Hur vända packboxarna?

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Ska försöka byta packboxar i framgaffeln nu....problemet är att de gamla bara hållit ungefär 400 mil så jag börjar undra om de inte sitter felvända.

Hur ska de sitta egentligen?
Hojen är en Kawa ZXR750 -91 med USD gafflar.

Ska sidan där man ser fjädern sitta upp eller ner?
 
Dez skrev:
Ska försöka byta packboxar i framgaffeln nu....problemet är att de gamla bara hållit ungefär 400 mil så jag börjar undra om de inte sitter felvända.

Hur ska de sitta egentligen?
Hojen är en Kawa ZXR750 -91 med USD gafflar.

Ska sidan där man ser fjädern sitta upp eller ner?

Neråt ska dom sitta själva fjädern ska sitta neråt....fast är inte helt 100 % på det men 99 % säker :tungan
 
på de hojar ja bytt på så ser man alltid fjädern, d.v.s. ner om det är en USD o upp om det är en vanlig
 
HanneZ skrev:
på de hojar ja bytt på så ser man alltid fjädern, d.v.s. ner om det är en USD o upp om det är en vanlig


På det här hållet skall du sätt i packboxen.
D.V.S med den platta sidan mot hålet för hjulaxeln och "fjädersidan" skall vara inåt.
 

Bifogat

  • 69-9333.jpg
    69-9333.jpg
    7.5 KB · Visningar: 616
man ska inte se fjädern asså?

isåfall så satte boxarna fel på min gixxer, samt min rd, samt kompisens xt600, samt min dt...
 
På rettan sitter den sidan där man ser fjädern lättast ner (USD), om jag inte minns helt fel. Men det borde jag inte göra eftersom jag bytte dem förra veckan....
 
Och för att trixa till det hela lite,
Orginal på min cykel så sitter fjädern neråt, Pirat så är det tvärsom. Dock kan man kolla på boxen från sidan och se att den är lite fasad i kanten som trycks i det yttre gaffelbenet först.

// Wip
 
OK, tack för alla svar. Tror jag har kolla på hur de skall sitta.

Nu till nästa problem; Hur får man isär skiten? Sitter med ett löst gaffelben...skiten längst upp som täcker hela toppen, är det den man ska skruva i? den sitter iaf stenhårt :(
 
Dez skrev:
OK, tack för alla svar. Tror jag har kolla på hur de skall sitta.

Nu till nästa problem; Hur får man isär skiten? Sitter med ett löst gaffelben...skiten längst upp som täcker hela toppen, är det den man ska skruva i? den sitter iaf stenhårt :(

Sätt tillbaka gaffelbenet i kronan och spänn åt den övre skruven i styrkronan.
Använd sedan det medföljande verktyget i vertygssatsen för att lossa toppmuttern innan du lyfter ur benet igen.

När detta är gjort....skruva av toppbulten helt från ytterröret så ser du att bulten sitter fast i ett gängad stag (däpningsstag) för att lossa denna måste du pressa ner plåthylsan belägen mellan fjädern och toppbulten och därefter lossa låsningsmutter som på dämpningsstaget direkt under toppbulten. Nu kan du lossa toppbulten helt och hållet.

Ta därefter ur plåthylsan (distans) med den lilla "koppen". Lyft ur fjädern och dämparstången vilken sitter placerad i däparstången (en liten pinne som sticker upp ett antal millimeter.

Nu kan du tömma ur oljan ur benet och tämk då på att även pumpa ur oljan i dämparinsatsen genom att föra dämåpastaget fram och tillbaka ett par gånger tills du känner att motståndet försvinner.
 
Kurvmakaren skrev:
Sätt tillbaka gaffelbenet i kronan och spänn åt den övre skruven i styrkronan.
Använd sedan det medföljande verktyget i vertygssatsen för att lossa toppmuttern innan du lyfter ur benet igen.
Vertygssatsen fick jag tyvärr inte med. Löste det dock genom att sätta den i skruvstädet och dra loss den.
När detta är gjort....skruva av toppbulten helt från ytterröret så ser du att bulten sitter fast i ett gängad stag (däpningsstag) för att lossa denna måste du pressa ner plåthylsan belägen mellan fjädern och toppbulten och därefter lossa låsningsmutter som på dämpningsstaget direkt under toppbulten. Nu kan du lossa toppbulten helt och hållet.

Ta därefter ur plåthylsan (distans) med den lilla "koppen". Lyft ur fjädern och dämparstången vilken sitter placerad i däparstången (en liten pinne som sticker upp ett antal millimeter.

Detta är nu gjort. Dock följde jag ett råd på ninjaclubsweden och drog loss bulten i botten av gaffeln för att tömma ur oljan först.

Nu kan du tömma ur oljan ur benet och tämk då på att även pumpa ur oljan i dämparinsatsen genom att föra dämåpastaget fram och tillbaka ett par gånger tills du känner att motståndet försvinner.

All olja är borta, och hela insatsen med bla fjäden är också ute. Pacboxen är uppillad så att den sitter löst på inre gaffelbenet. Problemet nu är att inre och yttre gaffelbenet sitter ihop...har stått med skiten ett par timmar nu och börjar bli jävligt irriterad :4skrika
 
Dez skrev:
Ska försöka byta packboxar i framgaffeln nu....problemet är att de gamla bara hållit ungefär 400 mil så jag börjar undra om de inte sitter felvända.

När du byter packboxarna bör du även byta glidlagren i gaffeln. Om de är slitna kan innerbenet glappa lite i ytterbenet och den rörelsen sliter på packboxen och gör så att de läcker tidigt.

Kolla även att innerbenet är helt slätt, inga repor, märken eller gamla mygg. Alla skavanker minskar livslängden på packboxarna.

//H
 
Nisomser fjädern, alltså hävdar att fjädern ska vara utåt, förväxlar ni inte radialtätningen med dammskyddet?

fjädern på tätningen ska vara mot oljan, den kommer läcka som en inkontinent ölälskare på oktoberfest annars..

/B
 
Dez skrev:
Vertygssatsen fick jag tyvärr inte med. Löste det dock genom att sätta den i skruvstädet och dra loss den.


Detta är nu gjort. Dock följde jag ett råd på ninjaclubsweden och drog loss bulten i botten av gaffeln för att tömma ur oljan först.



All olja är borta, och hela insatsen med bla fjäden är också ute. Pacboxen är uppillad så att den sitter löst på inre gaffelbenet. Problemet nu är att inre och yttre gaffelbenet sitter ihop...har stått med skiten ett par timmar nu och börjar bli jävligt irriterad :4skrika


Har du lossat allt jag sagt samt lyft upp skrapskyddet och låsringen som sitter därunder så är det bara till att rycka isär dessa.
 
Kurvmakaren skrev:
Har du lossat allt jag sagt samt lyft upp skrapskyddet och låsringen som sitter därunder så är det bara till att rycka isär dessa.


På innergaffeln sitter:

skrapring, låsring, packbox, bricka

I nämnd ordning lösa.
Menar du att jag ska rycka isär yttre (mässingfärgat) och inre (blankt) benet? Det låter metalliskt när jag försöker (har ryckt ganska kraftigt).
 
Dez skrev:
På innergaffeln sitter:

skrapring, låsring, packbox, bricka

I nämnd ordning lösa.
Menar du att jag ska rycka isär yttre (mässingfärgat) och inre (blankt) benet? Det låter metalliskt när jag försöker (har ryckt ganska kraftigt).


EDIT: Nu gick det....allt är isärplockat :tummenupp
 
Packboxar till hjulen kan med fördel vändas åt fel håll såvida man har tätningar på lagren. Packboxens uppgift är/var att hålla hjullager fettet inne. Med tätade lager är det bättre att vända packboxen så att den förhindrar skit/vatten från att komma in istället. Gammalt endurotips...

Kurvmakaren skrev:
På det här hållet skall du sätt i packboxen.
D.V.S med den platta sidan mot hålet för hjulaxeln och "fjädersidan" skall vara inåt.
 
farmerlip skrev:
Packboxar till hjulen kan med fördel vändas åt fel håll såvida man har tätningar på lagren. Packboxens uppgift är/var att hålla hjullager fettet inne. Med tätade lager är det bättre att vända packboxen så att den förhindrar skit/vatten från att komma in istället. Gammalt endurotips...

Vet inte om det blev något missförstånd... Jag pratade inte om packboxar till hjullager...
Menade att packboxens platta sida (d.v.s den sida som fjädern INTE syns på) skall vara vänd åt det håller på gaffelbenet som vetter mot hjulaxeln d.v.s mot nedre delen av gaffelbenet.

I övrigt var det ett vettigt tips du kom med om packboxar om man har bytt original-lagren (oftast enkel- eller otätade) mot tätade lager.

:tummenupp
 
Det var mest ett tips bara....och vad jag vet enda gången man kan vända boxen "fel" utan att det blir fel! Och du har så rätt så om hur den ska sitta i gaffeln. Vet inte hur det är på "stora" cyklar men det är även jävligt viktigt att man får gaffelbenen helt parallella. Drar man ihop gaffeln kan boxarna börja lägga ganska omgående. Crossgafflar är otroligt lätta att dra ihop om man inte vet om det.
Kurvmakaren skrev:
Vet inte om det blev något missförstånd... Jag pratade inte om packboxar till hjullager...
Menade att packboxens platta sida (d.v.s den sida som fjädern INTE syns på) skall vara vänd åt det håller på gaffelbenet som vetter mot hjulaxeln d.v.s mot nedre delen av gaffelbenet.

I övrigt var det ett vettigt tips du kom med om packboxar om man har bytt original-lagren (oftast enkel- eller otätade) mot tätade lager.

:tummenupp
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top