Hur väljer ni hoj?

Kombination av faktorer

Har inte utfört någon djupare psykoanalys av hur jag väljer hoj, men nån slags kombination av saklig analys av hur jag vill kunna använda hojen, vad jag är villig att betala i inköp och vad jag är villig att betala för att kunna använda den.

Är nog i praktiken rätt praktisk i mina val, men överväger att bli lite mer wild and crazy och ge mig in i Ducati träsket bara för skojhetsfaktorn.

Kosmetik har viss betydelse, framför allt om den inte är funktionell, så transformer hojar går fetbort på principiella grunder.
 
Valet för mig är helst olika hojar för olika ändamål så länge jag har dom ekonomiska möjligheterna. Gärna 1 för längre touring med passagerare och packmöjlighet. Check på den. Sen gärna 1 att köra själv med, sportigare, check på den, Kawan är helt Ok för det, dock sugen på något ännu sportigare som en R1 t.e.x. Utöver det gärna 1 mer lämpad för grus kanske. Vet dock inte hur en förhandling hemma om en tredje hoj skulle lyckas.

Vintern är en farlig säsong att läsa och planera om nya hojar och längta till våren.
 
Min smak för utseende stämmer inte med vad jag gillar att köra. En Victory Gunner ser helrätt ut, men är obekväm. Tvärtom är det med en KTM 1290 GT, sanslöst skön att smyga omkring på, men herresatan så plottrigt yttre.
 
Jag läser på som fan, lär mig alla specs på alla hojar, sen impulsköper jag. Alltid :D
 
PErsonligen vetefan vad jag väljer efter. Det verkar ha blivit olika kvalifikationer varje gång jag köpt en hoj.
Den första: "Den heter ninja!"
Den andra: "Kärlek vid första ögonkastet! :kär " (Och den var ju allmänt bra på det mesta!)
Den trejde: "Moppe, på steroider! WHeeeeee!"
Den fjädre: "Men lite rejsing kan väl aldrig skada?"
Den femte: "Och en geggmoppe på vintern kan ju aldrig skada?" *host host*
Den sjätte: "Jamen en ny rejshoj, det var ju så kul innan jag bröt ryggen."
Den sjunde: "Den här literklubban var ju rätt bekväm. :kär "
Den åttonde: "Asså, att pendla på en literklubba må vara skoj, men fan vet om det är bra i längden."
Den nionde: "Jamen, avgasrörsdelarna på den andra rejshojen kommer ju aldrig!"
Och nu börjar jag vara sugen på en XDiavel, bara för att den helt oombedd lyfte på framhjulet när jag provkörde den lite. Så jag vet iaf att nästa hoj inte blir en XDiavel.
 
Kul och bra fråga!

Själv har jag sedan länge slutat leta efter en all purpose-hoj, användbar till allt, oavsett väderlek, underlag eller årstid - då den liksom ändå inte finns - och istället koncentrerat mig på kombos av olika hojar med olika egenskaper. Jag är mindre intresserad av vad som är ball på Bulten, Rosenhill eller Stureplan och mer om vad som passar mig, min ekonomi, och var, när och hur jag vill köra mc.
Och en förbaskat massa kombinationer, som är både ekonomiskt försvarbara och kul, finns det. I vart fall om man är liiite pragmatisk och inte så skitnödigt rädd för stiff upperlips och vad andra tycker...
 
Det är väldigt olika.

Första hojen var barndomsdrömmen som jag läste om 1976 och sedan dess sett som den Ultimata Motorcykeln: BMW R100RS. Tysk kvalitet. Lätt. Aerodynamisk. Liknade ingen annan hoj. Ingenjörsprodukt. Höga genomsnittshastigheter, väderoberoende. Proffshoj.
Köper en sådan, renoverar. Tar körkort. Åker på långresa, körpass på 13-14 timmar utan problem.

Det här med hoj var ju kul, men man måste ju kunna bromsa också. Köper därför en annan kompetent uddahoj: BMW R1100RS. Liknande koncept, sämre kåpa, sämre komfort, bättre allt annat och grymma bromsar med ABS. Telelever. Fantastiskt.

Några säsonger på den och kravlistan börjar utkristalliseras. Lättare, snabbare, mer udda.
BMW R1200ST införskaffas. Vilken hoj. Bättre på alla sätt: lätt, snabb, snygg, kompetent och magiska bromsar. Ultrastabilt chassi. Svängbar. Satan så bra hoj och får Ducati att framstå som Toyota Corolla i vanlighet. Udda är förnamnet. Gillas.
Blir stulen, skändad. Hojlös.

Ny hoj. Något händer så jag köper en BMW R1200 GSA. Stor, ful, alla andra har en. Vad fan har jag gjort?

Tusen mil senare börjar jag fatta varför alla andra också har en. Börjar trivas med den. Kör mer. Drömmer om komplement, varför inte en Ducati att ta ut på mysturer på några timmar?


Buy quality, cry once
 
Körde en BMW R60 på 1960-talet. 2009 fick min son en moped. Efter provkört den så skulle jag ha hoj.
Hojen skulle vara så låg att jag med 172cm nådde ner. Så lätt att jag orkade resa den upp efter vält.
Två förslag: Ducati Monster och Suzuki SV650S.
Det blev en Suzuki -00 med 2000 mil. Hösten 2009.
2011 kände för lite mer effekt. Till rimligt pris och rimlig försäkring. Efter tittat på GSX750R -00 och Triumph Daytona 675 så blev det Triumph Sprint RS -01 med 3000mil för låg försäkringen, köpt Våren 2011. Betalar nu ca 2500kr trafik / år. Sålde Suzukin 2012.
2013 ville åter ha mer effekt. Tittade på GSX1000R och Yamaha R1 (så otroligt snygg !).
Men så träffade jag en dam så det kom krav på möjlighet av bekväm skjuts, vi hade redan kört med Sprint RS på bana jag kör och hon baktill.
Så bekväm skjuts och låg försäkringskostnad gjorde att GSX1000R och R1 föll bort och det blev en GSX1300R -08 1100mil hösten 2013. Glad den har 3 effektlägen A full effekt, B långsammare gas pådrag till slut full effekt, C ca 100 hk.
Visst testade jag A läget 2013 men sedan blev det mest C. Fullt tillräckligt och lättare ut ur Göteborg. Ut till småvägarna där fortfarande C räcker för mig.
Först i år 2018 har jag börjat köra GSX1300R på A regelbundet......
Alla hojar från BMW R60 och framåt har haft kåpa (halvkåpa på SV650S och Sprint RS)
För jag gillar kåpa, så jag slipper att fartvinden sliter i kroppen.
Och kåpa skyddar också mot regn på överkroppen.
Men också Motorrads 5000mila tester och den här listan påverkar hojvalet.
Varför skulle jag skaffa en hoj som tillhör inte tillhör de mest pålitliga !
Dvs Yamaha, Suzuki, Honda, Kawasaki och av EU hojar Triumph.
https://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html/2
 
Last edited:
Den brudarna i grannkommun blir kåta av

Annars med hjärtat; Ducati, MV, Husqvarna och andra ickejapaner i bagaget.

Kostnad är sekundärt - livet är för kort för såna kompromisser (läs: förutom de nya hojarna har jag köpt alla via wholesale auctions till kanonpriser).
 
Först letar jag upp något snyggt, snabbt & lagom bekvämt. Därefter går jag tillbaka i årsmodell så mycket det går innan den förlorar sig helt i utseende. Därefter letar jag i ett halvår under rätt säsong efter ett bra objekt som är prisvärt. Tjöper. Sen blir det till att montera isär den så mycket jag vågar och renoverar den. Lär mig mycket på det viset om hojens konstruktion och får i slutändan en mer personlig hoj med ett utseende som påminner om den jag såg första gången.

Pågående projekt. ZX10R-2004

20181124_181628.jpg
 
Jag brukar välja det som har något fult i sig och köpa dem. :hihi

Streeten: Grodögon, vem f*n sätter på grodögon på en hoj? (Numera är de faktiskt gulliga.)
Scramblern: Tog arbetsda'n slut när man fort ritade dit en platt och rak sadel? (Men jag sitter ju bra.)
BMW:n, ful som stryk men skön att köra. Och praktisk.
Husqvarnan: Också ful som stryk men jäkligt rolig.

Verkar även ha en viss förkärlek för högt monterade ljuddämpare… (Fryser jag om baken..?)

Hade en CB750 Four från -73, snygg och i superfint skick men kunde inte köra den, högerarmen blev trött efter ett par mil.

:hej
 
Last edited:
Funktion !
Har flera hojar med olika funktioner.
Tycker dock alltid att det är kul att köra hoj oavsett sort eller prestanda
 
Last edited:
Hållt mig till samma märke dom senaste 14 åren, å de märket har motorcyklar i alla olika kategorier så valet blir flera för olika ändamål...
Finns ingen hoj som är bra på allt, utan då får man ha flera hojar för olika ändamål...
 
Har två checklistor.

1. Är den italiensk.

2. Har jag råd?
 
Valde mellan sport och en motard först för va sugen på båda när jag tog kortet. Blev en ninja för att kompisarna körde sporthojar.
Sen köpte jag en motard när de va dax att byta och blev jättenöjd med den. Tyckte att det var mer körglädje i den. Och efter ett par motarder testade jag kompisens night rod och blev helt såld på den så det fick bli en sån i somras
 
För min egen del så har jag alltid gjort så att jag funderar igenom vad jag vill ha hojen till.
I mitt fall så är det jag vill ha en hoj som går att köra inspirerat på kurviga favoritvägen utan att det ska vara hojen som begränsar mig.
Samtidigt vill jag att den ska vara tillräckligt bekväm för att man ska kunna greja att toura med den. Dvs man ska kunna köra 40-50 mil utan att det ska bli jobbigt.
Med det följer också att jag vill ha möjlighet att packa lite. Dvs möjlighet att hänga på väskor.
Samtidigt vill jag att mitt MC-körande inte ska vara onödigt dyrt vad gäller försäkring och service.

Första hojen blev en TDM 850. Trivdes jättebra med den. Tillräckligt med pulver för min körförmåga och gick att piska rätt hårt men den kunde kännas rätt svampig när det gick fort eftersom den litegrann var avstämd för att kunna köras på sämre vägar. Hade kvar den i många år tills den till slut mötte sitt öde i fronten på en lätt lastbil. (påkörd bakifrån. Hojen skrot men jag oskadad)

Andra hojen blev en VFR 800. Mycket mer pulver och stabilare ram. Känns bergfast i samma hastigheter som TDM:en kändes supersvampig. Mycket roligare att köra. Inte riktigt lika bekväm på långkörning men helt OK. I övrigt rätt likvärdig TDM:en.

Dvs jag gör upp en kravlista och så försöker jag pricka av så mycket smo möjligt på den väl medveten om att allt är en fråga om kompromisser.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top