Hur vet man att en luftkyld motor går för varm?

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Hur vet man att motorn håller på att gå för varm i exempelvis köer osv, då man saknar tempmätare på luftkylda motorer?
Blir man överraskad av att kolven nyper i loppet eller?

Den vill inte riktigt gå på tomgång, och låter hårt...om man nu inte skulle ha en oljetempmätare eller sitter med knäna nån annanstans... :hihi

En fyrtaktare värmenyper inte i första taget, åtminstone inte så hårt att den nyper fast, men visst får du såna skador på kolv och ringar om det pågår så länge att oljefilmen blir för tunn av värmen.

Vissa indikationer kan man känna, som att växlarna blir klonkiga och svåra att få i, tomgången går ofta upp till ett par hundra varv över normalt. Det är egentligen inte värmen som är problemet utan dess inverkan på smörjningen. Se till att köra på en olja som tål mycket värme (typ 15-50 syntet) så minskar du risken för skador vid het motor.

Du kan ju montera en tempgivare nånstans (stektermometer...? :tungan ). Det är ju svårt att få en "korrekt" motortemp men du kan ju i alla fall jämföra mellan olika tillfällen och se när det blir varmare än vanligt.

Jag skulle vilja påstå att faran är nästan obefintlig (om man har hygglig olja) så länge man kör den städat i kön (och det gör man ju) och även en stund efter kön.
Läget är ju att värmen distribueras ju av oljan i hela motorn, inkluderande lådan, och eftersom det tar låång tid att värma upp även lådan till de temperaturer där oljan börjar smörja dåligt så skulle jag vilja påstå att det inte är något stort problem med kökörning.

Man kan ju alltid spotta på kopplingskåpan och kolla tempen där. :)

Men man ska ju tänka på att det tar ett tag att kyla ner motorn till normal temp också. Det innebär att man kanske får gen fan i att wheela till redline så fort kön släpper.

Krama din motor så kramar den dig! :tummenupp

Och skyll inte på mig!

Olja förlorar sin smörjande egenskap vid c:a 130-140 grader.
Fräser det när du spottar på kopplingskåpan är det väl..... ja.. :huvet

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck