Hur väljer ni hoj?

Av dom 23 eller nåt hojar jag haft/har är nog 6 någorlunda förnuftiga köp. 3 engelska, 1 tjeckisk och 2 japanska. Så jag är väl inte rätt man att komma med goda råd.
 
Är rätt nöjd med min trots allt. Lite lagom trök så där men kåpor skulle jag inte vilja vara utan, bekväm som man blivit. Fast tror man kan variera sig bara genom att byta ruta och ska ersätta den Airblade som är för hög och turbulent i högre farter. Originalet =nej så ett Puig eller en MRA ruta ska bli spännande å testa i sommar.
 
Finns det nåt som sticker ut? Och kan jag betala priset?

Klurigt att förklara kanske, men har genom åren haft bl a RD350, XN85, GPz1100 tegelsten, ZXR750, TRX850 (2 ggr nu) , Tuono V4 mfl.

Tyvärr bara pengar till en i taget så hoj efter användningsområde blir alltid den man har. Med lite lustiga följder såklart.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:
Helt och hållet med det lilla huvudet. 600RRRRR på bana, Ducce V4 på gatan.
Men då är jag en gammal gubbe som lärt mig handla innan frun eller revisorn hinner reagera :D
 
Läser en massa recensioner från både tidningar och privatpersoner, googlar sedan om dessa kan stämma någorlunda, försöker bilda mig en egen uppfattning, slutar dock ofta med att man kör på känsla mer än förnuft.
 
Märkestrogen livet ut......:yoparty

Utseende
Prestanda
Nytta
Hjärta
Ljud
Nostalgi
Många:)
 
Cykeln är sekundär.

Det primära är körningen.
Vilken körning gillar man, vilken körning har man svårt att undvika, vilken körning vill man inte missa, vilken körning längtar man efter...?

Med åren har detta utkristalliserats.

Jag vill tex kunna kolla en stig i Albanien, jag vill njuta av kurviga vägar dit, jag vill kunna ta hojen när jag skall handla, jag vill slippa plågas av Autobahn, jag vill ha så säker cykel som möjligt, jag vill i Burg på hemväg kunna ta med några lådor av nåt, jag vill kunna skjutsa tjejen utan gnäll, jag vill kunna dra några varv på bana, jag vill kunna uppleva både resa och resmål, jag vill klara 100 mil per dag...

Dvs en cykel som klarar allt.
Kompromisser javisst, precis som livet i övrigt.
Åkt GS i nåt decennium och är skitnöjd än.
 
Cykeln är sekundär.

Det primära är körningen.
Vilken körning gillar man, vilken körning har man svårt att undvika, vilken körning vill man inte missa, vilken körning längtar man efter...?

Med åren har detta utkristalliserats.

Jag vill tex kunna kolla en stig i Albanien, jag vill njuta av kurviga vägar dit, jag vill kunna ta hojen när jag skall handla, jag vill slippa plågas av Autobahn, jag vill ha så säker cykel som möjligt, jag vill i Burg på hemväg kunna ta med några lådor av nåt, jag vill kunna skjutsa tjejen utan gnäll, jag vill kunna dra några varv på bana, jag vill kunna uppleva både resa och resmål, jag vill klara 100 mil per dag...

Dvs en cykel som klarar allt.
Kompromisser javisst, precis som livet i övrigt.
Åkt GS i nåt decennium och är skitnöjd än.

Åker du bil?
 
100% hjärta.... hjärnan har inte varit inkopplad vid mina senaste hojköp.
Lättaste sättet att hantera en frestelse är att falla för den.
 
Varför vill ja byta; vad saknar jag?

1. Pengar.. Annars hade jag haft alla hojar. A L L A.

2. Körglädje (innan var det sportis. nu är det vrid, bakhjul och skjuts som gäller, + banhoj).
2.1 Jag har gjort flera köp där tanken varit god men där hojen visat sig inte alls vara vad jag var ute efter (läs trååkig) >_>.

3. Är det ett ok köp, eller är jag den enda som vill ha just exakt denna modellen så jag förlorar asmycket cash?

4. Köp.
 
Hjärtat får oftast bestämma.
Jag har försökt att använda förnuftet några ggr och det har alltid slutat i missnöje.

Jag behöver verkligen kunna sitta framför kåken och titta på hojen med en kopp kaffe och bara njuta av det jag ser.
Just nu har jag en kawa w800 och innan den en Ducati monster 821.
Båda dessa fungerar perfekt att "fika till"

Kortast vända utanför huset stod en Triumph tiger 1050 för.
Då resonerade jag att jag behövde en touringhoj med väskor osv. Två veckor överlevde den i min ägo.
 
Triumph Bonneville America årsmodell 2004,Suzuki K10 årsmodell 1964 och Suzuki Bandit årsmodell 2000 . Den jag sitter på var min första motorcykel 1965.
f384db97b35cf1054225094c4d2ae013.jpg
4a7618d695fa6352bfeb770a0f4855a4.jpg
8c5b3a66a60b986682abdb80b4ba7c50.jpg


Skickat från min SM-T550 via Tapatalk
 
Triumph Bonneville America årsmodell 2004,Suzuki K10 årsmodell 1964 och Suzuki Bandit årsmodell 2000 . Den jag sitter på var min första motorcykel 1965.
f384db97b35cf1054225094c4d2ae013.jpg
4a7618d695fa6352bfeb770a0f4855a4.jpg
8c5b3a66a60b986682abdb80b4ba7c50.jpg


Skickat från min SM-T550 via Tapatalk
Jag väljer mest efter känsla,kvalitet och utseende.Kör mest med Bonneville då vi drar neråt Skåne och Tydingesjön.Banditen ska jag testa till våren,har inte kört mycket med den eftersom den stått länge och förgasarna behövde rengöras rejält.Nu nyper den bara vid ett visst varvtal men det hoppas jag att flaskan STP som jag hällde i tanken ska råda bot på.

Skickat från min SM-T550 via Tapatalk
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top