Hur underhåller man matta lacker?

Desmoholic

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2010
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Halloj!

Ställde frågan i Street triple forumet men ingen som egentligen visste.
Frågan är intressant därför att matta lacker blir vanligare och vanligare men ingen tycks veta säkert hur man skall sköta dom.

De flesta menar att vaxa inte är bra eftersom man riskera att den matta finishen blir blankare. Andra menar att det går bra om man inte polerar.
Vissa verkar använda andra medel för tex plast.
Själv tänker jag testa Castrols Bike polish som är rengörande och har viss glans. Om man inte polerar tänkte jag att den borde ge ett visst skydd.
Det jag är ute efter är dels att rengöra lacken på samma sätt som ett bra vax gör och samtidigt (precis som med vax) ge lacken en lite skyddande yta som håller emot smuts och ger en viss lyster. Jag vill ju givetvis inte att lacken skall bli blank! men det få gärna ha lite "yta".
Flera bilmärken erbjuder nu matta lacker men även där är det lite hysch hysch kring hur det skall skötas. BMW tex verkar skicka med något slags friskrivningsavtal kring lackens motståndskraft tex...

Vore intressant om någon som vet eller har egna erfarenheter kunde dela med sig. Finns väl tex en massa Duccar i "dark" och den del HDsar i "denim" eller vad den nu heter.
 
Det jag är ute efter är dels att rengöra lacken på samma sätt som ett bra vax gör och samtidigt (precis som med vax) ge lacken en lite skyddande yta som håller emot smuts och ger en viss lyster. Jag vill ju givetvis inte att lacken skall bli blank! men det få gärna ha lite "yta".

Hej!
Hur är det om du använder cleaner och vax o skippar polishen?
Har för mig att cleaner är den mildaste graden av rengöring för lacker?
Den ger inget skydd utan bara rengör.
Vax jobb är att försegla lacken inte polera upp den.
Polish har 2 in 1 egenskaper? Har för mig att dom också har slipmedel i sig vilket du inte vill ha.

På mina flesta bilar har jag använt cleaner för rengöring av mycket smutsiga lacker och avslutat med att försegla lacken så som ett vax har till uppgift att göra.

Som du märker är jag inte alls säker på något, hoppas det hjälpte lite i alla fall.
Dock är jag säker på att du inte ska använda polish då den används till att få till backs lackens lyster och färg.
Lycka till!
 
Hej!
Hur är det om du använder cleaner och vax o skippar polishen?
Har för mig att cleaner är den mildaste graden av rengöring för lacker?
Den ger inget skydd utan bara rengör.
Vax jobb är att försegla lacken inte polera upp den.
Polish har 2 in 1 egenskaper? Har för mig att dom också har slipmedel i sig vilket du inte vill ha.

På mina flesta bilar har jag använt cleaner för rengöring av mycket smutsiga lacker och avslutat med att försegla lacken så som ett vax har till uppgift att göra.

Som du märker är jag inte alls säker på något, hoppas det hjälpte lite i alla fall.
Dock är jag säker på att du inte ska använda polish då den används till att få till backs lackens lyster och färg.
Lycka till!

Alla svar är bra svar! Du har nog rätt om polish, jag tror iofs att den här är mer åt snabbvax hållet men det är kanske säkrast att skippa den iaf. Cleaner är bra och funkar nog på matt finish också skulle jag tro... Frågan är väl om inte vaxet blir lite för blankt även om man försöker att polera väldigt försiktigt:confused:
 
Matt är skitsnyggt i början sen blir alla småskavanker som inte går att polera bort synliga och då inser man att man valde fel. Ungefär som strukturtapet när det begav sig:tungan
 
För att bibehålla den matta ytan så bör du undvika alla former av polering/rubbing. Men eftersom man ofta håller hojen i ganska rent bra skick är det ju sällan det är behov av starkare medel eller mer polering. Kör du sen med ett lättare vax som man inte heller arbetar in så får du ju minsta möjliga poleringseffekt. Sonax vax är ju tex lätt att lägga på, sen har det ju kommit en del nya sprayvax. Kan inte uttala mig hur dessa är. Men generellt kan ju sägas att ju lättare att arbeta med desto sämre vaxskydd. Den glans som uppstår vid vaxning lägger sig snabbt.
 
Är det någon som har ett bra svar på TS fråga?
Vilket vax ska man använda till en mattlackad lack?

Enbart vax som är gjort för det (tex swissvaxse har produkten). Inge cleaner eller polish.
Sprayvax och vax som inte skall "arbetas" in brukar fungera bra generellt sätt.

http://swissvaxse.kunder.trollweb.n...art-250-1-swissvax-car-bath-opaque-250-ml-559
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=210911

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=72281&sid=848b1f0a53cd67d6f7ff342add45a4b2
 
Själv skulle jag nog bara rengöra och spraya på silikonspray, ger ingen glans och ett vattenavvisande skikt. Lär behöva sprayas ofta dock.
 
Jag använder Biltemas fälgfärg på kåporna , najs sidematt yta:tummenupp

Det sitter bra och blir snyggt som fan om man gör ett bra underarbete - sen kan man ju lacka om istället för och vaxa - billigt sätt och ha en snygg lack.

Det är ju lite känsligare för soppa,bromsvätskespill och så men är helt funkis
 
WD-40 funkar till det mesta. Använder det på min allroad som har matta detaljer. Blir väldigt fin yta+vattenavvisande
 
"Sonax flytande hårdvax" är ju sjukt lättjobbad. Undrar om den skulle kunna funka på matt lack?
Funderar på att prova nånstans där det inte syns så mycket, ifall det inte skulle bli bra.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top