Hur tvätta racern?

Du har väl för f*n aldrig brytt dig om puts på hojen mr sönderkrashadekåpor. ;)

Fast jag har hört att det här är precisionsinstrument som måste vara RENT för att man ska njuta. Så jag försöker lära mig att göra rent. Tråkigt som fan är det men ändå. :D

Fast jag har hört att det här är precisionsinstrument som måste vara RENT för att man ska njuta. Så jag försöker lära mig att göra rent. Tråkigt som fan är det men ändå. :D

Jag kan ta den om du hatar den. Jag ÄLSKAR att göra rent!

Mest för att lyfta en gammal tråd, liva upp vårt 2-taktsforum och tacka Teddy för att han skapade newbie-tråden så jag slapp. :tungan

Jag har ägnat mig åt förkovran företrädesvis genom att ställa frågor, dumma frågor, öppet så att alla andra hör. Om man samlade alla trådar jag startat med dumma frågor skulle man få en sån där ”For Dummies”. Det händer att jag ibland tänker ”undrar varför jag inte skäms?” Nåja…det får väl bli titeln på min biografi eller nåt.

Hur som helst, grattis till racern! Vad kul att det verkligen hände. Av alla uttryck för längtan man hör är det färre än 1 på 20 som gör verklighet av dem. När jag tänker tillbaka på alla jag hört säga ”Gud vad kul med racing, det ska jag börja med” blir jag nästa lite ledsen. Så många människor, så många drömmar, inget blir verklighet.

Tvätta är kul, tricket är att ha rätta grejer. Arbetsyta, belysning, värme, kläder, verktyg och dränering. Allt är ju såklart relativt, man måste inte ha eget garage med extra allt, men att sitta i ett blåsigt parkeringshus går bara inte.

Om man inte har mekbord måste man i alla fall ha hojen på depåstöd och en pall att sitta på annars blir knäna trötta.

Man ska MYCKET ljus. Hos Hovleverantören finns allt du behöver. Det ska vara belysning från minst två håll, gärna tre, helst fyra. Oavsett vilket är en stavlampa guld att kunna hålla i handen och gå runt med (44-869. Jaha och vad är det här då, kanske någon undrar. Det är såklart ett artikelnummer hos Hovelverantören.).

Kallt och blött är bara skit. Minst 10 grader annars får det vara.

Det går inte att tvätta utan att själv bli skitig. Börja direkt med att dra på gamla studentoverallen eller andra umbärliga kläder samt skor. Det i särklass bästa klädplagget vid all kontakt med fordon är latexhandskar från ClaesO. 100-pack för 50 kr = 1 krona paret. Inte bara för att man slipper utveckla cancer utan också för att man nästan slipper tvätta händerna efteråt.

Tandborste, papper, microfiberduk, svamp, avfettning och multispray. Om man köper billiga förbrukningsvaror slipper man dåligt samvete och kan slänga så fort de blivit lite skitiga, t ex papper och microfiberduk på rulle från Hovleverantören. All applicering och avsköljning underlättas enormt av att arbeta med Tryckspruta (45-562), hellst två stycken en för avfettning och en för vatten som man kan jobba växelvis med.

Alla har inte golvbrunn, jag kör t ex med en handduk på golvet. Så länge det inte rinner ut och man börjar gå runt i det bara. Axxexs har tidigare lagt upp en bild på en GP-tvättbalja stor nog att rymma en hel toppkåpa och dessutom helt i aluminium! Gissa om man fick ha-begär.

Själva tvätten då. Rent generellt förenklas själva tvättproceduren av att demontera allt och tvätta varje del separat men det tar förstås en del tid. Skivorna i torrkopplingen kan demonteras med sju skruvar och därmed undgå från att bli marinerade i diverse kemikalier. Dessutom rostar stålskivorna när de torkar så att hela paketet fastnar. Täck förgasarna med plastpåsar och tillslut väl med gummisnoddar. Om förgasarna är demonterade stoppa först papperstussar i gummina och tillslut sen med plastpåse och gummisnoddar. Sen är det bara Rock’n Roll. Jag försöker undvika att lämna en fet yta, även om det lockar för det blänker så snyggt, men den blir snabbare skitig och gör nästa rengöring jobbigare, speciellt fälgar. 5-56 och bromsdamm = skitigt på nolltid. Av de medel jag hittills jobbbt med är kallavfettning (36-460) svamp och vatten det bästa receptet för att få bort 2T-oljekägg.

Nu till vintern är det följande som gäller.
1. Skruva isär hojen.
2. Gör rent alla delar, byt slitna lager och annat.
3. Lägg i ett system som är avettentätt.
4. Upptäckt efter fyra månader att systemet var vattentätt men att din hjärna läcker som ett såll.
5. Sätt ihop hojen som du tror att det skulle vara.

:D

Helt allvarligt är ju vintern ett perfekt tillfälle att gå igenom och göra rent allt på hojen, fetta in eller byta lager etc.

Det ska jag göra. :)

Nu till vintern är det följande som gäller.
1. Skruva isär hojen.
2. Gör rent alla delar, byt slitna lager och annat.
3. Lägg i ett system som är avettentätt.
4. Upptäckt efter fyra månader att systemet var vattentätt men att din hjärna läcker som ett såll.
5. Sätt ihop hojen som du tror att det skulle vara.

:D

Helt allvarligt är ju vintern ett perfekt tillfälle att gå igenom och göra rent allt på hojen, fetta in eller byta lager etc.

Det ska jag göra. :)

Jag med. Kolla även upp om du kan hur man packar om Jollymotodämparna.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!