Hur vet jag att ram och sving är intakta?

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Har klotat min 954 och nu vill jag beställa delar och skruva ihop den igen, men det är en sak som just nu hindrar mig från det: Jag vet inte om huvudramen och svingen har klarat sig.

Hur mäter jag för att se så att det är rakt?
Funkar det att lägga plankor mellan fram och bakhjul, eller blir det lite "hipp som happ"?
(Jag misstänker att ena gaffelbenet fått sig en törn och det påverkar ju)

Styrstoppen finns inga märken på kan jag tillägga.

Subframen är ju inte mycket med..
trasig.jpg
 
Av med allt och mät. När den är i princip strippad är det ganska lätt att se oftast ser man det med ögat att något är fel direkt. Annars är det mäta från olika punkter och se om det är samma sak på båda sidorna etc
 
Av med allt och mät. När den är i princip strippad är det ganska lätt att se oftast ser man det med ögat att något är fel direkt. Annars är det mäta från olika punkter och se om det är samma sak på båda sidorna etc

Finns det några vedertagna punkter att mäta mellan?
Känns som att man skulle kunna mäta sig till fördärvet :gnissla
 
Alla avstånd, diagonaler, kors osv ska ju vara lika som på motsvarande sida.. För varje punkt du mäter får du en bekräftelse.

När du är trygg med att det är rakt så har du mätt klart ;)
 
Alla avstånd, diagonaler, kors osv ska ju vara lika som på motsvarande sida.. För varje punkt du mäter får du en bekräftelse.

När du är trygg med att det är rakt så har du mätt klart ;)

Då är det bara att sätta igång då :)

Tack för snabba svar :tummenupp
 
Gaffeln kan du kolla genom att du avlastar framändan, skruvar av bromsoken och framhjulet och sedan snurrar du på de undre gaffelbenen (där oken är fästade). Då kan man lätt se om de undre gaffelbenen är sneda. Om detta är rakt kan du ta och skruva loss benen från kronorna. Sedan tar du och lossar styrstången vid styrlagren. Ta sedan och lägg an styrlagren (och därmed gaffelkronorna) lite lätt. Om du sedan utan något våld, utan lätt och fint kan sticka i de övre gaffelbenen i kronorna, då vågar jag påstå att gaffeln är ok.
 
Blir några NM när en bakram blir sådär demolerad, kolla efter sprickor i ramens bakände först & främst innan du börjar mäta...
 
Bakramen är ju väldigt mycket klenare än huvudramen så att säga, tror säkert den är konstruerad för att ge med sig för att rädda ramen, lite som krockzoner på en bil.

Niklas, ta med ramen till jobbet o hiva upp på en planskiva o fram med mätverktyg, uppe på eyra har de stora planskivor.
 
Tror faktiskt att ramen kan ha klarat sig, ska såklart mäta.

Men se här på bakramsinfästningen
bild (1).jpg

Borde ju ha synts någon skada här?
 
Rätta mig om jag har fel, men OM man kan konstatera att gaffeln är OK som jag beskrivit ovan, kan man då inte vara säker på att ramen är ok om hojen spårar? Spänn fast två stycken låååånga vattenpass på var sida om bakhjulet och kolla om framhjulet står rakt mellan passen. Gör hjulet det är hojen rak.
Eller?
 
Efter en djupare undersökning med hjälp av beskrivningen från moss angående framgaffel, mätande på sving osv. så är jag fan hundra på att ramen klarat sig :banana

ebay here I come :brynad
 
Rätta mig om jag har fel, men OM man kan konstatera att gaffeln är OK som jag beskrivit ovan, kan man då inte vara säker på att ramen är ok om hojen spårar? Spänn fast två stycken låååånga vattenpass på var sida om bakhjulet och kolla om framhjulet står rakt mellan passen. Gör hjulet det är hojen rak.
Eller?

Enda problemet med det är att det förutsätter att bakhjulet sitter exakt rakt, och det är nog få hjul som sitter EXAKT rakt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top