Hur var ditt första knäskrap?

Ja vad ska man säga om det här, knäet SKA i backen, så ÄR det bara!

För min del var det Rörkenring som tog oskulden på puckarna, och vips inträdde ett brett flin i hjälmen i åtskilliga varv framöver!!!

Första knäskrap 1997 (GSX600R) i Klagshamns (Malmö) minirondell hängandes som en apa i ca 25-30km/h....

Det hela inträffade på en lördag för snart 2v sedan. Åkte på en runda i roslagen med "cl" som turledare.
Tempot var inspirerat(nog den fortaste runda jag åkt på) och vi avslutade i Vaxholm. Käkade en glass och betraktade surt den ypperliga ytfinishen på mina puckar. Hade innan denna runda avverkat åtskilliga vändor på bogesund utan att lyckas knäskrapa.

Innan jag begav mig hemåt sa Potatoes-Tjoffe sa att jag måste hänga ordentligt och tänka ned knät i backen! Sagt och gjort! Med en Magnum mandel i magen och den rätta tanken åkte jag ut på bogan. Kom in i den första skarpa vänstern & skrapade skon. Inte pucken men alltid en början! Sedan hände det! I en vänster kom då det efterlängtade knäskrapet. Salig blev man och efter några ytterligare vändor skrapade jag i nästan varje vänsterböj.

Dock lyckades jag inte skrapa högerpucken. Får bli nästa år och på bana!

På Karlstads gamla flygfält, värmde däcken och sen tog de i... Svårare var det inte, skitlätt ju tänkte jag! 20 min senare skrapade jag på landsväg.

Första bankörningen med R1an var en dröm, fan va kul det var. Åkte och skrapade heeeeeeeeeeeeeeeela tiden. Skitkul verkligen, vet inte varför men det var fortfarande skitkul att skrapa knän. :)

Nu hatar jag mig själv för jag skrapar upp mina (och andras) puckar som suddigummi, vet inte vad jag håller på med riktigt... :D

Mitt första knäskrap(tog hojkort i maj i år) kom på kinnekulles gocartbana! var där uppe med polarna och körde minimoto..inte mycke att skryta med men dom man träffar vet ju inte att jag skrapa puckarna med en minimoto runt en gocartbana :)

När puckarna tar i är det dags att lyfta upp benet en aning och inte luta hojen mer - inget självändamål med att skrapa sönder dem i onödan... sååå roligt är det inte :)

Om någon vill ha färdigskrapade puckar så byter jag gärna bort mina, mot nya fina :D

Var på uppkörningen...upp i 50 ....bromsade ...vejade för en kon..framhjulet släppte...knäskraaap.. dunk.. så låg jag i backen. :huvet

Vill INTE prova igen...

/snigeln i alla kurvor

Gotland Ring, låg bakom Robso som sa åt mig att sluta bromsa så mycket. Känslan var bättre än det mesta!

Nyteknik skrev:
Då är det dags att lyfta upp benet - och luta ännu mer!

:7peta

Näe, det vill jag inte... för då "klättrar" däcket över kanten (eller möjligen styränden som tar i curbsen)... :näsblod Bara känselspröt för maxlutning :nicka

:hihi

oFFkeFF skrev:
Kul story Nypanikarn :tummenupp
Hade egentligen aldrig tänkt på det där med knäskrap även om jag var och kollade på vm i roadracing i anderstorp 1989, utan var mest imponerad av att de lutade nåt så sinnessjukt. Bestämde mig ju för att ta licens 1994, och ska man vara ärlig, så trots att jag då hade kört hoj i över 10 år, cross/enduro och bara på landsvägen, så var min kurvteknik på asfalt inte mycket att hänga i julgranen, det gick ju plötsligt jääävligt mycket fortare på landsvägen.
Men på licenskursen lärde man ju sig en hel del under de friare passen, det gick ju att luta mycket mer än man trodde.
Dock var det ju lite tråkigt att jag inte fick köra min racer på kursen, veckan innan hade jag fått fel på tändningen, så fick desperat låna en gammal xr600 som vi kastade på 17" landsvägsdäck på. Toppfarten på sviestad var ju inte mycket att hurra för, så det blev lite inspirerat race med en standard125'a, och weehoo, helt plötsligt tog knät i backen, och ritsch så var en 10x10cm skinnbit borta från mitt gamla jofamaställ..

Du måste ha varit lite av en Super Motard pionjär den gången!

jag förstår inte att ni tycker att knäskrapa är så himla skönt?
Det är ju fan bara DYRT att knäskrapa! puckarna är ju DYRA!

Är det ingen här som vet varför man kör med knät i asfalten egentligen? eller är ni bara sånna här posörer allihopa :confused:

och köra med knäskrap på allmän väg.... jaaa.. er har jag inte mycket till övers för...

Fattade inte hur någon kunde få i knäna. Körde runt och hängde, tittade på knäna och trodde min sista stund var kommen, MEN inget knäskrap. Hur gör man :confused: :confused: :confused:
Men så kom "den stora dagen".
Hängde med en kompis på bankörning. Min första och hans 21:a. Hans råd var att jag skulle köra efter killarna med röd väst, så det gjorde jag.
SKRAAAAAAP :tungan :confused:
Vad hände?
Nästa kurva. SKRAAAAAAP :tungan :confused:
Körde raka vägen in i depån, gick bort till polaren, pekade på knäna och sa "Kolla".
Så mitt råd till er som inte "lyckats" knäskrapa är. Kör på bana, skit i knäna. Händer det så händer det och händer det inte så händer det en annan gång.

Dino Velvet skrev:
Så mitt råd till er som inte "lyckats" knäskrapa är. Kör på bana, skit i knäna. Händer det så händer det och händer det inte så händer det en annan gång.
Precis :tummenupp

knäskrapet

Jag hade haft min första landsvägshoj en månad ungefär (R1-98 :rolleyes: ). Jag åkte mest med två killar som va riktiga posers (R1psycho :tomten ) mycket knäskrap men lite fart. Jag blev ju lite sugen på att slänga i pucken så jag pressa o pressa o pressa :huvet . Jag blev mäkta frustrerad och frågade posers-killarna vad fan det va frågan om. Då testa vi med att köra en framför och en bakom mig för liksom bogsera mig in i skrapet.... Lasse sååg då att precis som pucken va på väg i så drog jag in knät några cm igen :kocko ... skum reflex! Eter att vi analyserat problemet så testa vi igen men det gav inget resultat :va ... Till slut så rutnade :mad: jag på hela grejen och laddade fullt in i en rondell(dumt) och bara kasta ner hojen för att överleva FÖRSTA KNÄSKRAPET VA ETT FAKTUM!!!! :rofl Efter det så släppte det och jag hade inga problem med att skrapa. :rofl

Mitt första knä gick i backen en tid innan man skulle på bikedagarna i trollhättan, man ville ju inte gå där bland alla tuffa stora killar med ett nytt raceställ med ryggpuck o ha blanka puckar.
Så var jag ute o körde med en kompis som tyckte att den lokala rondellen var ett utmärkt val för verksamheten, så jag hakade på in i rondellen i 110 blås o hängde järnet, o satan!! efter ett par varv så snudda den i!
Jag var förståss jättestolt över att ha skrapat knäet första sommaren med hoj ."skrapet" såg ut att lika gärna ha orsakats av en krock med en galje i garderoben, men det sket jag i.
På den första bankörningen på kinekulle så hyvlade jag dock ned halva pucken o efter det så hade kärringen en konkurent som hon inte kunde mäta sig med....

Knäskrap är kul och härligt. Mitt kom på Falken, fick det dokumenterat också :D

Bifogat

• MC på bana moddad1.jpg
    MC på bana moddad1.jpg
    15.4 KB · Visningar: 75
på tal om knäskrap...
gubben berätta om en kompis i hans yngre dagar,han hade inte fått knät i backen men ville ha dom skrapade så killen slipa ner puckarna för hand...ÅT FEL HÅLL!!!
snacka om pinsamt när dom såg det o garva :rofl :rofl :rofl

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...