Hur tränar ni RR?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Under den korta tid jag varit inblandad i den här soppan så har jag faktiskt saknat en mentor, nån som kan stå vid sidan och titta lite hur man kör i kurvan, själv är man ju fullt upptagen med att vara livrädd och krama styrhalvorna ovala av kramp ungefär. Även om alla kör olika och så vidare så är det självklart så att tips från folk som ser en från andra vinklar än man själv kan göra är oerhört värdefullt. Det är det i alla sporter.

Vad jag är mest fascinerad över är hur mycket RR-lekandet går ut över jobbandet, senaste månaden har jag varit konstant slut på jobbet. Tiden man inte är på jobbet som förr gick ut på att vila upp sig går nu ut på att skruva lite, packa, resa, packa ur, köra några varv, sova kasst i kall buss, köra några varv till, skruva lite, svära mycket och sen till slut få packa ihop, resa hem, packa ur och sova för få timmar och sen jobba igen.

Sege, men medge att det trotts allt detta slit är extremt roligt!!!

Kan för egen del säga att det är det absolut kuligaste jag gjort i livet. Och så när jag kom tillbaka till jobbet efter en rejshelg, gick jag omkring med ett stort fånigt leende. Känns kanske igen? :D

Macke skrev:
För det mesta så klarar man sig själv. Man provar sig fram, letar bromspunkter, nya spår, och försöker få upp farten på det sättet.
Man använder sig av Laptimern för att se om det nya man provat gett några resultat...

På den nivån som dom flesta av oss kör, så räcker det oftast bara att lägga så många varv som det bara är möjligt. Då kommer farten automatiskt..

När man kör fast, så finns det alltid nån snabb att fråga, eller försöka hänga på... :tummenupp

Gasa tills det rasar då vet du hur fort du kört. skoja bara.

Nä men som macke sa är ett bra sätt. Finns alltid folk som kan hjälpa dig hitta rätt spår till o börja med.

sege skrev:
Vad jag är mest fascinerad över är hur mycket RR-lekandet går ut över jobbandet, senaste månaden har jag varit konstant slut på jobbet. Tiden man inte är på jobbet som förr gick ut på att vila upp sig går nu ut på att skruva lite, packa, resa, packa ur, köra några varv, sova kasst i kall buss, köra några varv till, skruva lite, svära mycket och sen till slut få packa ihop, resa hem, packa ur och sova för få timmar och sen jobba igen.

...och när man väl är på jobbet så går man bara och tänker på hojen, rejsandet, banorna, tävlingarna, bromspunkter, osv...

Så, sen man började med det här skiten så har väl arbetsmoralen sjunkigt med sisådär 95%... :D :D

Macke skrev:
...och när man väl är på jobbet så går man bara och tänker på hojen, rejsandet, banorna, tävlingarna, bromspunkter, osv...

Så, sen man började med det här skiten så har väl arbetsmoralen sjunkigt med sisådär 95%... :D :D

Va skönt att veta att man inte är ensam om det :tummenupp

Jag vill ha en mentor. Jag har länge insett att jag behöver en. Någon frivillig? :)

Anneli skrev:
Jag vill ha en mentor. Jag har länge insett att jag behöver en. Någon frivillig? :)

Jag kan vara din mentor!

Så fort jag har läkt v-axel, v-hand etc etc....dessutom är jag överlägsen på att kolla in gräshöjden! fråga vem du vill!!! :)

bivven skrev:
Jag kan vara din mentor!

Så fort jag har läkt v-axel, v-hand etc etc....dessutom är jag överlägsen på att kolla in gräshöjden! fråga vem du vill!!! :)

asså... bara du inser att det inte är gräshöjden jag vill lära mig att kolla in.. :hihi

Jag tränar genom att mental föreställa mig hur jag kör förbi alla. Att det inte har hjälpt ett dugg, that's besides the point.....

För övrigt, enligt GSXR1100R så är träning överratat. Man behöver bara nåt warmup lap och kanske ett kval, sedan är man skitsnabb.... sägs det....

bivven skrev:
Jag kan vara din mentor!

Hehe...vad gjorde du egentligen?

På väg att skaffa mig en banhoj nu snart, så om du vill kan vi väll göra sällskap till Gälleråsen sen.
(Du får vara min mentor mao...)
:hihi

DreeTman skrev:
Hehe...vad gjorde du egentligen?

På väg att skaffa mig en banhoj nu snart, så om du vill kan vi väll göra sällskap till Gälleråsen sen.
(Du får vara min mentor mao...)
:hihi

Bivven är en ypperlig mentor ;) varenda gång jag såg någon av banan (kanske LITE överdrivet men det låter bättre..) så vart det såklart... BIVVEN! inte krashat utan ute o luktar lite på blommorna...
När man sen ser hans "racebuss" ... 740 kombi med hojen liggande i bak... Han har då ideer den killen! Nåt av det roligaste jag sett på länge :yoparty

Mkt roligt hände det på gelleråsen tycker jag :arsele

//håkan

Börja med att fara på en bandag, snurra runt där ett par varv å BRY DIG INTE OM NÅGON ANNAN. Kör ditt spår å försök inte hänga på någon och försök inte hålla dig ur vägen för andra, omkörning löser dom själva. Sen åker du hem å tittar i postlådan där "A twist of the wrist II" ligger (som du beställer ikväll).

Efter du läst den äre bara gasa på, du är själv din bästa lärare.

Ska du satsa så rekomenderar jag dig att köpa en motard att börja på, något gammalt risigt med bromsar å hjul funkar skitbra. Du kommer vurpa säkerligen 10-20 ggr innan du fått saker å ting att sitta... Å då är frågan vad det ska få kosta? Bättre göra bort det på en motard där det både e billigare å säkrare (iomed lägre fart).

håkan skrev:
Bivven är en ypperlig mentor ;) varenda gång jag såg någon av banan (kanske LITE överdrivet men det låter bättre..) så vart det såklart... BIVVEN! inte krashat utan ute o luktar lite på blommorna...
När man sen ser hans "racebuss" ... 740 kombi med hojen liggande i bak... Han har då ideer den killen! Nåt av det roligaste jag sett på länge :yoparty

Mkt roligt hände det på gelleråsen tycker jag :arsele

//håkan

Hehe... Jo, racebussen såg jag på licenskursen. :hihi

Någon som kan svara på hur en vanlig onsdagsträning går till på Gälleråsen förresten? All info mottages tacksamt
/O. Rutinerad

OlleR skrev:
Ska du satsa så rekomenderar jag dig att köpa en motard att börja på, något gammalt risigt med bromsar å hjul funkar skitbra. Du kommer vurpa säkerligen 10-20 ggr innan du fått saker å ting att sitta... Å då är frågan vad det ska få kosta? Bättre göra bort det på en motard där det både e billigare å säkrare (iomed lägre fart).

Det är ju ganska stor skillnad på körteknik mellan RR och motard...
Ska man ha något billigt är det ju bara att köpa en lite äldre RR-hoj, typ en SRAD. En sån kan man ju får under 30 000. Försök hitta en motard som du kan köra på RR-bana med för samma peng. Min 660 är på tok för långsam på Sviestad fastän jag hade 189 som maxhastighet...

ceasar skrev:
Det är ju ganska stor skillnad på körteknik mellan RR och motard...
Ska man ha något billigt är det ju bara att köpa en lite äldre RR-hoj, typ en SRAD. En sån kan man ju får under 30 000. Försök hitta en motard som du kan köra på RR-bana med för samma peng. Min 660 är på tok för långsam på Sviestad fastän jag hade 189 som maxhastighet...
Det är inte så att du vurpar på en RR-hoj för att du kört motard. Jag kan köra RR-hojjar på samma sätt som jag kör motard. Så mja, jag håller med dig, men jag tycker inte det är vesäntlig skillnad. Inte ifall man håller sig till endast asfaltsbanor, typ gokartbanor...

Du får gärna berätta för mig vad som skiljer sig så stort mellan RR/motard på asfalt. *Edit. Vilket gör att man hellre ska köpa en RR-hoj än en motard.

Last edited:
Det är körning den 7/6 och den 14/6 på anderstorp mellan 17.00 til 20.00.

Det är 95db som gäller. det kommer vara en mc grupp och en bil grupp 30min pass. 300:-

anmälan till martin@salesmarket.se ca 25 platser

Teddy skrev:
Själv pratar jag med mina själsvänner, byter munstycken, kramas med Fredrik, pratar lite till, ser att Torkel har något längtande i blicken, frågar Filip varför hojen inte startar, smuttar på en kopp kaffe over axeln på Björn som sitter och muttrar vid sin dator, hälsar på Anja och lägger en varsam hand på min gamla hoj, tankar, pratar lite mer, putsar visiret och oj hoppsan där kommer några hojar från andra gruppen, dags att trycka i öronpropparna.
Försök inte. Du pratar och smuttar kaffe även när långsamma gruppen har kört ut. Drönare! :tungan

OlleR skrev:
Det är inte så att du vurpar på en RR-hoj för att du kört motard. Jag kan köra RR-hojjar på samma sätt som jag kör motard. Så mja, jag håller med dig, men jag tycker inte det är vesäntlig skillnad. Inte ifall man håller sig till endast asfaltsbanor, typ gokartbanor...

Du får gärna berätta för mig vad som skiljer sig så stort mellan RR/motard på asfalt. *Edit. Vilket gör att man hellre ska köpa en RR-hoj än en motard.

På gokartbana är ju motarden mycket bättre, där hör ju sporthojen inte hemma. Sandstream ville ha tips om RR-körning, alltså på större banor.

Den största skillnaden är ju sittställningen, vilket gör att kurvtekniken blir annorlunda. Kroppspositionen är ju väldigt viktig i all mc-sport och det skiljer ju som sagt mycket mellan motard och R-hoj.

Sen att sandstream redan har en gixxer 1000 borde ju göra att han inte behöver en slö motard att "träna upp sig med".

Sex är bästa träningen, ett pass varje morgon & kväll gör dig snabb och uthållig.

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back