hur tvättar ni era hojar?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
.....

......

Last edited:
Alltid med högtryck, samma som farsan har till entreprenadmaskinerna! Högt tryck som fan! Noga med att spola nära alla lager och så ifall det krypit ut lite fett. Spolar på 1cm håll i fronten så försvinner alla kryp också, nästan så lacken lossnar... Smörjer aldrig någonting, det är ju gjort när grejjerna var nya! För att torka hojjen startar jag (kall motor) och drar en sväng på slangen nära varvstopp. KLART :tungan

abethebabe skrev:
skulle va kul å få reda på hur sporthojsägare tvättar ooch sköter sina hojar!
kör ni högtryckstvätt, svamp å ljummet vatten osv, eftervård dvs smörjning av olika komponenter efter tvätt etc. HUR GÖR DU?

Nja har ingen högtryckstvätt men det bli ungefär som du har skrivit. Ser till att spruta på lite 5-56 på diverse delar såsom kopplingsvajer, bromspedal, växelförare mm

Ingen sporthoj men naken street hoj :tummenupp
Högtryckstvättar emellanåt i polarens verkstad. Annars är det kärleksfullt badande med varmt vatten o svamp tills hon gnistrar igen :) Även lite Vax, Autosol och WD40 här o var. Detta utfördes i flera timmar häromdagen...nu ösregnar det o nu måste jag köra till verkstaden som ligger ca 1.5 mil bort :huvet
Aja..det blir mera one on one tid med min baby imorgon och massor med AUTOSOL :)

Först ollar man hela hojen nogrant sen spolar man av med högtryck! Fuck yea!

Mikey skrev:
Alltid med högtryck, samma som farsan har till entreprenadmaskinerna! Högt tryck som fan! Noga med att spola nära alla lager och så ifall det krypit ut lite fett. Spolar på 1cm håll i fronten så försvinner alla kryp också, nästan så lacken lossnar... Smörjer aldrig någonting, det är ju gjort när grejjerna var nya! För att torka hojjen startar jag (kall motor) och drar en sväng på slangen nära varvstopp. KLART :tungan

Brukar själv spraya in hojen med avfettning, (helst i solsken för då tar det bättre när hojen är varm) brukar sen gå in och kolla moto gp. Så e bara att spola av efter några timmar.

hajtand skrev:
Brukar själv spraya in hojen med avfettning, (helst i solsken för då tar det bättre när hojen är varm) brukar sen gå in och kolla moto gp. Så e bara att spola av efter några timmar.

Du är väl noga med att rengöra alla plast detaljer noggrant med aceton först??

om man inte är lite funtad så kan det lätt bli ett gäng "skadade" cyklar i landet snart ;-)

Högtryck och varmt vatten med svamp . Avfettning endast på fälgar och där det finns oljespill från kjedjan . torkar alltid tort med handuk eller sämskinn !

Vaxar med jämna mellanrum , endast vid behov med andra ord (och jag är jävligt pedant)

Last edited:
På motorcykel ska man undvika högtyckstvätt!! motor och lager är väldigt tillgängliga och det är lätt att vattnet kommer in.. slang och svamp är bästa sättet! :tummenupp

kör nästan alltid med motuls dry wash & wax. Funkar så jävla bra.. tillochmed på vita oljekletigafälgar. :tummenupp

Tvätta hojen :va

Men den gamla hederliga statoil tvätten då. Bara köra in, lämna, gå in o ta en kaffe under tiden, o sen komma ut till en "glänsande moppe"..

Mikey skrev:
Åååååååååååå fan... :rolleyes:

Jaa visst är det förvånande?? tyckte det va så mycket inlägg som verkade va utan ironi där folk skrev att dom använde h-tvätt.. :7peta

abethebabe skrev:
skulle va kul å få reda på hur sporthojsägare tvättar ooch sköter sina hojar!
kör ni högtryckstvätt, svamp å ljummet vatten osv, eftervård dvs smörjning av olika komponenter efter tvätt etc. HUR GÖR DU?

Har ej högtryckstvätt :( Men annars lika, vattenslang, svamp o ljummet vatten, torkar rent med gamla lakan, torkar o smörjer kjedja, stöd, vaxar ibland:-)

hajtand skrev:

Jag använder alltid bensin för det tar bort fett mycket bättre.
För tjär-fläckar och annat skit som inte går bort så lätt tar jag rikligt med bromsvätska på en tygtrasa och gnuggar runt i ca. 5 min. Sedan är det bara att tvätta rent med schampo.

Det går även bra att hälla bromsvätskan i en sprayflaska och sedan spraya hela hojen. :tummenupp

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla