mitt kort och puttrar omkring på min gsx 750 ef och kommer göra det nästa sommar med för att få rutin. Jag har dock aldrig satt mig på en R-hoj innan. Min har helkåpa och smalt styre visst.. men det är allt.

Självklart kommer jag pröva på men jag undrar om ni har lite fina minnen med R1or eller vad ni ser för nackdelar och fördelar med dem. Denna frågan har säkert ställts 1000 ggr. Men eftersom jag aldrig har tänkt på yamaha innan, utan låst fast mig gsxr som nästkommande hoj så skulle jag bli glad över lite info.

:va

R1:a

Backblade skrev:
Hej hej. Jag sitter och funderar på en R1a då jag har fått ett förmånligt erbjudande av en kompis på sin 00a. Fint skick etc blablaaa.

Jag har just tagit mitt kort och puttrar omkring på min gsx 750 ef och kommer göra det nästa sommar med för att få rutin. Jag har dock aldrig satt mig på en R-hoj innan. Min har helkåpa och smalt styre visst.. men det är allt.

Självklart kommer jag pröva på men jag undrar om ni har lite fina minnen med R1or eller vad ni ser för nackdelar och fördelar med dem. Denna frågan har säkert ställts 1000 ggr. Men eftersom jag aldrig har tänkt på yamaha innan, utan låst fast mig gsxr som nästkommande hoj så skulle jag bli glad över lite info.

Min första "riktiga" hoj var en R6:a och när jag provade(en polares) den så tänkte jag att en sån måste jag ha ,så då blev det en 00:a och det har jag aldrig ångrat.
Innan dess körde jag en r750 :banana

Har haft min två år nu, det var även min första hoj.
Lever ännu iaf, enl vissa verkar det som man dör om man råkar titta på en r1:a. väldigt nöjd...rekomenderas starkt.!!
kör med insidan bara.

Den är hur snäll som helst om man använder insidan.

När jag var i samma situation som du fick jag veta från lokala yamahahandlaren hur svårkörd och oförlåtande den var.

Inget kunde vara mer fel.

Mer lättkörd hoj får man leta efter.

Den enda nackdel jag kan komma på är väl att mycket tyngd vilar på handlederna i lägre farter då vinden inte "håller" upp kroppen.

Tror de flesta supersporthojjar är enkla att köra för oss vanliga svensson så länge vi använder insidan, när de sen pressas lite hårdare kan de säkert "bita" ifrån sej om man gör för mycket fel.

Lycka till

Ps Du kommer INTE bli besviken Ds

dukewheelies skrev:
Min första "riktiga" hoj var en R6:a och när jag provade(en polares) den så tänkte jag att en sån måste jag ha ,så då blev det en 00:a och det har jag aldrig ångrat.
Innan dess körde jag en r750 :banana

Alltså det jag menar är att det räcker att börja med en R6:a sen kan man byta upp sig till en R1:a :)

Backblade skrev:

Vad ska du få betala för den? Annars har jag en gsxr 1000 -01 i mycket fint skick till salu för en bra peng :tummenupp.. Om du nu vill fortsätta att köra det enda rätta :rofl

R-hojarna är lättkörda & lättanvända. Mestadels vid aktiv körning eller på bana.

Det som är till nackdel då man ska ha den för normal körning är att körställningen är lite i extremaste laget. Med detta menar jag att det i låg fart blir ganska påfrestande för armar & axlar.

Just kombinationen lättkörd & hög effekt är kanske det farligaste för en "nybörjare" på R-hoj. Det inbjuder lätt till att man blir beroende av den där känslan av accelerationen som är enorm. Att framhjulet reser sig på 1:an, 2:an 3:an. & när man väl tror man behärskar vidundret man åker på, så vid fel tillfälle vrider man för mycket på rullen & olyckan är ett faktum.

Var inte avskräckt från att köpa en. Men behandla den med respekt.

Backblade skrev:
Hej hej. Jag sitter och funderar på en R1a då jag har fått ett förmånligt erbjudande av en kompis på sin 00a. Fint skick etc blablaaa......

köp! kör du med hjärnan så går det hur fint som helst!!!!!

började övningsköra i maj,skulle först bli en r6 men jag hoppade några steg framåt,jag skulle ändå förmodligen sälja den o köpa en R1.innan har jag kört moppe o lite cross,men det var nära 13 år sen ,när man va 16-17 år.det har gått väldigt bra,(ta i trä) men det e som alla säger den e ett väldigt lättkört sporthoj men BARA om man RESPEKTERAR skönheten......jag såg två olyckor med just R1 framför mina ögon innan jag köpte min men båda handlade om orutinerade förare och otur kan drabba oss alla.. nu menar jag inte att alla kan bli rossi men man kan gå en bit på vägen om man lär känna hojen riktigt bra.kör lungt mvh

Det är en kompakt hoj och käns väldigt liten att köra, detta var väldigt ovant för mig i början, men nu gillar jag det.

Som folk skriver, den kan vara farlig i fel händer.
Det blir ju som så att du kör väldigt fort med den och försök inte ens säga att du inte kommer göra det.
Det är en stor skillnad ner till tex en R6 rent kraftmässigt anser jag, det käns som man har 2 motorer i jämförelse (ja utom på toppvarv förstås där 600orna tar sig väldigt bra).

Fredchen skrev:
Vad ska du få betala för den? Annars har jag en gsxr 1000 -01 i mycket fint skick till salu för en bra peng :tummenupp.. Om du nu vill fortsätta att köra det enda rätta :rofl

Vafan ska du sälja!??

Har du nått nytt på gång??

Jag är nöjd med min 02:a. Tycker inte att körställningen är jobbig förutom en dag med MYCKET nerförskörning i alperna. Har tourat till Italien, Luleå och Jakobstad + kört två bandagar med min. Är supernöjd och nog en ganska normal/försiktig snubbe.

Jag gjorde bort mig med min förra hoj, Triumph TT 600 110hk, och tar det lugnare sen. La ej ner den men det var jäkligt nära - det gäller att kunna bromsa också... Tror att skillanden i risk att köra åt helsike är marginell men en 600 låter i alla fall som satan när det går skitfort - det gör det inte alltid med en 1000cc.

Fredchen skrev:

Runt 50000 och det sitter ett akropovic helsystem på den.

Så summan av kardemumman: Ta det lugnt och kör med vett så är en R1a en fin hoj att ha? :tummenupp

Last edited:
Backblade skrev:

varför inte bara testköra hojjen och avgöra själv? svårare än så är det inte..

Headbanger skrev:
varför inte bara testköra hojjen och avgöra själv? svårare än så är det inte..

Såklart. Men det är alltid kul att höra andras åsikter och erfarenheter. Jag kommer t.ex inte testköra den till Alperna :3freak

hade en -84 750 ef jag åxå :D ,gick till R1-98 efter 1 säsong på den å jag har då aldrig ångrat mig :tummenupp,lättkörd å rolig haft den 5 år nu å lika nöjd,vart dock ombyggd till fighter till den här säsongen å då vart det ännu roligare :yoparty

Klart du ska köpa dig en R1'a, en blå :)

Bifogat

• r1.jpg
    r1.jpg
    26.1 KB · Visningar: 164
Backblade skrev:
Runt 50000 och det sitter ett akropovic helsystem på den.

Så summan av kardemumman: Ta det lugnt och kör med vett så är en R1a en fin hoj att ha? :tummenupp

vill inte låta som en moralkärring men är inte problemet just att ha kylan att köra lugnt och med med vett med en Retta (de höga försäkringspremierna är knappast någon slump, modellen och dess förare är enormt skadedrabbade)
Har man det som newbie? Kan du motstå frestelsen när det är så lätt och när polarna hetsar dig? (för den är enormt lättkörd, det är det som är så försåtligt) Den "insida" som alla talar om, den tar tid att skaffa sig. Att veta när och var dina gränser som förare går. En sån här hoj tar dig enormt snabbt till och förbi den gränsen och som newbie kommer du sannolikt inte att märka det....jag vill inte avråda dig till vare sig det ena eller andra, bara att du tar dig en funderare.

Alla sporthojar av nyare modell är farliga om man inte har förnuft :rolleyes:
Har inte haft R1 själv men kört polares en del kanon trevlig hoj på alla vis min enda reservation gäller oljeförbrukningen som i vissa fall kan vara onormalt hög på slitna ex.
Hade själv en Thunderace (nästan samma motor) som drack kopiöst med olja efter ett tag men köper du av en polare så behöver du nog inte oroa dig.

fazerfun skrev:
vill inte låta som en moralkärring men är inte problemet just att ha kylan att köra lugnt och med med vett med en Retta (de höga försäkringspremierna är knappast någon slump, modellen och dess förare är enormt skadedrabbade)
Har man det som newbie? Kan du motstå frestelsen när det är så lätt och när polarna hetsar dig? (för den är enormt lättkörd, det är det som är så försåtligt) Den "insida" som alla talar om, den tar tid att skaffa sig. Att veta när och var dina gränser som förare går. En sån här hoj tar dig enormt snabbt till och förbi den gränsen och som newbie kommer du sannolikt inte att märka det....jag vill inte avråda dig till vare sig det ena eller andra, bara att du tar dig en funderare.

Jag har inga polare som kör mc, jag brukar puttra omkring ensam på vägarna...om kvällarna... ensam. :tråkad

Men jag skall tänka på det du har sagt.

Last edited:
Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!