Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Spännande fråga! Jag refererar starkt till cykling som jag hållt på med ganska länge. Där är ju alltid N+1 det bästa, som någon ovan skrev "Nästa hoj är nog den bästa!"
Men, man kan ju bli lite trött på det också. Så nu när jag skulle köpa motorcykel för ganska exakt ett år sedan. Så tänkte jag på det att jag brukar ju alltid hamna på sådana skitvägar. Så jag måste nog ha något som funkar lite överallt. Dessutom gillar jag ju att utforska nya vägar oavsett väglag. Så då efter att ha kikat på hundratals youtube-videor kom jag fram till att en adventure-hoj är ju det som verkar passa mig bäst. Sedan tänkte jag också att jag vill ha en ganska "lagom" hoj som första hoj. Så för att göra en lång historia kort. Valet föll på Honda CB500X, just när jag hade bestämt mig för den så ser jag att det ligger en i princip helt ny nästan en halv dagstur bort. Det var ju bara till att hoppa in i bilen och köpa helt enkelt!
Så... den var ju fantastisk tyckte jag. Månaderna gick. Men jag märkte ju det att den är inte så bra att köra på grus/skogsväg med. Droppen var ju när jag på semestern hyrde en XT500 och märkte att, även fast det var "vägdäck" (sådana 80/20 typ). Så var den väldigt mycket bättre på dålig grusväg än min. Sedan har jag läst att min hoj är dessutom i grunden en väghoj, med bara lite längre fjädringsväg och distanser på styret. Fjädringen är bra för kurviga vägar men inte jättebra till ojämt underlag. En adventure-konverterad CB500 väghoj. Det såg väldigt tufft ut på alla reklambilder också läser man i forum utomlands där folk kör överallt med den. Jag tänkte att, fan, man kanske skulle haft en Tenere 700 eller nåt sånt istället.
Men, vet ni vad. Under tiden jag håller på att fundera över allt sånt här. Månaderna går. Jag kör ganska mycket, har blivit ca 1200 mil nu, men det blir mer och mer asfalt och kurviga vägar. Sedan inser jag att det är mycket roligare att köra kurviga asfaltsvägar än att puttra grus. Det är helt klart trevligt att ta en grusväg någon gång ibland men inte så jag känner att man måste ha en hoj som är mycket bättre på det. Jag tycker nu att min hoj är nog väldigt rätt ändå. Med tanke på detta att jag nu gillar asfalt bäst samt den bekväma sittställningen och ändå lite möjlighet att ta en grusväg eller skogsväg så är det ju kanon. Så det känns som jag kommer stanna med den här ganska länge
Det som slutligen definierar detta är nog att jag nu inte kan komma på vad jag skulle vilja ha för annan hoj!? Det är faktiskt så, om jag leker med tanken på att jag skulle "vara tvungen" att byta. Då vet jag inte vad jag skulle vilja ha och det känns som jag skulle sakna min nuvarande![]()
(det är ju klart jag vill prova andra hojar, det är alltid kul, men att äga någon annan känns i nuläget inte aktuellt)
![]() |
BMW presenterar Vision CE
I samband med IAA Mobility ... |
Honda lanserar elmotorcykeln WN7
Honda har presenterat eldri... |
|
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |