Hur transportera hoj från Göteborg till Stockholm??

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hejs!

Har hittat en hoj jag vill köpa i Göteborg, från en privatperson.

Istället för att hyra bil & släp & köra 100 mil...känner någon till något transportföretag som hjäloer till med sånt till rimlig kostnad?

Tacksam för tips! :tummenupp

/Klasse

"Resan är ju halva nöjet" brukar man ju säga men... nåja :va

Jag hade inte sett några problem med att köra med släp mellan gtb och stockholm, men om du inte vill/kan köra med släp så finns det ju minibussar o dyl. som man kan hyra (dock lite dyrare). :)

Det finns ett bolag som heter MTAB Jag använder dom ibland på ömtåliga leveranser utan emballage, tar lite tid men billiga, kan även rekomendera Roadlink, Undvik Schenker, DHL och Danzas de är svindyra och undvik även fraktarna, de är mästare på att ha söndere saker
Lycka till

Hyffsat bra väg hela biten.

Är det tiden eller kostnaden som är problemet?
Vad får det kosta isåfall?

/BW

Det här är nog inte det svar du vill ha, men...

...för att transportera en hoj från Gbg till Sthlm skulle jag tveklöst välja att köra själv med antingen bil+släp eller med skåpbil. Först och främst innebär det betydligt mindre strul och rundringande/prutande/uppstyrande totalt sett. Sannolikt går det även fortare, kör hemifrån på morgonen och ha hojen hemma på kvällen. Vidare är det du som emballerar och lastsäkrar din hoj, och chansen är stor att du ger det momentet mer omsorg än en linjechaufför som har 45 minuter på sig att lossa och lasta i Gbg. Alternativt får du låta någon du litar på surra hojen på en långpall, med de kostnader/strulpotential som det medför. Till sist kan det mycket väl visa sig att de mellan 1000 kr (skåpbil) och 2000 kr (bil+släp) som det kostar dig att hämta hojen själv är det mest kostnadseffektiva alternativet. :tummenupp

69:an skrev:
Det här är nog inte det svar du vill ha, men...

...för att transportera en hoj från Gbg till Sthlm skulle jag tveklöst välja att köra själv med antingen bil+släp eller med skåpbil. Först och främst innebär det betydligt mindre strul och rundringande/prutande/uppstyrande totalt sett. Sannolikt går det även fortare, kör hemifrån på morgonen och ha hojen hemma på kvällen. Vidare är det du som emballerar och lastsäkrar din hoj, och chansen är stor att du ger det momentet mer omsorg än en linjechaufför som har 45 minuter på sig att lossa och lasta i Gbg. Alternativt får du låta någon du litar på surra hojen på en långpall, med de kostnader/strulpotential som det medför. Till sist kan det mycket väl visa sig att de mellan 1000 kr (skåpbil) och 2000 kr (bil+släp) som det kostar dig att hämta hojen själv är det mest kostnadseffektiva alternativet. :tummenupp

Håller med om den saken! Hällre lägga på en tusenlapp än få ett slag eller repa som man sedan ska slänga ut pengar för. Har inga erfarenheter av transportbolag annat än att de inte har gott om tid och inte tänker på säkerhet om de inte är deras egna grejjer :fatta!
Gillar man inte släp ta en skåpbil, ett gäng bra polare och bra musik så är resan räddan och sköj!

Lycka till! :)

En polare skulle frakta hem sin R1:a från halmstad till umeå för ett tag sen.
Han ringde runt till nå ställen men det skulle kosta en hel del och sen var det inge försäkringar som gällde på hojen om den vart skadad heller..
Inte vet jag om han ringde till fel ställen men han bestämde sig då för att bil och envägs släp vart billigast och säkrast.

Gör som jag gjorde när jag köpte min hoj i Stockholm och skulle till Alingsås (ca 4,5 mil från Göteborg), fast omvänt .

Jag flög från Landvetter till Arlanda (pris ca 500kr), där ägaren till hojen mötte upp mig (buss och tunnelbana till Farsta, pris ca 120kr).
Sedan gjorde vi upp affären, och jag körde hem hojen (bensin ca 400kr).

Kom nu inte och gnäll om att det är för kallt, för detta var 5 november.
De ösregnade, blåste som fan, ca 4 grader och var kolsvart ute.

Nog att jag är en hårding :näsblod , men kan jag så kan du. :tummenupp

Lycka till med hojköpet.

jag har hört att så fort man ska transporta en hoj så räknar buss bolaget med 500kg (så man får betala för 500kg). men jag ska höra för jag ska frakta en cross från stockholm till malmö. ingen som har fraktat en hoj via ett frakt bolag?

Kör för fan!
Ta på dig termokläder utanpå skinnstället så är det ju lugnt. Tåg ner och kör upp :tummenupp

Ska du frakta hoj med t.ex. Schenker eller DHL så kostar det ganska mycket. Dels får du betala för platsen som hojen tar upp, inte den verkliga vikten. Schenker räknar en pallplats som 780 kg. Dessutom är de inte så intresserade av denna typ av transporter vilket ofta leder till att de ger ett högt pris istället för att tacka nej.

Denna typ av fraktbolag är inte direkt prisvärda för småkunder och privatpersoner, som företagskund med stort godsflöde är de däremot bra.

willy skrev:
jag har hört att så fort man ska transporta en hoj så räknar buss bolaget med 500kg (så man får betala för 500kg). men jag ska höra för jag ska frakta en cross från stockholm till malmö. ingen som har fraktat en hoj via ett frakt bolag?

Se mitt inlägg ovan. De taxerar efter utrymme på skrymmande gods därav av det kan bli 500kg för en hoj

HönaPower skrev:
Hejs!

Har hittat en hoj jag vill köpa i Göteborg, från en privatperson.

Istället för att hyra bil & släp & köra 100 mil...känner någon till något transportföretag som hjäloer till med sånt till rimlig kostnad?

Tacksam för tips! :tummenupp

/Klasse
Kör till Göteborg med personbil, hyr släpet där på shell eller statoil, och lämna det på närmaste shell eller statoil station hemma.
Då får du ju bara en långsam resa med släp. kan kanske kosta lite mer och lämna släpet. har gjort så själv o det funkade bra...
Du kan även göra en transportförsäkring för några hundringar om nåt skulle hända på vägen, tror t-h har det.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph