hur viktigt är det med lika långa pipor på en 4-takt??

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
hej!

som överskriften frågar.

för att slippa såga sönder mitt originalsystem så tänkte jag böja ihop egna rörstumpar till SV´n som passar med slip-onet.

då är frågan.
hur viktigt är det att avgasrören är lika långa, som på ett extraktorgrenrör?
eller kan man dra "kortaste vägen" för bakre cylindern utan effektförluster.

hojen är i övrigt oliginal.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
friction skrev:
hur viktigt är det att avgasrören är lika långa, som på ett extraktorgrenrör?

Eftersom du ställer frågan på det där sättet vet du ju redan svaret... dvs det är både vrid och effekt som blir lidande av icke-avstämda krökar.
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
visserligen sant
men om det är så viktigt, varför skiljer det ca 6 cm mellan främre och bakre grenrör på sv650´s originalsystem?

offer för att förenkla tillverkningen eller inom "felmarginal" för vad man kan tillåta med (nästan) bibehållen effekt å vrid?

min tanke är att tillverka ett eget för att slippa förstöra originalet som är svinaktigt dyrt.


iom detta även försöka få samma längd på båda rören samt att "vinkla ut" den skarpa 180-graders böjen som finns på bakre grenröret.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
friction skrev:
2277078 visserligen sant
men om det är så viktigt, varför skiljer det ca 6 cm mellan främre och bakre grenrör på sv650´s originalsystem?

Olika längd medför att returpulsen från kollektorn kommer vid olika varvtal för de två cyllarna och gör att vridmomentet plattas ut. Med samma längd på grenrören uppnår man en vrid- och effekt-puckel som gör att man får mer pulver under ett kort varvtalsspann. Om puckeln ska komma tidigt eller sent i varvtalsområdet bestäms av längden på grenrören. Är du bara ute efter mer ljud eller utseende spelar det ingen roll hur du bygger.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
andersbrink skrev:
2277620 Olika längd medför att returpulsen från kollektorn kommer vid olika varvtal för de två cyllarna och gör att vridmomentet plattas ut. Med samma längd på grenrören uppnår man en vrid- och effekt-puckel som gör att man får mer pulver under ett kort varvtalsspann. Om puckeln ska komma tidigt eller sent i varvtalsområdet bestäms av längden på grenrören. Är du bara ute efter mer ljud eller utseende spelar det ingen roll hur du bygger.

Ok, anders, du har ju lite koll. Hur påverkar eventuella dragningar efter kollektorn (kollektorn är väl röret som sammankopplar de 2 grenrören (nu pratar vi V.tein alltså). Funderar nämligen på att fixa ett dubbelpipigt till min aprilia, för jag tycker det är snyggt, men det får ju inte på verka effektuttaget för mycket.

Men på en av de nyare ducce-modellerna så är det ju olika längd på grenrören , men man har kompenserat det kortare genom att göra det smalare innan det kommer till kollektorn...
/Pajje
 
Last edited:

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
andersbrink skrev:
2277620 Olika längd medför att returpulsen från kollektorn kommer vid olika varvtal för de två cyllarna och gör att vridmomentet plattas ut. Med samma längd på grenrören uppnår man en vrid- och effekt-puckel som gör att man får mer pulver under ett kort varvtalsspann. Om puckeln ska komma tidigt eller sent i varvtalsområdet bestäms av längden på grenrören. Är du bara ute efter mer ljud eller utseende spelar det ingen roll hur du bygger.


så "i princip" skulle man kunna bygga bort den skarpa kröken på systemet utan att känna nån skillnad i kraft... bara att det mullrar mer när man kör.

men det är fortfarande lämpligt att ha rörstumpen mellan grenrören kvar på någorlunda samma ställe? den där pulsutjämnargrejjen. (kommer inte på namnet)

annan trimning är inte direkt aktuell.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
andersbrink skrev:
2276937 Eftersom du ställer frågan på det där sättet vet du ju redan svaret... dvs det är både vrid och effekt som blir lidande av icke-avstämda krökar.

Osökt undrar jag hur man stämmer av längden på pipor/blås.
Vid en bricka fasförskjuter man tryckvågen 180° och vid en öppen mynning 360°.
När jag kollade på det så gissade jag en avgastemp på 600 °C. Vid den temperaturen är ljudhastigheten i luft 592 m/s och detta ger löjligt långa våglängder.
Hur fångar man en minbuk vid avgasporten vid t ex 5000 rpm om man behöver 10-tals meter långa rör för att få en stående våg med mintryck i toppens avgaskanal?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
elwe skrev:
2277896 Osökt undrar jag hur man stämmer av längden på pipor/blås.
Vid en bricka fasförskjuter man tryckvågen 180° och vid en öppen mynning 360°.
När jag kollade på det så gissade jag en avgastemp på 600 °C. Vid den temperaturen är ljudhastigheten i luft 592 m/s och detta ger löjligt långa våglängder.
Hur fångar man en minbuk vid avgasporten vid t ex 5000 rpm om man behöver 10-tals meter långa rör för att få en stående våg med mintryck i toppens avgaskanal?

Hej
Här är en bra sida från de HD-åkande Team Sörman: http://sorman-racing.com/vedbod_file/avgasror_senaste.pdf
Mvh
Jörgen
 

Dr.Bike

Guest
Elwe!
Man behöver inte ha med HELA våglängden (Lambda) Det räcker att stämma av på halva eller 1/4 (eller vilken jämn multipel som helst) på den "äkta" våglängden.

Under och övertoner... detta är grunden till att vi ö.h.t hör låga frekvenser i små utrymmen.
T.ex en bilkupe´där låga basgångar skulle släckas ut helt av de korta avstånden inne i kupe´n.
Man lyssnar således på en multipel av grund-fq men kommer uppleva denna som grundtonen p.g.a klangfärgen.
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
lite overkill snart?

hojen är en standard SV650 som jag ska hänga på mitt slip-on utan att såga sönder originalet.

behöver jag verkligen räkna på alla dessa parametrar om jag använder samma rördiameter och håller mej till samma längder som original?


i praktiken bara bygga en ny kollektor
 

Dr.Bike

Guest
Absolut inte.

Men det förstod du alldeles säkert. ;)
Det är bara roligt att spåna ut när väl svaret på frågan är avgivet.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kawasaki/Nils skrev:
2277873 Hoppar in i tråden med en fråga:
vilket är bäst, ett 4 till 2 eller 4 till 1 system... :)

Ja. Läs PDF-filen på länken som bifogats så förstår du varför svaret blev som det blev.

Jag får liknande frågor när man vill trimma sin hoj och bl.a. porta topplocket. "Vad kostar det att trimma min hoj?" Svaret blir "Allt från 1,50 till 150000 kronor". :D
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Dr.Bike skrev:
2277930 Elwe!
Man behöver inte ha med HELA våglängden (Lambda) Det räcker att stämma av på halva eller 1/4 (eller vilken jämn multipel som helst) på den "äkta" våglängden.

Under och övertoner... detta är grunden till att vi ö.h.t hör låga frekvenser i små utrymmen.
T.ex en bilkupe´där låga basgångar skulle släckas ut helt av de korta avstånden inne i kupe´n.
Man lyssnar således på en multipel av grund-fq men kommer uppleva denna som grundtonen p.g.a klangfärgen.

Nja ... är det en stående våg med lågt tryck man vill ha så är man utlämnad till VISSA multiplar.
Noderna finns vid L/4 +N*L/2 om du studsar mot en bricka (fasförskjuter pi) där L= våglängden. Sedan får man fasförskjuta ytterligare (åt rätt håll) för att hitta undertrycksbuken.

Med c=f*L och C=600 m/s och f = 4800/(60*2) rps blir L = 2.5 m
Första nod blir vid ca 1.9 m ... denna ska sedan fasförskjutas, men just nu orkar jag inte ta bissen för att se var det är min eller max.

Men, jag kanske har missat nåt ...
 

Dr.Bike

Guest
UltraMarine skrev:
2279675 Borde inte avgasventilerna hindra mottrycket? Vid vissa varvtal måste väl mottrycket möta en stängd ventil?


Mnja och nej, vid mycket låga varvtal - ja.

Och när den inte gör det så har man sett till att D-porta så att pulsen bryts just i ingången till toppen.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top