Hur viktigt är stämpeln i Serviceboken?

har du bevis? jag är helt säker på att det inte är så. jobbar på bilföretag med garantier dagligen och för att få betalt måste man in i garantisystemen (som givetvis enbart vi auktoriserade har tillgång till) och skapa "claims", d.v.s. du kan liksom inte skicka en faktura till importören. istället skickar man förhandsgodkännande för att få godkänt och dina pengar blir inbetalda på kontot...

Enligt Maria Nordqvist på SMC:s kansli som jobbar dagligen med sådana här frågor så är det så. Dom "glömde" tydligen MC i den EU-lagen som ligger bakom. SMC jobbar för att ändra detta men just i dagsläget är det så...

Nja, jag trodde att det var så också men;

2001 kom en ny lag som gäller bilverkstäder, där det enda kravet för att få göra garantijobb är att du har en F-skattsedel och är en bilverkstad. Då får du göra garantijobb och du får full rätt att köpa reservdelar från tillverkaren av respektive bil...

Men, detta gäller inte MC...tyvärr:gnissla

Äh, detta stämmer inte heller. Jag kan inte lämna min nya bil någonannastans än till Audi. Jag har försökt med att fixa runt med nya bilar hos div andra verkstäder ( för att mygla lite )under hela 2000 talet. Det stämmer inte ett dugg tyvärr.

har du bevis? jag är helt säker på att det inte är så. jobbar på bilföretag med garantier dagligen och för att få betalt måste man in i garantisystemen (som givetvis enbart vi auktoriserade har tillgång till) och skapa "claims", d.v.s. du kan liksom inte skicka en faktura till importören. istället skickar man förhandsgodkännande för att få godkänt och dina pengar blir inbetalda på kontot...
Precis!så har vi på vårat jobb oxå, v.a.g

Äh, detta stämmer inte heller. Jag kan inte lämna min nya bil någonannastans än till Audi. Jag har försökt med att fixa runt med nya bilar hos div andra verkstäder ( för att mygla lite )under hela 2000 talet. Det stämmer inte ett dugg tyvärr.
Joda d kan du visst d,jobbar med dom bilar du nämner,MEN händer nått så har den verkstaden automatiskt tagit över garantin på bilen,å d vill dom inte såklart

Last edited:
Precis!så har vi på vårat jobb oxå, v.a.g

Joda d kan du visst d,jobbar med dom bilar du nämner,MEN händer nått så har den verkstaden automatiskt tagit över garantin på bilen,å d vill dom inte såklart

Jag köpte en ny hoj i våras och lusläste lagarna om detta och enligt dessa paragrafer så kan du som bilverkstad göra garantijobb och stämpla boken. Det står ingenstans att "Nisses Bil&Plåt" i Gällivare plötsligt skulle hålla garanti på en ny Audi eller Volvo bara för att dom bytte en lampa på garantin. Det skulle ju åsidosätta hela konkurrenslagstiftningen.

Det som står i dom paragrafer det gäller är bara att alla auktoriserade bilverkstäder, dvs auktoriserad verkstad, inte auktoriserad på ett visst märke, får göra garantijobb och stämpla i boken.
Det var ett väldans liv när detta kom minns jag, dom stora verkstäderna och tillverkarna bråkade som f-n. Vitsen med lagen var för att reservdelspriserna och priset på service beroende på bland annat kartellbildning gjorde att det var sådana ockerpriser att EU var tvunget att agera.

Jag blev ju glad över detta eftersom jag trodde att det gällde hojar också, jag vill ju göra min service själv!
Men då sa Maria på SMC att så inte var fallet utan det gäller bara bilar, och i det fallet tror jag henne för hon har stenkoll på sådana här saker.

Jag köpte en ny hoj i våras och lusläste lagarna om detta och enligt dessa paragrafer så kan du som bilverkstad göra garantijobb och stämpla boken. Det står ingenstans att "Nisses Bil&Plåt" i Gällivare plötsligt skulle hålla garanti på en ny Audi eller Volvo bara för att dom bytte en lampa på garantin. Det skulle ju åsidosätta hela konkurrenslagstiftningen.

Det som står i dom paragrafer det gäller är bara att alla auktoriserade bilverkstäder, dvs auktoriserad verkstad, inte auktoriserad på ett visst märke, får göra garantijobb och stämpla i boken.
Det var ett väldans liv när detta kom minns jag, dom stora verkstäderna och tillverkarna bråkade som f-n. Vitsen med lagen var för att reservdelspriserna och priset på service beroende på bland annat kartellbildning gjorde att det var sådana ockerpriser att EU var tvunget att agera.

Jag blev ju glad över detta eftersom jag trodde att det gällde hojar också, jag vill ju göra min service själv!
Men då sa Maria på SMC att så inte var fallet utan det gäller bara bilar, och i det fallet tror jag henne för hon har stenkoll på sådana här saker.
Ja förstår hur du menar,å självklart menar jag inte att simpelt glödlamps byte.

Ja förstår hur du menar,å självklart menar jag inte att simpelt glödlamps byte.

Byt ut glödlampa mot bakhjulsnav, eller bromsskiva? Skulle Nisses Bil&Plåt då plötsligt behöva garantera en havererad motor på en BMW 540? Var står det isåfall och varför nämns inte detta i EU-lagarna?

Som sagt skilj på garantiåtaganden och vanliga reparationer utförda under garantitiden!!!!!:va

Tillverkaren står för produkt garanti!!
Verkstad står för garanti på utfört arbete!!

Det verkar råda lite osäkerhet kring detta med bil, garantier och service. (det jag kan är ENBART bilar och ej MC).

Gruppundantaget (EU regel):
vilken bilverkstad som helst får utföra service på din bil, och garantin skall fortsätta gälla såvida några grundläggande regler uppfylls.
*Verkstaden måste utföra arbetet på ett fackmanamässigt sätt.
*De måste använda originaldelar, eller utav tillverkaren, godkända delar (delar som är testade och godkända får ett så kallat molco certifikat).
*De måste följa servicesheman som tillverkaren har.
*De måste stämpla serviceboken.
*Karossinspektionen måste utföras utav auktoriserad verkstad och skall vara kostnadsfri.

Följer man detta så gäller fortfarande garantin.

Ett garantiåtagande görs enbart om det finns ett tillverkarfel, och det är kunden som måste bevisa felet på bilen. garantin gäller givetvis inte om bilen inte skötts på rätt sätt.
Ex:
*Rost i bakskärmar som beror på stenskott (kunden har en skyldighet att reparera stenskott med lackstift eller dylikt.
*Fönsterhiss som brunnit upp som beror på att fönster har fryst och kunden plågar ihjäl hissmotorn.
*Snedslitna däck där bilen har kantstötta fälgar

Finns fel är det tillverkaren/importör eller verkstad på uppdrag utav tillverkare/importör som skall åtgärda felet. Detta betyder att en icke-auktoriserad verkstad kan få reparera ett fel enbart på uppdrag utav importör, tillverkare eller auktoriserad verkstad, det är alltså ingen rättighet att alla verkstäder får göra detta.
Ex:
*Hjulinställningar
*Reparation utav växellådor eller annat avancerat

För att återknyta till frågan som trådens ämne så är en stämpel i serviceboken värd noll och intet för mig. Såg från nåt servicekvitto som följde med motorcykeln och det som var gjort var att kasta i nån billig olja samt bytt ett oljefilter och på detta lagt en arbetskostnad på över 1000 spänn.

Dock verkar det som att man får hålla sig till fordon där garantitiden gått ut eller helt enkelt strunta i garantin och lite på sin förmåga att fixa saker själv.

Hej.
Jag gillar inte E&D.

Sist min kompis lämna in sin hoj till dom för en försäkrings skada så sket dom i den totalt. Han ringde flera ggr och dom lova att ringa upp men gjorde det aldrig.
Det slutade med att jag åkte dit med honom och frågade om hojen var klar, Jag fick ett dåligt mottagande, dom fattade inte att det var en försäkrings skada. Dom hade inte tid med den, dom hade fullt upp samtidigt som dom tog emot bokningar i telefon på servicar, mm....

Tills slut slog jag näven i bordet och skrek så in i helvete på dom medans det satt massa kunder runt omkring. Det hela slutade med att dom skämdes och vi hämtade ut hojen och tog den till en riktig verkstad som det tog 1 vecka för att göra klart allt.

Lycka till med att få igenom att skadan berodde på dom, tyvärr tror jag att det kan bli svårt att du får rätt då du troligtvis inte kan bevisa att dom har gjort det....

Ang stämpen verkar det bara vara ett säljargument som man kan använda när man ska sälja hojen. Men tydligen så kan man nått om hojar så kan man skit i stämpeln. o det är va ja kommer göra i fortsättningen.

Håller på att plocka ner hojen nu, ska kolla vad som är fel, och är de deras fel till allt så ska ja skicka en faktura på timmarna jag har lagt ner.

Har nu i efterhand blivit varnad för E&D. En polare lämna in en vevstake för nåt och jobbet kosta mer än en ny. Och jag har hört andra historier om dem och de har inte varit bra.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla