Hur uttalas dadlar?

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Som det stavas eller tex daddlar? Är inte intresserad av hur det uttalas i tjolahopp-provinsen i Långtbortistan utan bara det fornsvenska uttalet. Det är viktigt!

Spela... De är så äckliga ändå. :zpy

Men ärligt, "fornsvenskt" uttal kan bli knepigt. Undrar om man börjat handla med dadlar på den tiden?

Daaaadlar är nåt som bara gamlingar säger. Och kanske skåningar. Annars går det bra med "sånt där kladd man köper till jul men aldrig äter upp". :D

Spela... De är så äckliga ändå. :zpy

Men ärligt, "fornsvenskt" uttal kan bli knepigt. Undrar om man börjat handla med dadlar på den tiden?

Daaaadlar är nåt som bara gamlingar säger. Och kanske skåningar. Annars går det bra med "sånt där kladd man köper till jul men aldrig äter upp". :D

daddlar är väl så skånskt uttal det kan bli? möjligtvis daaauuuddlar

Här omkring uttalas det som det stavas D A D L A R, se, bara ett D.

Min far äter inte dadlar, när han var barn kom en bekant som hade varit ute på äventyrsresa hem med en träask med dadlar, dom vuxna åt av det, men min far var smartare än så, på askens lock var det avbildat en kamel med en beduin gåendes bakom, så min far drog slutsatsen att det var så man skördade dadlar, man gick bakom en bajsnödig kamel och plockade....

Han äter en varje år för att visa att han har kommit över det, men det har han inte :D

I Långbortistan kanske det inte ens heter dadlar - jmfr pineapple och ananas... utan något mysko som rakt översatt blir "de där små pluttarna vi plockar upp bakom kamelen och kränger till västlänningar".

Flagna eller flaggna?

Jag säger daaadlar och flaagna och raaagla.

Lämna de små äckliga tingesten kvar i butikshyllan och sluta fundera på det.
Problemet löst :tummenupp

Ett potatismos flera potatismössor:)

Jag tycker vi byter namn på dadlar till darglar svårare att uttala men så slipper vi frågeställningen.

Last edited:
Dadlar så klart, vad är problemet? Självklart finns det ord med två likadana konsonanter i rad (utan att vara konsonantkluster) som uttalas rätt men ändå inte, detta är dock inte ett av dem.

Back