Hur tvätta racern?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Ursäkta om denna pisamma newbee-tråd men det börjar dra ihop sig till kolvbyte och jag läste tidigare att när Axxexs körde i Tyskland tvättade han TSR'en och funderar på om det är något speciellt man bör tänka på. Allt sitter ju liksom utanpå en racer till skillnad från de flesta gathojar som har allting skyddat bakom kåpor. Jag tänker närmast på koppling, svänghjul med tillbehör och avgasrör. Avfettning? Vatten? Tryckluft? Blöta trasor? Torra trasor? På något sätt vill man ju hellst göra rent innan man börjar demontera.
 
jag fick testa ett medel av 6:a, i finland som var helt underbart !!!
Vet inte vad det var men det kom i från wurth, ramen vart som ny, och då skojjar jag inte.. allt som man behövde göra var att .

1 spraya på, pump flaska.
2 gnuga lite.
3 spola bort med vattenslangen.

sen har du en väldigt fin hoj igen :)
 
Ska du klä in den i gladpack när det regnar eller?

Spruta inte med stark stråle på elkontakter. Undvik vatten på trottlar och i ljuddämpare. Undvik eventuella kemikalier på kopplingen.

Sen tvättar du motorn med bromsrengöring eller dyl. och torkar bort oljerester med trasa eller papper. Kliniskt rent ska det vara, särskilt runt cylindrarna.

En räser ska ju dock ALLTID vara ren och se ut som ny.

/Joakim
 
Som Pålle beskriver det. Mycket brakekleen och tryckluft, sedan torka med trasor etc.
Det kommer bli grejhojta!
 
Jag brukar inte få lov att använda bromsrengöring på ställen som det kan komma år packningar/packboxar på motorn tex. Där får jag använda typ 5-56. Kan kanske finnas risk att torka ut dom eller nått.

Har man tvättat hojen med vatten för att den varit väldigt skitig som efter en regnkörning tex så kan man behöva kolla kopplingen så den inte blev för blöt. Då kan stålskivorna börja rosta. Viktigt är att få det riktigt torrt så inget som kan börjar rosta. Avgassystemet eller kopplingsskivorna då typ.

Ska man tvätta kåporna så är dom enkla att plocka loss och tvätta seperat. Speciellt insidan blir lättare att komma åt då! :)

Kedjan tvättar jag i diesel när den behöver rengöras.
 
Last edited:
Teddy skrev:
2319976 Ursäkta om denna pisamma newbee-tråd men det börjar dra ihop sig till kolvbyte och jag läste tidigare att när Axxexs körde i Tyskland tvättade han TSR'en och funderar på om det är något speciellt man bör tänka på. Allt sitter ju liksom utanpå en racer till skillnad från de flesta gathojar som har allting skyddat bakom kåpor. Jag tänker närmast på koppling, svänghjul med tillbehör och avgasrör. Avfettning? Vatten? Tryckluft? Blöta trasor? Torra trasor? På något sätt vill man ju hellst göra rent innan man börjar demontera.
Fluffig luddnalle tvättas i 30 grader fintvätt och sen in med den i tumlarn :tungan
 
LOTTAK skrev:
2320709 Fluffig luddnalle tvättas i 30 grader fintvätt och sen in med den i tumlarn :tungan
Tack för alla tips, det får bli en kombination av mycket mindre Bromsrengörnig, lite mer Multispray (5-56, WD40, o s v) och massor av trasor. Det jag hoppades på att någon skulle säga var: Dränk den i avfettning och spola av med slangen. Problemet med att tvätta med Multispray och bromsrengöring är att det går åt sådana stora mängder med trasor och mina händer klarar inte av att doppas i kemikalier utan någon form av skydd. Latexhandskar går sönder direkt vid första kontakten med bromsrengöring och diskhandskar blir ganska snart uttänjda och sladdriga. En annan nackdel med Multispray är att den lämnar en fet hinna som drar till sig ny smuts.

Tack Lotta för att du tänkte på Nalle som är både smutsig och åksjuk, han ska få en riktig fintvätt. :)
 
Gör det ordentligt och plocka av motorn från ramen! Avfettning på chassiet, diskborste och sen vatten! Motorn kan du ha på en bänk och myspilla med!
 
Teddy skrev:
2320796 Tack för alla tips, det får bli en kombination av mycket mindre Bromsrengörnig, lite mer Multispray (5-56, WD40, o s v) och massor av trasor. Det jag hoppades på att någon skulle säga var: Dränk den i avfettning och spola av med slangen. Problemet med att tvätta med Multispray och bromsrengöring är att det går åt sådana stora mängder med trasor och mina händer klarar inte av att doppas i kemikalier utan någon form av skydd. Latexhandskar går sönder direkt vid första kontakten med bromsrengöring och diskhandskar blir ganska snart uttänjda och sladdriga. En annan nackdel med Multispray är att den lämnar en fet hinna som drar till sig ny smuts.

Tack Lotta för att du tänkte på Nalle som är både smutsig och åksjuk, han ska få en riktig fintvätt. :)
Glöm inte kontakt spray på alla kontakter när du e klar med tvätten,o att blåsa ur kontakterna med tryckluft.....
 
Uppföljning och reflektion.

För att få den där riktiga GP-känslan borde jag gjort som Oscar sade och skruvat loss motorn men nu hade jag inget bra bord att ställa den på så den fick sitta kvar i ramen denna gång. Däremot tog jag Pålle på orden och demonterade kopplingen innan tvätten.

Bromsrengöring och Multispray fungerade utmärkt att rengöra med men det gick åt två par diskvantar. Inte för att det är något ekonomiskt avbräck utan bara för att understryka hur starka dessa medel är. Sveriges billigaste diskvantar finner ni på Willy's för 6 kronor paret.

Jag behövde aldrig använda trädgårdslangen. I min ständiga jakt efter billiga och bra produkter som underlättar vardagen begav jag mig till Biltema (som alltid) och köpte en 1,5 liters Tryckspruta för det löjligt låga priset 34:90 kronor. Den var mycket bättre att arbeta med än den klumpiga trädgårdslangen. Först i med favvorengöringsmedlet och spruta på sen i med rent, ljummet vatten och skölja av.
 
Teddy skrev:
2342673 Uppföljning och reflektion.

...men nu hade jag inget bra bord att ställa den på så den fick sitta kvar i ramen denna gång.

Årets sämsta ursäkt! :D

Lite bilder före och efter kanske? :)
 
Innan var jag en flitig konsument av 5-56 vid rengöring, nu har jag gått över till att missbruka lampolja i större utsträckning.
 
Mest för att lyfta en gammal tråd, liva upp vårt 2-taktsforum och tacka Teddy för att han skapade newbie-tråden så jag slapp. :tungan
 
Mest för att lyfta en gammal tråd, liva upp vårt 2-taktsforum och tacka Teddy för att han skapade newbie-tråden så jag slapp. :tungan

Du har väl för f*n aldrig brytt dig om puts på hojen mr sönderkrashadekåpor. ;)
 
Nyheter
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Back
Top