Hur viktigt är stämpeln i Serviceboken?

robert77

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Östberga
Hoj
KTM 990 Adventure R
Kan man serva hojen själv utan stämpel eller blir hojen värdelös?


Till historien.
Jag ska lämna in min Gixxer 1000 K3 på 2400mila service, tänkte det var viktigt att ha den där stämpeln i boken.
Har haft kontakt med ProstreetMC om en annan sak men de vekar ha konkat, de svarar inte på mail, tfn. så jag kontaktar en annan firma. Så jag lämnar in hojen på E & D MC i Solna. För att underlätta för alla så mailar jag inte en lista över saker som ska beställas, jag vet behöver bytas och saker de kan kolla extra på.

Servicen går ”bra” och ja kommer dit och frågar hur det gick att fixa de sakar ja mailade om, han blir som ett stort frågetecken, ja förklara att jag mailade och fick en bekräftelse tillbaka, men han hade inte kollat mailen. :huvet

Nä jag kör hem hojen så ryker det riktigt mycket om den men jag tänker inte så mkt på det då det ösregnar, tänker att det är väl vatten på motorn eller att de har rengöringsmedel som fortfarande är kvar på motorn…
Planen va nu att ställa in den för vintern nu då den har varit inne hos proffs.

Här om dan körde det ihop sig på jobbet o för att underlätta så tänkte ja ta hojen.
Jag vet att det är kallt ute då det kan va lite halt men visste inte att det var så halt.
När ja kommer ner till Handen kliver ja av o kollar för säkerhets skulle på hojen. :censored
Det rinner nån vätska från motorn, bakdäcket är helt dränkt, det ryker lite överallt under kåporna.
Vid lunch kör jag upp till E & D Mc och visar felet.
Killen lyser in med en ficklampa i tittar runt lite.
– Det måste vara topplockpackningen som har gått.
– vad kommer detta gå på då?
– 5-7 tusen.
– Men vänta nu de var ni som va o pilla på hojen sist, innan service gick den bra!
– Men vi har inte gått in så långt i motorn så det måste vara ditt fel.

Jag drog hem och tänkte fixa det själv under vintern.
Har hört mig för lite, och de har svårt att tro att det skulle va topplockspackningen plus att de var sist att pilla på motorn.

I går kväll plocka ja ner kåporna och dessutom så såg jag en stor spricka i kåpan som inte fanns där innan jag lämna in den!:machinegu :machinegu

Va ska jag göra nu?:va
1. Fixa problemet själv och va tyst, jag vet att det blir rätt fixat och det är ett billigt alternativ
2. Lämna in den igen och ta upp en fight med några inkompetenta klåpare (Borde va garanti jobb)
3. Fixa problemet själv och fakturera E & D
 
finns väl inte så mycket du kan göra, laga själv eller pynta..

ditt ord emot deras.

lycka till !
 
Jag är inte riktigt med på vad din (djävligt tråkiga) historia har med frågan att göra.
Men som svar på frågan: Om det är du som utfört arbetet fackmannamässigt, tex service och fyller i serviceboken med bifogade kvitton på originalreservdelar skall garantin gälla. Ett protokoll med åtgärdade servicepunkter bifogas också.

Mvh Roberth
 
Jävla dryg soppa du hamnat i. Jag tycker du ska ta reda på vad som egentligen är felet, och garanterat vara på firman som gjorde servicen på din hoj.

Sattsa på att hitta en verkstad du VERKLIGEN litar på annars gör du jobbet själv. Tyvär kan jag inte ge dig några tips i sthlm. Men vet 2 i Uppsala jag aldrig är orolig att lämna hojjen till.

Lycka till!
 
Inte första gången E&D fipplar. En kompis till mig lämnade in en vevstake, och de förstörde veven och levererade inte. Han fick efter många besvikelser köpa ny vev (inte av dem!), och så småningom kom krav på att skulle hämta sin gamla vev, och betala räkningen.

Det slutade med att jag skrev brev på juridik-språk åt kompisen, sen lät de honom iaf vara ifred.

Jag hade ALDRIG låtit E&D komma nära min hoj!

Alternativ:
1. Tig, lid och fixa själv.
2. Be någon juridik-kunnig författa kravbrev.
3. Ta hjälp av KO/ARN.

/Stefan M
 
Jag är inte riktigt med på vad din (djävligt tråkiga) historia har med frågan att göra.
Men som svar på frågan: Om det är du som utfört arbetet fackmannamässigt, tex service och fyller i serviceboken med bifogade kvitton på originalreservdelar skall garantin gälla. Ett protokoll med åtgärdade servicepunkter bifogas också.

Mvh Roberth
Om d vore som du säger så skulle vi alltså inte behöva lämna in hojen på en auktoriserad mc-verkstad(under förutsättning att d e fortfarande garanti på hojen),å stämpeln har ingen betydelse för garantin,har jag fårstått dig rätt:va
 
2400 mil service , i den ska väl ingå ventiljustering , iaf på k1 alltså har de ju varit inne under toppen , du har inga kort , bevis på att hojen var i bra skick innan du lämnade in den , tråkigt att det finns oseriösa firmor , man kan inte svartlista dem ngnstans?
 
2400 mil service , i den ska väl ingå ventiljustering , iaf på k1 alltså har de ju varit inne under toppen , du har inga kort , bevis på att hojen var i bra skick innan du lämnade in den , tråkigt att det finns oseriösa firmor , man kan inte svartlista dem ngnstans?

Man lyfter inte på nån topp för att justera ventiler. Är toppackningen blåst finns det två orsaker varav:

1. Den gick sönder, punkt. Har inget med verkstan att göra.

2. Vattenläckage orsakat av klantig verkstads mekande i samband med service.
Motor går varm, blåser toppackning. (Finns en variant, de har bytt kylarvätsa, men inte luftat ur systemet och således inte fyllt systemet tillräckligt. Resultat enl 2)

Hittar du nåt annat vattenläck så känns det som om det går att binda samman, men har man bara gjort en service så känns toppackningshaveri enkom oflyt (såvida de som sagt INTE micklat sönder nån vattenanslutning/kylare/slang..)
 
Last edited:
Hej, Prostreet MC har inte konkat. Drivs fortfarande och kommer gå med ny delägare från första Januari -09. I nuläget är det bara bemannat vid inbokade servicejobb. Tyvärr är det fel på den fasta telefonen men vi jobbar på det, aktuellt mobilnummer för bokning tills vidare är 0735-109410 Tommy.
Hemsidan ska uppdateras så snart det går.

//Tommy
 
jag skulle säga att stämplar är mindre viktigt än att personen som säljer verkar veta hur hojjar fungerar och ska skötas..
 
Är det firman som ligger i industriområdet bakom Elfa? Servade i så fall min RF600 där för ett par år sedan och fick en rejäl repa i tanken på köpet. När jag påpekade det så förnekades det självklart trots att man tydligt såg att nån försölt gnugga bort den med oljiga fingrar.

Idioter. :mad: :mad: :mad:
 
Jag är inte riktigt med på vad din (djävligt tråkiga) historia har med frågan att göra.
Men som svar på frågan: Om det är du som utfört arbetet fackmannamässigt, tex service och fyller i serviceboken med bifogade kvitton på originalreservdelar skall garantin gälla. Ett protokoll med åtgärdade servicepunkter bifogas också.

Mvh Roberth

Du har eller gissar fel. Hursomhelst fel, vilket inte gagnar någon alls.
 
Jag lämnade in min gixxer på E&D på 2400-milars service. Efter det så börjande FI-lampan strula ibland, alltså hojen startade inte. Bränslepumpen gick inte igång.

Fick bärja den 2 ggr tillbaka till dom och lät dom felsöka vad som är fel. Första gången hittade dom inget fel och sa att den fungerade. Körde därifrån och när jag kom hem startade den inte igen. Dom fick kolla på den igen och lämnade den till mig och sa att det inte är något fel. Dom påstod att dom gått igenom hela elsystemet och kan inte hitta nåt.

Den fungerade att starta ibland och ibland inte. Lämnade till slut in den på AVA då dom upptäckte att databoxen var trasig, förmodligen kortslutning. Fick byta den för 6000 spänn+ett antal timmar i felsökning.

E&D verkar inte vet vad dom håller på med. Skönt att höra att det inte bara jag som är missnöjd med den verkstaden.

För övrigt hällde dom i mineralolja i hojen också.
 
är rätt säker på att mc verkstäder går under samma som bilverkstäder, det vill säga att du eller vem som hellst kan utföra servicen själv, bara det är fackmannamässigt utfört. det står i gruppundantaget som kom för ca 4 år sen och gäller i hela eu. anledningen till att det kom var för att öka konkuransen och underlätta för icke märkes värkstäder. finns en massa som står i det gruppundantaget, där bland annat detta med servisar. och är jobbet fackmannamässigt utfört så gäller fulla garantier.

för att ta ett exempel till så service indikeringar på bilar som är tillverkade 04 och nyare kan du alltid släcka service indikatorn på utan specialverktyg eller diagnos instrument.

glömde en sak, bevisbördan för att bevisa att jobbet är fackmannamässigt utfört eller inte ligger på verkstaden som mc är inlämnad på för eventuella garantiarbeten.
 
Last edited:
Ja fast det kommer att gå dåligt att hävda garanti på en rasad hoj utan stämplar i boken. I det verkliga livet.
 
Det här med proffsjobb på firmor är ytterst sällsynt.
Jobben görs fort , slarvigt så att dom har mer tid till andra jobb som också görs lika slarvigt.

Vill man få någonting gjort på ett bra sätt får man göra det själv.

Sen att dom pajjar smådetaljer på kåpor etc det är EXAKT därför man inte lämnar sina ägodelar till någon annan.
 
Jag bryr mig iaf inte det minsta om en hoj har stämplar i boken eller inte. Det bästa du kan göra är att försöka fastställa om de har gjort något galet och i så fall hänga ut dem här.

Jag vet inte om byte av kylarvätska ingår i en sån service, gör det inte det har jag visserligen svårt att se varför topplockspackningen skulle paja efter en service.
 
är rätt säker på att mc verkstäder går under samma som bilverkstäder, det vill säga att du eller vem som hellst kan utföra servicen själv, bara det är fackmannamässigt utfört. det står i gruppundantaget som kom för ca 4 år sen och gäller i hela eu. anledningen till att det kom var för att öka konkuransen och underlätta för icke märkes värkstäder. finns en massa som står i det gruppundantaget, där bland annat detta med servisar. och är jobbet fackmannamässigt utfört så gäller fulla garantier.

för att ta ett exempel till så service indikeringar på bilar som är tillverkade 04 och nyare kan du alltid släcka service indikatorn på utan specialverktyg eller diagnos instrument.

glömde en sak, bevisbördan för att bevisa att jobbet är fackmannamässigt utfört eller inte ligger på verkstaden som mc är inlämnad på för eventuella garantiarbeten.

Nja, jag trodde att det var så också men;

2001 kom en ny lag som gäller bilverkstäder, där det enda kravet för att få göra garantijobb är att du har en F-skattsedel och är en bilverkstad. Då får du göra garantijobb och du får full rätt att köpa reservdelar från tillverkaren av respektive bil...

Men, detta gäller inte MC...tyvärr:gnissla
 
Nja, jag trodde att det var så också men;

2001 kom en ny lag som gäller bilverkstäder, där det enda kravet för att få göra garantijobb är att du har en F-skattsedel och är en bilverkstad. Då får du göra garantijobb och du får full rätt att köpa reservdelar från tillverkaren av respektive bil...

Men, detta gäller inte MC...tyvärr:gnissla

har du bevis? jag är helt säker på att det inte är så. jobbar på bilföretag med garantier dagligen och för att få betalt måste man in i garantisystemen (som givetvis enbart vi auktoriserade har tillgång till) och skapa "claims", d.v.s. du kan liksom inte skicka en faktura till importören. istället skickar man förhandsgodkännande för att få godkänt och dina pengar blir inbetalda på kontot...
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top