Hur utrota myror utomhus?

paltskallen

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2008
Hoj
KTM 400 exc -04
Jag har en slänt på baksidan av huset som verkar vara ett myrparadis,
hur många myrbon som helst,
varje bo ser ut som en jordfläck stor som en cd-skiva ungefär där dom bor.
Petar man där blir dom helt vilda och strömmar upp i ohyggliga mängder.

Hyfsat aggressiva är dom också, så när man ska klippa med trimmer i slänten anfaller dom med full kraft,
så det är stövlar och påklätt som gäller.
Gå barfota på baksidan är inte heller ett alternativ då dom cirkulerar utanför boet och biter till på fötterna när tillfälle ges.
Under några år har jag provat dussintals myrr flaskor med pulver och strött på boen,
med den effekten att dom överger det boet och gör ett nytt.

Även provat med myrr-bete som är nått grejs man sätter i en liten burk som dom sedan går och hämtar och tar tillbaka till boet som skall utrota kolonin.

Inget av dessa har någon effekt, mer än att man retar upp attackmyrorna och nu vill jag bli kvitt dom.
Någon som har något fiffigt tips på hur detta kan lösas?

De små högarna skulle jag tro bara är in/utgångar till ett ganska maffigt bo under marken, så något gift som dödar drottningen vore nog att föredra.

Testa med kanel.
Fick bukt med myror inomhus med hjälp av bara vanligt kanel en gång. Det verkar göra dem diffusa och de undviker att gå över kanelsträngen vid dörren/fönstret/springan där de tar sig in.

Har utrotat rödemyrebon medels kokhett vatten, myrr och gräva runt i boet. Upprepat flera gånger och med några dagars mellanrum.

Jag har två gigantiska myrstackar bakom huset som jag tänkt göra kaos med till hösten när dom krupit till sängs, jag har hört att om man slår ner ett järnrör i myrstacken går tjälen ner och tar kål på hela befolkningen.

Någon som provat? Låter ju rätt enkelt jämfört med att hålla på med myrgift och skit.

brukar få massa flygmyror som vimlar upp ur gräsmattan varje år, där funkar det att pressa ner vattenslangen och mosa runt lite :tummenupp

Jag har två gigantiska myrstackar bakom huset som jag tänkt göra kaos med till hösten när dom krupit till sängs, jag har hört att om man slår ner ett järnrör i myrstacken går tjälen ner och tar kål på hela befolkningen.

Någon som provat? Låter ju rätt enkelt jämfört med att hålla på med myrgift och skit.

Kanske går att slå ned järnröret och hälla i flytande kväve? :va

Vi hade också myrbo på tomten när jag var liten. Jag försökte hjälpa pappa och lånade hans häftpistol och försökte döda alla myror med den.

Har du möjlighet så prova en annan metod för det gick inge vidare.

En burk myrr kanske?

Det behövs inte många gram för att ta död på ett myrbo, då dom själva drar in giftet i boet.

Har du provat att borra?
416791_jpg_490294img699.jpg

OnT

Gräv, brännbar vätska, elda.

Diesel har jag sett användas med framgång, men det är väl inte helt miljövänligt...

Morfar utrotade lite "hamstrar" som bosatt sig i vår trägård.

En 5L dunk bensin och pipen ner i marken, och gasolbrännare :crash

Tänk om myror är fridlysta i nåt land? Va? va? va? Vi behöver en stark stam för att det inte ska bli inavel!! Hade det funnits en riktig myrstig i Luleå hade inte myrorna behövt springa vilt omkring i slänten. SLUTA HETSPETA PÅ MYROR!!! :mad: :insane

Nu har du gjort livet svårt på SH svårt för dig, man får inte utrota!
Nollvision har du redan på dig, och snart kommer seranada och kallar dig idiot! :gnissla

Är det svartmyror så rekommenderar jag gift typ Myrr, fungerar fint!

elda upp en huggorm och gå ett varv runt brukar väl funka?

Efter det uttalandet är jag rädd för att även du är registrerad på svarta listan...:D

Fick ett myrbo precis vid huset vilket jag inte var så glad över, dessutom var dom små liven under plattor och annat vilket gjorde att skållhett vatten bara funkade temporärt, massa myror dog men tillräckligt många (drottningen) överlevde.

Körde istället Myrr Extra, dvs den granulerade varianten och lade små högar vid och i alla in/utgångar som jag hittade. Myrorna försvann på några dagar, däremot så flyttade senare ett nytt gäng mindre myror in men det var ju bara att repetera behandlingen. Bor på sandjord så jag lär aldrig slippa dom helt men dom kan ju hålla sig några meter från hus och plattor.

Säkerligen minst lika giftigt som "vanligt" myrr men då dom små kräken själva drar in det så går det åt mindre, ska även vara smaksatt så att husdjur inte vill käka det, fast jag lade perforerade skydd över de största högarna.

Edit: "Myrorna försvann" var viss överdrift, låg drivor med myrlik lite överallt. Men dom levande försvann och det var ju bra...

Last edited:
De små högarna skulle jag tro bara är in/utgångar till ett ganska maffigt bo under marken, så något gift som dödar drottningen vore nog att föredra.

Jag har använt ett sockerliknande preparat (minns ej namnet) som myrorna släpar med hem till drottningen som blir infertil. Det tar bort alla myror på sikt. Kalkpulver (stenmjöl) fungerar på kortare sikt - det sätter sig i leder m.m. på myrorna och skaver sönder deras ytskikt. Tar några dagar så har de stuckit iväg eller dött.

Jag har hört att Funlight ska fungera som nervgift på myrorna. Jag ger dock inga som helst garantier för att det fungerar eller verkligen är så ;).

hade groteska mängder innan av alla sorter.

vattningsbart myrr på alla de värsta ställena när man börjar se första myrorna på våren.
sen väntar man ett par veckor o kör på mer igen.
ev får man ta lite mer i juli.
upprepa varje år.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm