hur tungt väger 5 års garantin när man säljer?

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Är lite kluven. Har en suzuki gsxr 1000 -05a med 5 års garanti dvs garanti till 2010.

Den skall strax in på 1800 mila service vilket kostar 1800kr.
olja filter och luftfilter.
De sitter racefilter på den så de är bara olja filter och "smörjning av vajrar,översyn samt kontroll av däcktryck etc)

Ja tycker 1800 kr för 5 minuters jobb är fruktansvärt dyrt. Men gör jag itne servicen så gäller ju inte heller garantin.

hojjen lär gått 2400 mil efter sommarn så då skall även en ventilkontroll göras samt tändstift etc. vilket är massa pengar till.

Ja tillhör skalan som är grymt pedant med mina maskiner och har STOR mekaniker vana.

Så frågan är kommer man förlora mer pengar än vad seriviverana kostar om man säljer den till hösten utan sista halvåret garanti kvar?

I vintras bytte jag stift, gjorde ventilkontroll, bytte olja, rengjorde oljepickup, packade om gaffelbena, bytte däck, bromsar, rengjorde raceluftfiltret etc. Ska byta olja själv idg igen efter 200 milskörning då jag ändå köper okq8 racingolja så billigt. Så frågan är vad är lämpligast?

Känns jävligt surt 1800 kr för att nån annan skall lossa filtret å pluggen å hälla i ny olja:)

Ingen polare som har mc-verkstad och känner dig och vet att du utför service till punkt och pricka själv, och kan tänka sig bara trycka dit sin stämpel?

Om du kan bevisa att du verkligen byter olja själv o sparar kvittona så tror jag inte folk ryggar för att köpa hojen.

Tror inte så många bryr sig om garantin, men däremot finns det ju gott om serviceboktalibaner.

Själv vet jag att allt jag rör rasar så behöver inga serviceböcker vid köå :D

Jag skulle nog pruta rätt fint om garantin inte gällde trots att hojen borde ha omfattats av den - om den servats av verkstaden.

Spelar ingen roll hur kunnig personen som servat är, eftersom man kan få problem med hojen där garantin hade täckt skadorna men nu inte skulle göra det - även om problemet inte hade något med taskig service att göra.

Jag verkar tillhöra dem som har otur och får något problem med allt motorrelaterat - oavsett faktumet att jag inte gjort något fel, eller missat att lämna in på service, så garanti är aldrig fel.

Antingen servar du på verkstaden och säljer hojen med garanti eller så spar du pengarna på servicen och ev. förlorar dem vid försäljningstillfället.

Med så lite garantitid kvar har det väl marginell betydelse,kanske får 1800 mindre vid försäljningen....

Henrik

Vem betalar för garanti om den löper ut på våren när man köper hojen på hösten? Är inte värt ett dugg i mina öron...

Om du inte tror dig behöva garantin själv i sommar så skulle jag serva själv. Köp tändstift m.m. på ebay och serva själv vid 2400. Tror inte du får 8000 mer bara för att boken är stämplad (1800 + 2400). Spara de kvitton du kan och ta några bilder på ventiljusteringen.

Så resonerar jag. :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...