hur viktig är service stämpeln?

KentaR6

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC-R -13
Köpte nyss en hoj, och fick reda på att den ska servas för 2000 mil nu, då den gått 2200...
Åkte på yamahacenter som ville ha över 5000 för den servicen, och enligt den lista jag fick så klarar jag att göra servicen själv. Min fråga är då, hur viktig är stämpeln när man säljer den?

Eller finns det kanske någon billigare mc mek i närheten av östersund som skulle kunna göra det...? :va

Köpte nyss en hoj, och fick reda på att den ska servas för 2000 mil nu, då den gått 2200...
Åkte på yamahacenter som ville ha över 5000 för den servicen, och enligt den lista jag fick så klarar jag att göra servicen själv. Min fråga är då, hur viktig är stämpeln när man säljer den?

5000:skrämd 2000 mila på en yamaha är väl olja o stift ev luftfilter...Gav 3200 för min 2400mila på sukkan o då var det med ventilkoll o alla vätskor samt stift...Nu till frågan det jag fått för mig är att det är skillnad på olika firmor som när jag skulle byta bort min förra hoj så drog en firma bort över 5k för att det inte fanns en komplett servicebok medans en annan inte brydde sig spec. mycket..gissa vilken firma som fick göra affär:D

Du har ändå ingen garanti kvar och värdet vid en försäljning är marginellt på en såpass gammal cykel. Gör det själv om du vet vad du gör.

ringde runt lite, och fick tag på Motorhuset som tyckte att Yamahas priser var helt åt helvete... så nu ska dom göra det "för halva priset" som han sa...:tummenupp

Det som ska bytas är
Bensinfilter
Oljefilter + olja
Tändstift
Luftfilter
Kylarvätska

osså kolla/smörja styrlager, och svinglager och kolla/synka förgasarna...

Last edited:
Åkte på yamahacenter som ville ha över 5000 för den servicen, och enligt den lista jag fick så klarar jag att göra servicen själv.

Yamahacenter räknar alltid på originaldelarnas priser. Tändstiften till din hoj kostar ca 1400 plus moms enligt Yamaha's egen prislista.

Kolla upp att den verkstad som har lovat att göra jobbet för halva priset sätter i likvärdiga stift och se även till att få med dig dyrgriparna därifrån. Då har du fått dig någonting dyrt att rama in och hänga på väggen! :tummenupp

Yamahacenter räknar alltid på originaldelarnas priser. Tändstiften till din hoj kostar ca 1400 plus moms enligt Yamaha's egen prislista.

Kolla upp att den verkstad som har lovat att göra jobbet för halva priset sätter i likvärdiga stift och se även till att få med dig dyrgriparna därifrån. Då har du fått dig någonting dyrt att rama in och hänga på väggen! :tummenupp

Vad är poängen med de dyra iridiumstiften om de ändå skall bytas efter 2000 mil?

Sen är Yamaha orginal stift fortfarande NGK Iridiumstift man kan köpa för 180kr/st i sverige eller 15 USD för 4st i USA.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg