Fast en ännu-inte-varm motor får man rimligen köra - snällt - med choke. Tills den är varm.
Sa inte att man inte fick



Last edited:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Fast en ännu-inte-varm motor får man rimligen köra - snällt - med choke. Tills den är varm.
En följdfråga, jag har nån hokuspokusblandning i min retta som tydligen ska sänka tempen ytterligare vilket verkar funka för jag har, oavsett belastning och tid, aldrig varit över säg 85 grader enligt tempmätaren framme i displayen. Är detta något dåligt?
Vill minnas att min fireblejd var uppe och nosade på 100-110 grader ibland när man hade kört den riktigt hårt.![]()
Funkar kanske på en modern spruthoj. Men gamla förgasarhojar vill åtminstonde ha en/två minuter på tomgång för att överhuvudtaget gå rent! Eller hur![]()
Åfan, jag misstänkte att det var nått sånt med verkningsgrad o grejs. Enligt tidigare ägaren så var det nått special som var itjoffat just för tempen men när du säger sådär så låter det ju lite skumt kan man tycka. Vad gör jag åt det då? Är det byte av vätska som gäller eller?
Funkar kanske på en modern spruthoj. Men gamla förgasarhojar vill åtminstonde ha en/två minuter på tomgång för att överhuvudtaget gå rent! Eller hur![]()
Termostaten sitter där för att få upp temperaturen fort.
Byt.
100-110 grader är inga problem.
Kokpunkten i ett kylsystem brukar ligga över 120grader, pga trycksättningen.
BTW, så har jag funderat ett tag över varför man envisas med vattenbaserad kylmedium på hojjar.
Prisskillnaden för att köra med (tex) oljebaserat kylmedel borde inte vara många tior.
Vatten har ju en del nackdelar.
Fördelen är väl priset, samt att det kyler som fan när det väl kokar.
Men då är det för sent..
Min hoj står tyvärr ute (under kapell) numer och är förståss jäkligt kall när jag startar den på morgonen. Vad anser ni är en lämplig motortemp innan ni börjar köra?
Hojen står precis vid fastigheten och kan tänka mig att en del grannar börjar "störa sig" på mitt TWIN-muller på mornarna, vill komma där ifrån så fort som möjligt men inte jävlas för mycket med motorn...
Enligt tillverkarna så är rekommendationerna alltid att man ska undvika varmkörning på tomgång för att minimera motorslitaget. Varmkör du på tomgång så tar det oerhört mycket längre tid än om du varmkör på måttlig belastning.
Sen är ju en annan intressant fråga.
Är en retta konstruerad för att gå på tomgång eller......
Min hoj är konstruerad för att köras.
Varmkörning på tomgång behöver bara tillämpas om man är så totalt korkad att man inte klarar av att sätta sig på hojen utan att automatiskt direkt börja med fullgasacceleration till varvstopp. För dom som klarar av att köra lite lugnare en kort stund tills motorn kommit upp i temp så är det betydligt bättre att varmköra på måttlig belastning.
Varmkörningen handlar inte bara om att kylarvätskan och oljan ska bli varm. Det handlar om att motorn är gjord i massor av olika material som ändrar dimensioner vid olika temperaturer. Dom kommer inte upp i full arbetstemp på tomgångskörning.
Intressant tanke. Så långt har jag inte tänkt. Men jag varmkör å andra sidan inte. Jag har motorn igång för att jag tänker åka.
Men det ligger kanske något i det.
Varmkörning är är mer viktig på luftkylda lång slagiga motorer som oftast har en högre viskositet på oljan också, som tex växer en H-D big twin motor en hel cm i cylinder längd, nu mera är även dom mindre känsliga mot förr då blocket var av aluminium, cylindern av gjutjärn och kolven av någon skum ligering. En modern vatten kyld kortslagig motor med insprutning är inte alls lika känslig så man kan som många säger köra i väg direkt lite lungt tills motorn börjar bli lite varm. Men häller man lite 5 gradig olja så blir man ju lite fundersam om den tjocka oljan kommer fram till vevlager osv om man sett hur tunna och långa olje kanalerna är i en motor.
Inte riktigt rätt.över 110 grader på kylvätskan är inte riktigt toppen. Det sliter en del på grejorna. Du får ganska högt tryck i systemet vid dom temperaturerna och det kan bli ganska farligt om du har 110 grader varmt vatten i systemet och en slang hoppar av :skålladföraresmiley
Inte riktigt rätt.
Trycket i systemet regleras av en tryckventil, oftast i påfyllningslocket.
På hojjar är kylsystemet oftast rätt klent dimensionerat för att spara vikt.
Nätt och jämt att det klara kökörning när det är nytt.
110grader är inte ovanligt.
Såg att någon nämnde tvåtaktare.
Dessa skall varmköras på tomgång/stillastående.
Innan motorn är varm så passar inte bitarna ihop.
På en fyrtaktare håller oljefilmen ändå - om man inte segdrar.
En blåtaktare har ingen oljefilm att glida på..
Påståendet att långslagiga motorer skulle vara känsligare stämmer inte heller, emedan materialutvidgningen inte bara sker åt ett håll.
Viktigare att kolvarna passar i loppet än att cylindrarna är tillräckligt långa..
Såvida man inte ställer med negativt ventilspel!
Detta gjorde man ibland på stötstångsmotorer till racing.
Eftersom cylindern blir varamare än stötstången, så blir ventilspelet större ju varmare motorn blir.
Normalt ställde man då nollspel på kall motor (det viktiga är ju inte att man har spel, utan att ventilen kan stänga även under sämsta förutsättningarna - I detta fall kall motor) men en del varmkörde motorn med normal inställning, för att sedan ställa spelet med varm motor för att få max lyft och duration under körningen.
Ställde man inte om spelet till nästa start, så brände man ventilerna.
Blev omodernt ganska fort..
Kanske någon som håller på fortfarande?
Detta med att låta en turboladdad motor gå en stund på tomgång innan man stänger av är n historisk grej.
I turbons barndom fanns det inte tillräckligt bra oljor. Om man då körde hårt och turbon blev varm kocksade oljan i turbons lager . Om man istället lät den gå på tomgång en stund så svalnade den och man minskade risken för kocksning.
Med dagens oljor (även Biltemas) är detta som sagt historia.
Inte riktigt rätt.
Trycket i systemet regleras av en tryckventil, oftast i påfyllningslocket.
På hojjar är kylsystemet oftast rätt klent dimensionerat för att spara vikt.
Nätt och jämt att det klara kökörning när det är nytt.
110grader är inte ovanligt.
Såg att någon nämnde tvåtaktare.
Dessa skall varmköras på tomgång/stillastående.
Innan motorn är varm så passar inte bitarna ihop.
På en fyrtaktare håller oljefilmen ändå - om man inte segdrar.
En blåtaktare har ingen oljefilm att glida på..
Påståendet att långslagiga motorer skulle vara känsligare stämmer inte heller, emedan materialutvidgningen inte bara sker åt ett håll.
Viktigare att kolvarna passar i loppet än att cylindrarna är tillräckligt långa..
Såvida man inte ställer med negativt ventilspel!
Detta gjorde man ibland på stötstångsmotorer till racing.
Eftersom cylindern blir varamare än stötstången, så blir ventilspelet större ju varmare motorn blir.
Normalt ställde man då nollspel på kall motor (det viktiga är ju inte att man har spel, utan att ventilen kan stänga även under sämsta förutsättningarna - I detta fall kall motor) men en del varmkörde motorn med normal inställning, för att sedan ställa spelet med varm motor för att få max lyft och duration under körningen.
Ställde man inte om spelet till nästa start, så brände man ventilerna.
Blev omodernt ganska fort..
Kanske någon som håller på fortfarande?
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |