Hur underhåller man matta lacker?

Desmoholic

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2010
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Halloj!

Ställde frågan i Street triple forumet men ingen som egentligen visste.
Frågan är intressant därför att matta lacker blir vanligare och vanligare men ingen tycks veta säkert hur man skall sköta dom.

De flesta menar att vaxa inte är bra eftersom man riskera att den matta finishen blir blankare. Andra menar att det går bra om man inte polerar.
Vissa verkar använda andra medel för tex plast.
Själv tänker jag testa Castrols Bike polish som är rengörande och har viss glans. Om man inte polerar tänkte jag att den borde ge ett visst skydd.
Det jag är ute efter är dels att rengöra lacken på samma sätt som ett bra vax gör och samtidigt (precis som med vax) ge lacken en lite skyddande yta som håller emot smuts och ger en viss lyster. Jag vill ju givetvis inte att lacken skall bli blank! men det få gärna ha lite "yta".
Flera bilmärken erbjuder nu matta lacker men även där är det lite hysch hysch kring hur det skall skötas. BMW tex verkar skicka med något slags friskrivningsavtal kring lackens motståndskraft tex...

Vore intressant om någon som vet eller har egna erfarenheter kunde dela med sig. Finns väl tex en massa Duccar i "dark" och den del HDsar i "denim" eller vad den nu heter.
 

*PUNISHER*

”Om Du vill fred rusta Dig för krig”
Gick med
10 Mar 2010
Ort
Malmö
Hoj
Hojlös för tillfället.
Det jag är ute efter är dels att rengöra lacken på samma sätt som ett bra vax gör och samtidigt (precis som med vax) ge lacken en lite skyddande yta som håller emot smuts och ger en viss lyster. Jag vill ju givetvis inte att lacken skall bli blank! men det få gärna ha lite "yta".

Hej!
Hur är det om du använder cleaner och vax o skippar polishen?
Har för mig att cleaner är den mildaste graden av rengöring för lacker?
Den ger inget skydd utan bara rengör.
Vax jobb är att försegla lacken inte polera upp den.
Polish har 2 in 1 egenskaper? Har för mig att dom också har slipmedel i sig vilket du inte vill ha.

På mina flesta bilar har jag använt cleaner för rengöring av mycket smutsiga lacker och avslutat med att försegla lacken så som ett vax har till uppgift att göra.

Som du märker är jag inte alls säker på något, hoppas det hjälpte lite i alla fall.
Dock är jag säker på att du inte ska använda polish då den används till att få till backs lackens lyster och färg.
Lycka till!
 

Desmoholic

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2010
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Hej!
Hur är det om du använder cleaner och vax o skippar polishen?
Har för mig att cleaner är den mildaste graden av rengöring för lacker?
Den ger inget skydd utan bara rengör.
Vax jobb är att försegla lacken inte polera upp den.
Polish har 2 in 1 egenskaper? Har för mig att dom också har slipmedel i sig vilket du inte vill ha.

På mina flesta bilar har jag använt cleaner för rengöring av mycket smutsiga lacker och avslutat med att försegla lacken så som ett vax har till uppgift att göra.

Som du märker är jag inte alls säker på något, hoppas det hjälpte lite i alla fall.
Dock är jag säker på att du inte ska använda polish då den används till att få till backs lackens lyster och färg.
Lycka till!

Alla svar är bra svar! Du har nog rätt om polish, jag tror iofs att den här är mer åt snabbvax hållet men det är kanske säkrast att skippa den iaf. Cleaner är bra och funkar nog på matt finish också skulle jag tro... Frågan är väl om inte vaxet blir lite för blankt även om man försöker att polera väldigt försiktigt:confused:
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Matt är skitsnyggt i början sen blir alla småskavanker som inte går att polera bort synliga och då inser man att man valde fel. Ungefär som strukturtapet när det begav sig:tungan
 

Heale

Guest
För att bibehålla den matta ytan så bör du undvika alla former av polering/rubbing. Men eftersom man ofta håller hojen i ganska rent bra skick är det ju sällan det är behov av starkare medel eller mer polering. Kör du sen med ett lättare vax som man inte heller arbetar in så får du ju minsta möjliga poleringseffekt. Sonax vax är ju tex lätt att lägga på, sen har det ju kommit en del nya sprayvax. Kan inte uttala mig hur dessa är. Men generellt kan ju sägas att ju lättare att arbeta med desto sämre vaxskydd. Den glans som uppstår vid vaxning lägger sig snabbt.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Är det någon som har ett bra svar på TS fråga?
Vilket vax ska man använda till en mattlackad lack?

Enbart vax som är gjort för det (tex swissvaxse har produkten). Inge cleaner eller polish.
Sprayvax och vax som inte skall "arbetas" in brukar fungera bra generellt sätt.

http://swissvaxse.kunder.trollweb.n...art-250-1-swissvax-car-bath-opaque-250-ml-559
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=210911

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=72281&sid=848b1f0a53cd67d6f7ff342add45a4b2
 

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Norrtälje
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Själv skulle jag nog bara rengöra och spraya på silikonspray, ger ingen glans och ett vattenavvisande skikt. Lär behöva sprayas ofta dock.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag använder Biltemas fälgfärg på kåporna , najs sidematt yta:tummenupp

Det sitter bra och blir snyggt som fan om man gör ett bra underarbete - sen kan man ju lacka om istället för och vaxa - billigt sätt och ha en snygg lack.

Det är ju lite känsligare för soppa,bromsvätskespill och så men är helt funkis
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
WD-40 funkar till det mesta. Använder det på min allroad som har matta detaljer. Blir väldigt fin yta+vattenavvisande
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
"Sonax flytande hårdvax" är ju sjukt lättjobbad. Undrar om den skulle kunna funka på matt lack?
Funderar på att prova nånstans där det inte syns så mycket, ifall det inte skulle bli bra.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top