Hur viktig är effekten för dig?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Hur viktigt är det med rakt fram prestanda för dig? Är det något som skulle kunna avgöra ett köp om du står och väger mellan olika hojar?

För att svara på det själv - nej... effekten är nästan helt oviktig för mig. 90 talshojarna har tillräckligt med rakt fram prestanda för mig. Viktigare är väl det kompletta paketet (väghållning, kunna utnyttja effekten).

Vad tycker du?

Beror på, väga mellan en 120hk hoj eller en 160hk är det totalt ointresant, däremot om jag överväger en 60hk hoj moten 100hk då är det viktigt :)

allt över 100kusar duger till mig än sålänge

Visst spelar effekt stor roll för mig men då snackar vi "användbar" effekt. Men med det sagt skulle det aldrig falla mig in att köpa något under 750cc, just på grund av att du inte får samma bottenvrid och effekt som en större maskin.

Att ha 200 hästar vid 15 000 varv (och ca 100Nm) är för mig också helt ointressant då det inte har något praktiskt användningsområde för vanlig körning. Hellre har jag ett tight register med kanske 150-160 hästar och 130Nm vid säg 10 000 varv. Då får man en hoj som både är stark och mer än tillräckligt snabb.

Högvarviga sporthojar i all ära. Men bara på bana. :)

Jag har svårt att hitta något som passar mig bättre än min FZ1. Jag provade roliga hojar med mindre effekt, och skulle kunna tänka mig en KTM 990, eller en CBR600, kanske en FZ6 S2 igen. Men den effekten som FZ1:an spottar ut på högvarv är svår att ersätta. Då får det vara ett mycket bättre "paket" man ersätter med, till exempel bättre chassi, lättare, och snålare. Svårt ...

CB1000R var en hoj med superfint chassi, kändes extremt lätthanterlig. Och så fort man kom ut på motorvägen, så kändes det som jag ville hoppa av och ha min egen hoj

Den som jagat litermoppar ut på en raka med en 600 håller med om att effekt är en rätt så viktig sak trots allt...jäla s1000rr!

Jag var förbi med halva hojen när han reste och vred,försvann som jag stod still! :gnissla

Meeen,köper inte liter för det,får lära mig köra fortare när det svänger istället. :)

Henrik

Viktig...i förhållande till vikt. En 60 hk motard på 120 kg är roligt. En 60 hk sporthoj på 180 kg är inte lika kul.....

Hade en Gsxr 750 innan med 141hk och bytade till Er6n 2009.
Har mycket roligare på er6an och kör betydligt snabbare nu!
Det enda ja saknar är väl lite effekt på raksträckorna och när man ska busa lite.

Jag vill ha en 2000cc hoj med 500hästar, så jag kommer upp på bakhjulet nån jävla gång :hihi

Den är viktig,,,,,,,,,,, jag monterade PC3 för 2 månader sedan och det var fint med lite extra pulver, jag skulle vilja ha så mycket mos att när man drar ut ur Torparn liggande på tanken så ska hoj vilja upp på bakhjulet på 2:an och 3:an, det fattas lite dit men det ska jag försöka gnida ur den i vinter.

Den som jagat litermoppar ut på en raka med en 600 håller med om att effekt är en rätt så viktig sak trots allt...jäla s1000rr!

Jag var förbi med halva hojen när han reste och vred,försvann som jag stod still! :gnissla

Meeen,köper inte liter för det,får lära mig köra fortare när det svänger istället. :)

Henrik

Amen! jag föredrar att köra sakta i kurvorna, och känna på kraftexplosionen ut ur varje kurva :tummenupp

Den är viktig,,,,,,,,,,, jag monterade PC3 för 2 månader sedan och det var fint med lite extra pulver, jag skulle vilja ha så mycket mos att när man drar ut ur Torparn liggande på tanken så ska hoj vilja upp på bakhjulet på 2:an och 3:an, det fattas lite dit men det ska jag försöka gnida ur den i vinter.

Drevade ner hojen i går, och ville också ha lite vildare karaktär. Har inte kunnat varva ur ordentligt pga regnet dock. Ett problem med mer mos är att den spinner lättare, och det är inte alltid roligt

Men vafan, effekt är väl alltid kul....det är som att fråga om en snubbe vill ha större kuk.
Tror knappast att någon svarar nej det vill jag inte, är nöjd med min balle som dög på 90-talet och gärna i närheten av kurvor.

Mycket vill ha mer, så är det....att hävda något annat är inte sant.

Effekten var såpass viktig att jag valde en 1000cc, men skillnaden från mina 125 vilda pållar till 180 slöa sporthojshästar var något jag kunde vara utan. Min hoj klarar både 90 och 110 utan problem och är betydligt snabbare än vad jag skulle vara även med mer effekt :tummenupp

Men vafan, effekt är väl alltid kul....det är som att fråga om en snubbe vill ha större kuk.
Tror knappast att någon svarar nej det vill jag inte, är nöjd med min balle som dög på 90-talet och gärna i närheten av kurvor.

Mycket vill ha mer, så är det....att hävda något annat är inte sant.

Håller med, ingen tackar nej till effekt men däremot tror jag att många inte tycker att det väger tyngst.

"Tror knappast att någon svarar nej det vill jag inte, är nöjd med min balle som dög på 90-talet och gärna i närheten av kurvor"

Man börjar undra hur gammal du är och hur många kurvor du gått igenom egentligen haha... jesi lud.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul