Hur valde ni hoj?

Min första hoj blev en Aprilia RS 125-99.
Värsta skit jag haft, men jäkligt snygg.
Efter den italienaren så håller jag mig till japs.
Hade kanske ren otur men mitt exemplar, va vet jag.
Har haft en italienhoj och 7 japaner.
R1:an valde jag för att den är jäkligt snygg och en otroligt härlig motor, lättkörd och sitter bra på den. (är 172 lång)

blev hemskt sugen på att skaffa motorcykel i somras!
letade främst efter en nybörjarhoj i 500cc klassen men snart tog drömmen om effekt över, så jag letade efter ett mellanting för bra pengar.
+ att man skulle ha råd försäkringen också.
så det blev en FZR 600 -92:a för rätt pengar :tummenupp

Inga kåpor, bra drag från låga varv, underhållsfri, låg driftskostnad.
(Fattig student med mindre än 2k/mån att leva på).

Banditen är klockren för mina önskemål. Skall jag byta blir det en japanare med twin alternativt en stor rad4:a på minst 1200cc.

Väntar på att Kawasaki skall tillverka en Z1200 (Z1000 med nedtrimmad ZX12R motor).

Last edited:
Har en Aprilia rsv mille-01.

Har haft ett antal olika sport hojar med radmotor innan.
1999 provkörde jag en mille för första gången, och satt som gjuten på den.
Kunde "wheela" en bra bit redan efter en minuts körning (p.g.a. vridet framförallt). Den kommer ju redan vid 3000 v/min jämfört med ca. 8000 v/min på en rad 4.
Den var dessutom bekväm nog (inte så mycket hängande på armarna) och en design som är typiskt italien (den utstrålar passion).
Ljudet e underbart. ja, hela hojen var och är min drömhoj.
Förra året var den i en prisklass som jag tyckte var överkommlig, så då köpte jag min kärlek.

Det var nästan uteslutande ägandekostnaderna som avgjorde. En ny lätt maskin är sanslöst dyr så det fick bli en ngt äldre, ngt tyngre, men fortfarande med grym motor :)

Som alla andra hojar jag har haft, så är det en ren impulshandling (ibland med ett lockande pris medblandat i ekvationen också). Mina hojar brukar få leva med mig ca 1-1,5 säsonger, men denna Blade skall jag nog ha i 2 säsonger iaf. Jag har inte ledsnat på den än, samt att den fortfarande "skrämmer" mig titt som tätt. :D

//D

R1-Night-Rider skrev:
Hur valde ni hoj och varför? För att den var snyggast? Gillade den bäst? Billigast att äga? Eller hur det nu var :confused:

Berätta varför ni valde den ni valde :tummenupp

Jag var och hjälpte en kompis flytta in i sin nya lgh, utanför stod en MC under ett skynke och jag undrade vad det var för något men tänkte inte så mycket mer på det.
Sen ett par månader senare när jag hälsade på min gode vän så kom en kille ut i skinnställ och var på väg fram till "skynket" så jag stannade och pratade med honom och väntade tills han drog av skynket. Så fort han gjorde det kände jag ett välbekant bultande i brallan då det var bland det läckraste jag sett. När han sedan startade den så gick det nästan i brallan på mig och jag bestämde mig genast för att en sån ska jag ha.
Nu har jag den och den ser ut så här och är min käraste ägodel :tummenupp

viewphoto.php

viewphoto.php

Bestämde mig för att köpa mig en kraftigare o saftigare hoj.
Blev en Zxr 750, har alltid gillat Kawasaki!!! :yoparty
Billig att äga och kostade inte mer än 25:- + att e ju BLÅ!!! Så nu sägs det att jag är "UNIK" i Norrköping... iaf en av dom.
Är snart ute och tutar på gatorna... :banana

// Robban

R1-Night-Rider skrev:
Hur valde ni hoj och varför? För att den var snyggast? Gillade den bäst? Billigast att äga? Eller hur det nu var :confused:

Berätta varför ni valde den ni valde :tummenupp
Ville ha en sporthoj som var lättkörd med rätt många hk, så valet stod mellan det honda kawa yamaha & suzuki.¨å valde jag R1an pga av att den var lättkörd och så var den ju klart snyggast av dom fyra enligt min mening.

det finns ett praktiskt sätt o välja, o de e kul per krona..så valde jag. :)

Kubikbög har jag aldrig varit och tycker t.o.m. att 600 är för stort, så jag bestämde mej tidigt för en sport 400. Sådana växer däremot inte på träd och de flesta är 80-talare, vilket däremot är lika väl eftersom min ekonomi inte tillät en nyare hoj. När jag så smurfade runt nätet och fick syn på en GSXR400 för bara 10k trodde jag knappt det var sant. Någon vecka senare var den i min ägo och jag var euforisk! Jag kommer förmodligen aldrig att sälja den och nästa vinter skall den bli helt genomgången.
Tyvärr har jag insett att den är en ren R-hoj och på långturer avlider man. Sitter fan bekvämare på en minimoto...
Därför skall jag till hösten införskaffa en RF600 för långfärder samt någon offroad 600 som vinter/skogs/bus-hoj.

skövde_pöjk skrev:
Kärlek!
Snyggast!(enligt min mening)
Italiensk!

pris å sådant tjaffs la jag inte en tanke på.. det var bara att slänga upp dineros å handla! :yoparty
tror ärligt att du räknade som en demon innan du köpte :7peta

Såg en gång en test med Håkan Carla Carlqvist på TV och han testade en TL1000S och på den vägen är det.Hojen ljudet vridet ja den är suverän helt enkelt :tummenupp

tlmartin skrev:
Såg en gång en test med Håkan Carla Carlqvist på TV och han testade en TL1000S och på den vägen är det.Hojen ljudet vridet ja den är suverän helt enkelt :tummenupp
vad tyckte håkan om hojen då?

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back