Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
toxicated skrev:Att veta om dreven är slut ser man på tänderna, men hur är det med kedjan? Är det när den har blivit så lång att man har bakhjulet i sitt bakersta läge och kedjan ej är tilläkligt spänd ändå?
Marsipulami skrev:Med största sannolighet så finns det markeringar att gå efter...
toxicated skrev:Vill du utveckla, jag har alltså ingen aning om hur det ligger till......![]()
Marsipulami skrev:Ska göra ett försök i alla fall....
Oftast så finns där markeringar på svingen vid bulten till bakhjulet. Det är där du spänner kedjan och om du spänt den för mycket så att den går utanför bakgre markeringen så är det dags att byta...
Robban_C skrev:Eller så plockar man loss kedjan, lägger den på golvet "på sidan" (dvs med nitarnas ände uppåt) och lyfter den sen. Då ser man på bågen som den bildar (jämför med en ny kedja) om den är mycket sliten.
Jag har dock inget mått på hur mycket sliten (dvs hur mycket båge) man kan acceptera förutom att jämföra med en ny kedja.
toxicated skrev:Att veta om dreven är slut ser man på tänderna, men hur är det med kedjan? Är det när den har blivit så lång att man har bakhjulet i sitt bakersta läge och kedjan ej är tilläkligt spänd ändå?

Robban_C skrev:Oldman:
Jag greppar inte riktigt vad du menar men du är väl medveten om att .kedjespänningen förändras med infjädringen?
De flesta hojar har kedjan halvslack när de är utfjädrade, dvs när bakhjulet är upplyft. När sedan hojen ställs ner på backen och belastas så sträcks kedjan och är normalt sett som mest sträckt i det läge där man har normal "ride-height" så att säga.
Det är med andra ord vanskligt att utgå från hur kedjan verkar med upplyft bakhjul.
Jag vet endast två kategorier av hojar som inte slackar kedjan vid utfjädrad baktoffla:
1. Kardanhojar. Oj vad jag har letat efter kedjan.![]()
2. Vissa hojar (bland annat Bimota KB2 en bit in på 80-talet) har svingen lagrad rakt utanför utgående axeln (från knotan) med följd att kedjespänningen är konstant oberoende av fjädringsutslag. Rätt elegant men konstruktionen blir ju givetvis bredare.
Emmi skrev:Byt helst kedja o drev samtidigt, en gammal kedja käkar upp ett nytt drev och tvärtom.

okej!!! känner du Göran Skepp!!!! Hälsa från Cadillac Glenn.Plelle skrev:Om du ser ut sådär så är du ju faktiskt lite snygg... Felåt men ja har hängt på lunar ett tag nu o de håller väl i sej..![]()

Robban_C skrev:Oldman:
Jag greppar inte riktigt vad du menar men du är väl medveten om att kedjespänningen förändras med infjädringen?
De flesta hojar har kedjan halvslack när de är utfjädrade, dvs när bakhjulet är upplyft. När sedan hojen ställs ner på backen och belastas så sträcks kedjan och är normalt sett som mest sträckt i det läge där man har normal "ride-height" så att säga.
Det är med andra ord vanskligt att utgå från hur kedjan verkar med upplyft bakhjul.
Jag vet endast två kategorier av hojar som inte slackar kedjan vid utfjädrad baktoffla:
1. Kardanhojar. Oj vad jag har letat efter kedjan.![]()
2. Vissa hojar (bland annat Bimota KB2 en bit in på 80-talet) har svingen lagrad rakt utanför utgående axeln (från knotan) med följd att kedjespänningen är konstant oberoende av fjädringsutslag. Rätt elegant men konstruktionen blir ju givetvis bredare.
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |