Hur vet man att kedjan är slut?

Emmi skrev:
Kedjan bör väl kollas när någon sitter på hojen och den är ställd på marken eller har jag helt fel?
Om det är kedjeslacket du menar så är det förstås helt beroende av om tillverkarens rekommenderade slackmått gäller olastad, på sidostödet eller m förare. Och det verkar vara lite olika på den punkten.
Och det är just det som tråden (till stor del) handlar om.
/u

Emmi:
Hur man än kollar så är det viktigt att kedjan inte blir fiolsträng när den är som mest sträckt, dvs när främre drev, svingaxel och bakhjul är på en rät linje. Dvs som Ulf skrev här strax innan.
Jag ville bara i mitt tidigare inlägg poängtera just detta att kedjespänningen varierar med fjädringsutslaget. Därmed finns alltså möjligheten att man med avlastad bakfjädring justerar tills det är "lagom" med resultat att kedjan i vissa lägen (oftast normal ride-height) blir kronhårt spänd med tillhörande slitage på kedja, drev, ugående axel och dess lager samt lagret i drevnavet (eller i förekommande fall bakhjulslagret).
Jag har sett en och annan kedja som har varit justerad på just detta felaktiga sätt.

Robban_C skrev:
Emmi:
Hur man än kollar så är det viktigt att kedjan inte blir fiolsträng när den är som mest sträckt, dvs när främre drev, svingaxel och bakhjul är på en rät linje. Dvs som Ulf skrev här strax innan.
Jag ville bara i mitt tidigare inlägg poängtera just detta att kedjespänningen varierar med fjädringsutslaget. Därmed finns alltså möjligheten att man med avlastad bakfjädring justerar tills det är "lagom" med resultat att kedjan i vissa lägen (oftast normal ride-height) blir kronhårt spänd med tillhörande slitage på kedja, drev, ugående axel och dess lager samt lagret i drevnavet (eller i förekommande fall bakhjulslagret).
Jag har sett en och annan kedja som har varit justerad på just detta felaktiga sätt.

Givetvis ska aldrig kedjan vara för spänd, man kollar väl jämt hur den ser ut vid max respektive minst sträckt efter att man har spänt kejdan? Det står väl dessutom i instruktionsboken hur man gör för att kolla kedjan, svårare än så är det väl inte?

Emmi skrev:
Givetvis ska aldrig kedjan vara för spänd, man kollar väl jämt hur den ser ut vid max respektive minst sträckt efter att man har spänt kejdan? Det står väl dessutom i instruktionsboken hur man gör för att kolla kedjan, svårare än så är det väl inte?
Trots det verkar det ju som en och annan då och då får sin kedja för mycket spänd.
Men om du fixar det där galant så är ju det bra.
Att alla kollar max resp min spänd efteråt tror jag inte.
/u

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck