Hur vilar man en KTM 690?

Ja, hur fan gör man?
Börja med att montera en kugg mindre framdrev. Köp sedan ett fett Accrasystem, mappa skiten och kasta luftburkslocket. Som avslutande förberedelser tankar du fullt (tanken bak vettu;-)!) och kastar benet över sadeln.
Starta, varmkör och dra iväg. I med tvåan, slit upp skiten och sedan är du på god väg.
I med trean (utan koppling), håll framhjulet uppe, i med fyran (inget djävla kopplande sa jag), femman (glöm inte att se cool ut), sexan (nu börjar du få grepp om bakhjulsåkningens ädla konst). Avsluta med att sätta ner framhjulet med en liten snygg rökpuff.

Det är för övrigt svårare att köra sakta på bakhjulet.

Ingen minns en fegis!

Lycka till!
 
690an är inte direkt svårwheelad. Skulle rekommendera dig att börja i 2:an, sätt dig lite längre bak (Men fortfarande så att du sitter bekvämt) kläm med benen och var avslappnad med händerna på styret.. Sen är det bara att gasa, du behöver inte ens använda kopplingen. Glöm inte att ha högerfoten i läge så att du lätt kan bromsa..

Det går inte så bra med vilandet. Jag vågar inte riktigt släppa kopplingen helt för jag känner att jag kommer tappa kontrollen.

Menar du att man ska ge full rulle bara..? Ska man se till att den motorbromsar ordenligt innan man rycker till? Snackar vi 7000 varv eller 5?

Känner mig så jävla kass... lyckas bättre med stoppisarna :)
 
Det går inte så bra med vilandet. Jag vågar inte riktigt släppa kopplingen helt för jag känner att jag kommer tappa kontrollen.

Menar du att man ska ge full rulle bara..? Ska man se till att den motorbromsar ordenligt innan man rycker till? Snackar vi 7000 varv eller 5?

Känner mig så jävla kass... lyckas bättre med stoppisarna :)

Det är ju ingen 1500 hästars Dragbike du sitter på :D
Flippa du kopplingen när du kör på tvåan och ge full gas just i det registret när den börjar ge lite kraft så ska du se att det löser sig :tummenupp
 
Jag fattar inte vad ni yrar om.

Kan någon förklara hur man gör för att åka på bakhjulet?

Oerhört rolig tråd, när det här inlägget kom gapskrattade jag och de andra människorna på jobbet tittade skumt på mig.

Förövrigt: Gasa, släpp, gasa mer och luta dig bakåt. Ha foten på bromsen.
 
Det är ju ingen 1500 hästars Dragbike du sitter på :D
Flippa du kopplingen när du kör på tvåan och ge full gas just i det registret när den börjar ge lite kraft så ska du se att det löser sig :tummenupp

När den börjar ge lite kraft? Den ger alltid kraft - förstår inte vad du menar...

KTM:en är sjukt ryckig... är det inte enklare om man försöker göra halvwheelies på treans eller fyrans växel så att det blir lite mjukare? Jag tror att jag måste börja med att bara känna hur det är när den lyfter... när jag försöker på ettans växel så har jag noll kontroll... den bara rycker..
 
Oerhört rolig tråd, när det här inlägget kom gapskrattade jag och de andra människorna på jobbet tittade skumt på mig.

Förövrigt: Gasa, släpp, gasa mer och luta dig bakåt. Ha foten på bromsen.

Haha, joo jag ville ju också att folk skulle skratta :krama

Så, nu har ni fått skratta - nu får ni lära mig hur man vilar mjukt... typ lite så som en Boeing 747 när den ska lyfta.
 
När den börjar ge lite kraft? Den ger alltid kraft - förstår inte vad du menar...

KTM:en är sjukt ryckig... är det inte enklare om man försöker göra halvwheelies på treans eller fyrans växel så att det blir lite mjukare? Jag tror att jag måste börja med att bara känna hur det är när den lyfter... när jag försöker på ettans växel så har jag noll kontroll... den bara rycker..

Det är nog lättare om du börjar testa med gasres på låga växlar, så du får känna på hur det känns när framhjulet lyfter. Full gas i låg hastighet borde räcka på en 690kotte tycker jag. Om du är rädd för fullgas kanske wheelies inte är något du ska börja med riktigt än annars...
 
Skulle nog rekomendera treans växel. Bara gasa upp den. Ett tips är också att inte börja för högt upp i registret. De är starka redan från 3000 rpm. Knyck till på gasen och luta dig bak :) ja gör så på fyran...
 
Kopplar nästan alltid upp, känns mer kontrollerat än att gasresa.
Ligg i stadig fart, runt 30-50 kanske. Dutta till med fingret på kopplingen, ingen hel frikoppling utan bara lite dragläge o släpp, skit i öka gasen i början. Där har du principen o bör känna hur hojen beter sej. Vartefter du känner dej tryggare på detta så öka gasningen gradvis o se framhjulet ta nya höjder:tummenupp
 
Kopplar nästan alltid upp, känns mer kontrollerat än att gasresa.
Ligg i stadig fart, runt 30-50 kanske. Dutta till med fingret på kopplingen, ingen hel frikoppling utan bara lite dragläge o släpp, skit i öka gasen i början. Där har du principen o bör känna hur hojen beter sej. Vartefter du känner dej tryggare på detta så öka gasningen gradvis o se framhjulet ta nya höjder:tummenupp

Bästa svaret hittills :tummenupp
 
Hahahahahahahah en av de roligaste trådar jag läst! "Varm bensin i tanken" och "misslyckas du så får du byta intresse"...
Och när bilderna kom så brast de för mig! :rofl
 
Han gick över balanspunkten och fick panik, det är därför alla säger att du ska va beredd med bakbroms för du lyckas inte släppa gasen i det läget.
Han släpper ju fötterna från fotpinnarna och är på väg att hoppa av när hojen kommer till balanspunkten... :död
Hade han touchat bromsen eller släppt bara gasen istället så hade han sluppit glida längs vägen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top