Hur viktigt är mappning(bänkinställning)

lema

BiH
Gick med
26 Jan 2005
Ort
växjö
Hoj
2008 zx6r
Kollar på en gsxr 1000 08.som har helsystem, pc och sportluftfilter men killen har inte gjort mappning (bänkinställning).Hur kan det påverka mc-n.kan det skada motor på något sätt.De flästa som har de grejer har mappat de också.
 
Den kan gå lite snålt och du får inte ut maximal effekt.

Och om du undrar om detta kan orsaka motorras eller liknande: Tveksamt. Är andra faktorer som ska spela in också isåfall.
 
Som lindén skrev den ka gå snålt.Eller kan...Den går snålt så fort du tagt bort katten.Följdfel med det kan bli brända ventiler mm.
 
Vissa säger dock att dom går fett från början, så i slutändan så kanske det blir bättre.

Däremot kan man ju fråga sig vad det är för nöt som köper en piggyback-ecu (PC'n) och sen inte använder den? Den i sig gör inte ett förbannat dyft, den används ju bara för att ställa in tändning/sprut på hojen. Det är ju som att köpa nya däck, men aldrig montera dom på hojen :huvet
 
Är snålt när cylindern får för lite bränsle att förbränna vid varje träning och att den går fett är när den får för mycket bränsle vid varje tändning? Fungerar bränslet som kylande? Om en motor går "snålt" kan ventilerna samt tändstift få för lite kylning å kan bli "brända"?
Visst kan man se på ett tändstift om en motor går fett/snålt?
Inga spydiga svar tack!
 
Last edited:
Om det sitter en PC i så finns det väl någon map i den eller är den nollmappad? Om det finns en fast map i så tar väl den hand om det mesta. Kör lugnt vidare i så fall!

Vem sätter i en PC utan map? Det är ju som någon skrev som att köpa fina däck men att ge fan i att montera dem.
 
Last edited:
Är snålt när cylindern får för lite bränsle att förbränna vid varje träning och att den går fett är när den får för mycket bränsle vid varje tändning? Fungerar bränslet som kylande? Om en motor går "snålt" kan ventilerna samt tändstift få för lite kylning å kan bli "brända"?
Visst kan man se på ett tändstift om en motor går fett/snålt?
Inga spydiga svar tack!

Snålt är när det är för lite bränsle i bränsle/luftblandningen.
Fett är då motsatsen. Bränslet kyler. Är det en fet blandning så blir stiften svarta (kan också bero på fel värmetal på stiftet)
 
Förvisso är ny hojar ganska känsliga om det blir fel. MEN... i hundra år har man klarat sig utan bromsänkar och digitala mätinstrument.
För 15-20 år sedan var det absolut inte var och en som gjorde en bromsbänkkörning.

Mats
 
Förvisso är ny hojar ganska känsliga om det blir fel. MEN... i hundra år har man klarat sig utan bromsänkar och digitala mätinstrument.
För 15-20 år sedan var det absolut inte var och en som gjorde en bromsbänkkörning.

Mats


Inte heller satt det insprutning på hojarna

Snarare den geniala uppfinningen " förgasare "

Trimningsgraden var ju inte så hög heller
 
Däremot kan man ju fråga sig vad det är för nöt som köper en piggyback-ecu (PC'n) och sen inte använder den? Den i sig gör inte ett förbannat dyft, den används ju bara för att ställa in tändning/sprut på hojen. Det är ju som att köpa nya däck, men aldrig montera dom på hojen :huvet

Jag har både omappad PC3 och nya omonterade däck :D
 
Förvisso är ny hojar ganska känsliga om det blir fel. MEN... i hundra år har man klarat sig utan bromsänkar och digitala mätinstrument.
För 15-20 år sedan var det absolut inte var och en som gjorde en bromsbänkkörning.

Mats

Det plockas ut lite mer effekt ur dagens hojar oxå...:rolleyes:
 
också intresserad av en mappning för pcIII längre fram i vinter - pris?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top