Hur toppa sin kondition? -säg om ett par veckor....

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date
Hmm, jag har för mig att du har haft samma problem förr?! har du gjort provet och missat en gång eller?

Ang. provet så får man väl inte ha för hög puls vid målgång. eller hur är det med det?

sätt upp mål!

Spring 2km och satsa på en tid där, vi säger 9,15min också ändrar du ditt mål och satsar lika stenhårt på det. Satsa på att kunna springa 4km på en hyfsad/bra tid så är 2km hälften så lite när du ska springa testet.

Din kondition blir bättre och bättre för varje gång, sämre kan den inte bli. Jag brukar intala mig själv när jag sprang mycket innan då ca 6km så gjorde jag som så att man tänker ut hur lång tid det tar.

Tar inte mer än 30minuter och sätter du dig ner så går 30minuter fort så då ska jag fan ta mig kunna springa i dem 30minuterna också.
REN vilja, stanna aldrig fast du blir trött. Det kanske går slöare och slöare men du har iallafall sprungit hela rundan runt och det kan inte bli tyngre iallafall.

FAN vad dåligt tränade poliser måste vara!

Det måste ju vara lättare att komma undan genom att stanna hojen och springa ifrån dom än att försöka köra ifrån dom. Känns tryggt det där :tummenupp

Har dom årliga koller eller gäller det bara att klara 9:30 1 gång i livet?

Jag skulle:

på tiden som är kvar:
2ggr i veckan 5km + 1 gång snabbare på 2km( INTE max )

Sen "all out" på testet

Last edited:
juha01 skrev:
2528505 Ok. Du har inte så lång tid på dig, men du kan nog förbättra dig en del.

Först väljer du om du ska satsa lite den kommande månaden, eller om du ska slappa. Väljer du alternativ "slappa" så slutar du läsa nu. Väljer du att lägga på en rem och få en bra tid ska du göra som följer.

Tre-fyra pass/vecka.

Ett pass med 10 min uppvärmning i lugnt tempo. Luugnt.... Lufsa i värsta fall. Sedan kör du 45/90 (45 sek snabbt, men inte 100% 90 sek lufsa) intervaller x 7. Sedan 5-10 min lufsande för att få ur mjölksyran ur benen.

Vilodag

Ett pass löper du 5 km i det tempo som du orkar.

Vilodag

Tredje passet kör du 10 min lufsning som uppvärmning 2 km så snabbt som möjligt på tid, avsluta med 5-10 min lufsning.

Två vilodagar

Får du tid/lust/ork så släng in ett lugnt 5 km pass uppepå allt. Dock så ska du känna dig för noga så att du inte skadar dig eftersom du är i halvkasst skick samt att du skriver att du är tung.

Inget av passen blir mer än 30 minuter med uppvärmning och nedjoggning!

Att du inte orkar löpa mer än tre fyra km tror jag inte på. Du klarar det om du verkligen tar det lugnt! Kan kännas lite löjligt att springa så långsamt, men skit i det.

Missa nu för bövelen inte att värma upp, och jogga ner, så att du inte skadar dig.

Det ska gå!

Edit: Snusen och bärsen är inte det värsta nu. Inte blir du gladare av preparat heller. Drick inte dagarna innan dagen D bara. Ska även tillägga att sju dagar innan tävling ska du inte ta ut dig hårt. Se också till att du har två-tre dagar utan träning innan provet.

Edit2: Det här med stretching vette faan alltså. Det finns tom. två olika skolor om det inom sjukgymnasterna. Jag gör det aldrig.

Thanks... Låter vettigt. Skall testa det där :tummenupp

Sprang tidigare ikväll en bit under 9,30 - så jag klarar det redan, men jag skulle vilja pressa ner tiden med en minut, så man aknske hamnar på höga 7 min tider.

Ska testa det där med intervall samt springa i lugnare tempo, längre :)

lady skrev:
2528861
IronMike skrev:
2527784
Jag sprang på 9,30 tokbakis i söndags ]
hur var det me nykterheten i lördags:va :tungan :D
Hm nej i lördags var det nog :va

Bobbo V skrev:
2528610 Hmm, jag har för mig att du har haft samma problem förr?! har du gjort provet och missat en gång eller?

Ang. provet så får man väl inte ha för hög puls vid målgång. eller hur är det med det?
Ang pulsen så har jag inte hört ngt om det :)

Nej jag har inte sprungit det förr...däremot var jag sjuk vid provtillfället i våras, så jag missa det. Man fick ju inte byta tid. Utan "välkommen igen i höst" :huvet

korvgubbe skrev:
2528526 Låter lovande. Du mässar om alla dina fortkörningar, hur du hatar trafikpolisen, hur du ALDRIG kommer ta någon för fortkörning.

Du spyr konstant galla över invandrare, zigenare och homosexuella.

Du berättar om hur du beundrar hitler.

Nu berättar du hur du är beredd att ta olagliga preparat för att klara testerna.

Låter skitbra. du blir nog en höjdarpolis! :tummenupp
-Jag hatar dom inte, jag tycker bara om att busa lite med kling & klang, jag älskar cops :pannkyss

-Spyr ingen galla över invandrare, ziggisar eller bögar ...kanske skriver ironiskt ibland :D ..visst kanske spyr galla över kriminella typer, som många gånger är ziggisar. meen

-Sympatiserar inte med hitler, men man kan ju inte låta bli att beundra hans kompetens och den ordningen som rådde på den tiden.

-Effedrin vettetusan om det är olagligt ? :va

Last edited:
Finns någon teori om att fiskolja ska öka syreupptagningsförmågan med upp mot 10%. (Fotbollslandslaget gick tydligen på det -94)
Googla lite på det så får du se!

Ge fan i dopingklassade medel!!!!!!!!!!!!!!!

Fanns ingen som kollade pulsen när jag sprang, så det tror jag knappast är något att oroa sig för!

IronMike skrev:
2529100 Thanks... Låter vettigt. Skall testa det där :tummenupp

Sprang tidigare ikväll en bit under 9,30 - så jag klarar det redan, men jag skulle vilja pressa ner tiden med en minut, så man aknske hamnar på höga 7 min tider.

Ska testa det där med intervall samt springa i lugnare tempo, längre :)

Det inte bara låter, utan det ÄR vettigt med!

Jag springer en del med, fast bara långt (sthlm marathon, lidingöloppet:nicka), men har koll på olika träningsformer, och detta bör fungera!

Var bara tvungen att skryta lite.... Sällan man får det nuförtiden!

Du har en tendens att slänga upp samma typ av tråd varje gång intagnings provet är Iron... Du behöver ha en VÄLDIGT låg tid för att det ska betyda något och en sådan tid har du inte om du inte har tränat i flera år... Sorry om du gör 9.30 eller 7.30 kvittar...

MDM skrev:
2529512 Du har en tendens att slänga upp samma typ av tråd varje gång intagnings provet är Iron... Du behöver ha en VÄLDIGT låg tid för att det ska betyda något och en sådan tid har du inte om du inte har tränat i flera år... Sorry om du gör 9.30 eller 7.30 kvittar...

Men använder dom löpkravet som sållning? Jag menar, har man klarat kravet så har man. Om dom tar dom bästa i grenen kan dom ju ta bort maxtiden helt och hållet ju!

IronMike skrev:
2529100
-Effedrin vettetusan om det är olagligt ? :va

"Från och med den 1 september 2005 så är även kosttillskott med efedrin i(både syntetiskt och framställt av växtextrakt) läkemedelsklassat och det betyder att det inte får säljas i Sverige.
Efedrin är förbjudet inom idrotten under tävling men inte under träning."

Källa: www.dopingjouren.nu

juha01 skrev:
2529522 Men använder dom löpkravet som sållning? Jag menar, har man klarat kravet så har man. Om dom tar dom bästa i grenen kan dom ju ta bort maxtiden helt och hållet ju!
Om ditt resultat ska betyda något måste det vara väldigt bra. Har man klarat kraven så har man men har man en VÄLDIGT bra tid är det ett plus i kanten.

juha01 skrev:
2529522 Men använder dom löpkravet som sållning? Jag menar, har man klarat kravet så har man. Om dom tar dom bästa i grenen kan dom ju ta bort maxtiden helt och hållet ju!

Det är väl snarare så att om de har två stycken som är likvärdiga på allt annat - och båda är lämpliga - så är det ingen nackdel att ha satt en bra tid på löptestet.

De påpekade upprepade gånger att tiden inte var av betydelse så länge man klarade kvalgränsen, men det torde de lärda tvista om. Jag kutade järnet ialla fall. Sedan som någon redan sagt, lite jävlaranamma ska väl i princip få vilken medelmåtta som helst att klara tiden. Jag räknar mig själv dit.

rejser skrev:
2528920 Vafan...2km på 9,30?
Det klarar vilken motionär som helst.
Precis. Knappast högt ställda krav. Det ska även en sunkig otränad IronMike klara!

8 minuter(för män) skulle vara mer rimligt om det ska vara nått slags mått på kontition.

2km på 9.30 klarar en tokfet sockerbagare :skrämd krävs det inget för att kunna bli polis eller :va (hoppas att de andra proven är lite mer vettiga, annars borde man kanske vara mer rädd för poliser än badguys)

-Rosen- skrev:
2529972 2km på 9.30 klarar en tokfet sockerbagare :skrämd
,

Mmmm.... Du är född -89. Kom igen när folkölen, bilen, pizzan, sambon tagit över ditt liv! Så länge man är ung, singel och utan körkort så är det inga problem...

juha01 skrev:
2529453 Det inte bara låter, utan det ÄR vettigt med!

Jag springer en del med, fast bara långt (sthlm marathon, lidingöloppet:nicka), men har koll på olika träningsformer, och detta bör fungera!

Var bara tvungen att skryta lite.... Sällan man får det nuförtiden!
Jag blir grymt imponerad av folk som sprungit marathon :näsblod fyfan så långt, vad sprang du på för tid ?

Någon som har tips ang typ av träning nu när det blir kyligare ute? Är det under 10 grader så blir det jobbigt, iaf för min luftvägar om man springer en längre sträcka i ett svep .. kanske intervall är bättre då? så man går lite emellanåt. Eller finns det någon mackapär man kan andas igenom som man sätter i munnen? eller ska man bara ta å springa med en halsduk, å andas genom näsan :rolleyes:

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!