cbjorkman skrev:
2280870 Eftersom jag (förhoppningsvis) kommer att byta till en MT-01:a innan hösten så blandar jag mig i tråden. Eventuellt blir det ett eget byggt helsystem (eftersom de färdiga som finns kostar en mindre förmögenhet).
Om man bygger enligt 'stepped headers' principen är tanken då att man inte har nån ljuddämpning alls?
Förstör en eventuell ljuddämpare tanken på nåt vis fastän röret är rätt längd?
Hej
En absorptionsdämpare, om den är väl packad, kan helt eller delvis räknas in i rörlängden enligt vad jag har lärt mig och praktiserat iaf. En sådan ljuddämpare bygger man ju av sållplåt som valsas till ett rör och som omges av packad ull du vet.
En välbyggt expansionsljuddämpare ska mig veterligen inte räknas in helt. Stepped headers avslutas oftast med att den största (och därmed) sista diametern utgörs av en absorptionsljudämpare, dvs den sista och därmed största rördiameter är perforerad och omges av ett yttre tunnväggigt rör (kan göras av alu el tom kolfiber) Mellanrummet packas med glas- eller stenull (stålull kan börja brinna). Så är fö de flesta eftermarknads sport-system till sporthojar (Yoshi, Akrapovic mfl) uppbyggda som du säkert känner till. Fördelen med absorptionsljuddämpare är det låga motståndet (nästan samma som ett rakt rör med samma diameter) och den enkla konstruktionen. Nackdelen är att de måste packas om då och då samt att de mest dämpar högfrekvens, dvs bastoner slipper igenom. Men det är ju det man ofta vill, iaf vi HD-muppar
Mitt råd är att du gör som 99% av de andra, bygg en absorptionsljuddämpare, ty det är lätt. Att bygga en för motorn välfungerande expansionsljuddämpare med allt vad det innebär av rätt volym på de olika kamrarna, motstånd mellan dem, etc etc är rätt knixigt om det ska passa motorn, att sedan räkna ut den ekvivalenta motsvarande rörlängden är också lite av raketforskning för oss amatörer. Att bygga avstämda expansionsljuddämpare är mer förunnat de som tillverkade hojen med alla sina resurser. Tungt brukar det ofta bli dessutom, även för dem.
Brink mfl här har nog byggt fler skorstenar än jag. Jag har mest räknat och byggt expansionskammare (med tillhörande absorptionsljuddämpare) till tvåtaktare. Till fyrtaktare har jag mest gjort som jag läst, inte labbat så mycket. Hoppas du får fler svar! Annars kan du ju skrapa med foten hos Sörmans själva, på deras sida har de som du säkert sett en gästbok för frågor och anger själva att de gärna tycks vilja ha feedback och frågor: (vedbodtrimmaren@sorman-racing.com). Kör man som dem dragracing med HD kanske inte ljuddämpning är den starkaste sidan i avgassystemskunskaperna, men vem vet..
En grej jag slutligen verkligen vill rekommendera är också att bygga ändmunstycket så att du kan enkelt variera motståndet på något vis, tex med olika diametrar (eller antal brickor á la tex Supertrapp). Det gör att du i bromsbänken kan finna ut det för fyllnadsgraden och därmed vrid/effekt bästa motståndet, samt även kunna hitta en annan kombination som passar besiktningen.
Tycker jag...
Mvh
Jörgen