Hur väljer du vilken hoj du ska köpa?

Vill ha känslan är viktig och att den är kul annars svalnar intresset fort- dagens intetsägande hojar utan charm lockar faktiskt inte längre dom känns könslösa och tråkiga i många fall även om man inte ser dom när man kör äcklas man i garaget 😂
Kortare turer för välbefinnande är vanligare än långturer så praktiska egenskaper spelar ingen roll - för en upp på på skogen till nån tjärn/sjö med tält/fiskespö /lite pilsner och sovsäck funkar giant loop coyote:n prima 😀
 
Spännande fråga! Jag refererar starkt till cykling som jag hållt på med ganska länge. Där är ju alltid N+1 det bästa, som någon ovan skrev "Nästa hoj är nog den bästa!" :D

Men, man kan ju bli lite trött på det också. Så nu när jag skulle köpa motorcykel för ganska exakt ett år sedan. Så tänkte jag på det att jag brukar ju alltid hamna på sådana skitvägar. Så jag måste nog ha något som funkar lite överallt. Dessutom gillar jag ju att utforska nya vägar oavsett väglag. Så då efter att ha kikat på hundratals youtube-videor kom jag fram till att en adventure-hoj är ju det som verkar passa mig bäst. Sedan tänkte jag också att jag vill ha en ganska "lagom" hoj som första hoj. Så för att göra en lång historia kort. Valet föll på Honda CB500X, just när jag hade bestämt mig för den så ser jag att det ligger en i princip helt ny nästan en halv dagstur bort. Det var ju bara till att hoppa in i bilen och köpa helt enkelt!

Så... den var ju fantastisk tyckte jag. Månaderna gick. Men jag märkte ju det att den är inte så bra att köra på grus/skogsväg med. Droppen var ju när jag på semestern hyrde en XT500 och märkte att, även fast det var "vägdäck" (sådana 80/20 typ). Så var den väldigt mycket bättre på dålig grusväg än min. Sedan har jag läst att min hoj är dessutom i grunden en väghoj, med bara lite längre fjädringsväg och distanser på styret. Fjädringen är bra för kurviga vägar men inte jättebra till ojämt underlag. En adventure-konverterad CB500 väghoj. Det såg väldigt tufft ut på alla reklambilder också läser man i forum utomlands där folk kör överallt med den. Jag tänkte att, fan, man kanske skulle haft en Tenere 700 eller nåt sånt istället.

Men, vet ni vad. Under tiden jag håller på att fundera över allt sånt här. Månaderna går. Jag kör ganska mycket, har blivit ca 1200 mil nu, men det blir mer och mer asfalt och kurviga vägar. Sedan inser jag att det är mycket roligare att köra kurviga asfaltsvägar än att puttra grus. Det är helt klart trevligt att ta en grusväg någon gång ibland men inte så jag känner att man måste ha en hoj som är mycket bättre på det. Jag tycker nu att min hoj är nog väldigt rätt ändå. Med tanke på detta att jag nu gillar asfalt bäst samt den bekväma sittställningen och ändå lite möjlighet att ta en grusväg eller skogsväg så är det ju kanon. Så det känns som jag kommer stanna med den här ganska länge 😍

Det som slutligen definierar detta är nog att jag nu inte kan komma på vad jag skulle vilja ha för annan hoj!? Det är faktiskt så, om jag leker med tanken på att jag skulle "vara tvungen" att byta. Då vet jag inte vad jag skulle vilja ha och det känns som jag skulle sakna min nuvarande :)

(det är ju klart jag vill prova andra hojar, det är alltid kul, men att äga någon annan känns i nuläget inte aktuellt)
 
Spännande fråga! Jag refererar starkt till cykling som jag hållt på med ganska länge. Där är ju alltid N+1 det bästa, som någon ovan skrev "Nästa hoj är nog den bästa!" :D

Men, man kan ju bli lite trött på det också. Så nu när jag skulle köpa motorcykel för ganska exakt ett år sedan. Så tänkte jag på det att jag brukar ju alltid hamna på sådana skitvägar. Så jag måste nog ha något som funkar lite överallt. Dessutom gillar jag ju att utforska nya vägar oavsett väglag. Så då efter att ha kikat på hundratals youtube-videor kom jag fram till att en adventure-hoj är ju det som verkar passa mig bäst. Sedan tänkte jag också att jag vill ha en ganska "lagom" hoj som första hoj. Så för att göra en lång historia kort. Valet föll på Honda CB500X, just när jag hade bestämt mig för den så ser jag att det ligger en i princip helt ny nästan en halv dagstur bort. Det var ju bara till att hoppa in i bilen och köpa helt enkelt!

Så... den var ju fantastisk tyckte jag. Månaderna gick. Men jag märkte ju det att den är inte så bra att köra på grus/skogsväg med. Droppen var ju när jag på semestern hyrde en XT500 och märkte att, även fast det var "vägdäck" (sådana 80/20 typ). Så var den väldigt mycket bättre på dålig grusväg än min. Sedan har jag läst att min hoj är dessutom i grunden en väghoj, med bara lite längre fjädringsväg och distanser på styret. Fjädringen är bra för kurviga vägar men inte jättebra till ojämt underlag. En adventure-konverterad CB500 väghoj. Det såg väldigt tufft ut på alla reklambilder också läser man i forum utomlands där folk kör överallt med den. Jag tänkte att, fan, man kanske skulle haft en Tenere 700 eller nåt sånt istället.

Men, vet ni vad. Under tiden jag håller på att fundera över allt sånt här. Månaderna går. Jag kör ganska mycket, har blivit ca 1200 mil nu, men det blir mer och mer asfalt och kurviga vägar. Sedan inser jag att det är mycket roligare att köra kurviga asfaltsvägar än att puttra grus. Det är helt klart trevligt att ta en grusväg någon gång ibland men inte så jag känner att man måste ha en hoj som är mycket bättre på det. Jag tycker nu att min hoj är nog väldigt rätt ändå. Med tanke på detta att jag nu gillar asfalt bäst samt den bekväma sittställningen och ändå lite möjlighet att ta en grusväg eller skogsväg så är det ju kanon. Så det känns som jag kommer stanna med den här ganska länge

Det som slutligen definierar detta är nog att jag nu inte kan komma på vad jag skulle vilja ha för annan hoj!? Det är faktiskt så, om jag leker med tanken på att jag skulle "vara tvungen" att byta. Då vet jag inte vad jag skulle vilja ha och det känns som jag skulle sakna min nuvarande :)

(det är ju klart jag vill prova andra hojar, det är alltid kul, men att äga någon annan känns i nuläget inte aktuellt)

Det är få förunnat att nå sådana insikter på så kort tid! :buga

CB500X är en såndär hoj som är… lagom. Tillräckligt bra på det mesta. Inte dålig på något. Låga driftskostnader, mycket hög kvalitet. Inget tjafs.

Jag kände samma känsla under de år jag körde R1200ST. Kunde inte ens fundera ut något jag hellre skulle vilja ha. Provkörde GS i syfte att köpa den men åkte hem på samma hoj jag kom dit på. Sedan blev den stulen och jag blev ”tvungen” att köpa en annan hoj… och nu har jag en likadan som den fast nyare. Provkör andra ibland men inget som föranleder habegär. Hittills.


Med vänlig hälsning,
 
Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Back
Top