Hur toppa sin kondition? -säg om ett par veckor....

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date
IronMike skrev:
2530353 Jag blir grymt imponerad av folk som sprungit marathon :näsblod fyfan så långt, vad sprang du på för tid ?

Någon som har tips ang typ av träning nu när det blir kyligare ute? Är det under 10 grader så blir det jobbigt, iaf för min luftvägar om man springer en längre sträcka i ett svep .. kanske intervall är bättre då? så man går lite emellanåt. Eller finns det någon mackapär man kan andas igenom som man sätter i munnen? eller ska man bara ta å springa med en halsduk, å andas genom näsan :rolleyes:
Det är en vanesak. Bara att vänja sig, dessutom har du ju en perfekt övergång i allt vad höst heter, bara ligga i och ta det lugnare i början.. Själv springer jag så länge det är varmare än -10, och morsan är ute och springer i bra mycket kallare än så ibland.. (hon är 54år och springer maran snabbare än alla jag känner)

IronMike skrev:
2530353 Jag blir grymt imponerad av folk som sprungit marathon :näsblod fyfan så långt, vad sprang du på för tid ?

Någon som har tips ang typ av träning nu när det blir kyligare ute? Är det under 10 grader så blir det jobbigt, iaf för min luftvägar om man springer en längre sträcka i ett svep .. kanske intervall är bättre då? så man går lite emellanåt. Eller finns det någon mackapär man kan andas igenom som man sätter i munnen? eller ska man bara ta å springa med en halsduk, å andas genom näsan :rolleyes:

Det är långt. Jävligt långt... Det var hel ok i tre mil. Efter 3,5 mil så var det fördjävligt, och då var det fortfarande sju km kvar. Kom till slut i mål på fem timmar. Jag hade siktat på 4,40, men det höll inte, men det skiter jag i idag. Kommer nog inte att göra om det.

Träna om det är kallt? Det är ju egentligen inga fysiologiska hinder ner till -15 eftersom luften hinner värmas upp i luftstrupen på vägen ner. Det handlar nog mer om att vänja sig. Ta det väldigt lugnt på passen så märker du kanske en förändring. Sedan kan man ha något som heter typ "köldastma" eller nåt, men det har jag ingen koll på vad det är, och hinner inte kolla upp det just nu heller.

Kolla på alla skidåkare. Inga makapärer där inte, utan bara en tunn, tunn kroppsstrumpa!:tummenupp

Ut och kör ett intervallpass nu enligt instruktionen så skriver du hur det gick sen! Intervallerna ska inte vara snabbare än att du orkar göra sju repetioner, men inte heller så lugna att du har ork kvar. Det ska smaka lite konstigt i munnen (järn, blod) när man kör dom två tre sista löpövningarna... Fast du är trött efteråt så glöm inte att jogga ner!

juha01 skrev:
Ut och kör ett intervallpass nu enligt instruktionen så skriver du hur det gick sen! Intervallerna ska inte vara snabbare än att du orkar göra sju repetioner, men inte heller så lugna att du har ork kvar. Det ska smaka lite konstigt i munnen (järn, blod) när man kör dom två tre sista löpövningarna... Fast du är trött efteråt så glöm inte att jogga ner!
Jo jag har sån köldastma eller vad det heter...blir risig som fan i luftvägarna om jag springer ett tag när det är kallt.

Hur som helst så kom jag nyss hem från ett intervallpass. Sprang fort en min, gick en minut, sprang en minut etc :tummenupp höll på så i 20 min, och 2 varv runt motionsspåret ca 3,5 km. Smakade lite blod/järn framåt slutet, delvis pga av kylan. Men helt klart bättre än att jogga ett varv runt spåret kändes det som :tummenupp

Hade nog tagit ett varv till om det inte blivit kolsvrt ute. Är ju inte upplyst där :gnissla

juha01 skrev:
2530002 ,

Mmmm.... Du är född -89. Kom igen när folkölen, bilen, pizzan, sambon tagit över ditt liv! Så länge man är ung, singel och utan körkort så är det inga problem...
jag hade uppehåll från all träning i mer än ett halvår och sen när jag började träna så gjorde jag det hyffsat lätt (dock inomhus men ändå) ska tilläggas att jag absolut inte har bra gener för träning

IronMike skrev:
2530943 Jo jag har sån köldastma eller vad det heter...blir risig som fan i luftvägarna om jag springer ett tag när det är kallt.

Hur som helst så kom jag nyss hem från ett intervallpass. Sprang fort en min, gick en minut, sprang en minut etc :tummenupp höll på så i 20 min, och 2 varv runt motionsspåret ca 3,5 km. Smakade lite blod/järn framåt slutet, delvis pga av kylan. Men helt klart bättre än att jogga ett varv runt spåret kändes det som :tummenupp

Hade nog tagit ett varv till om det inte blivit kolsvrt ute. Är ju inte upplyst där :gnissla

Bra! Då är det vilodag idag, och imorgon en femkilometrare! Se till att komma igång tidigare på em så att det inte blir mörkt, och du får en anledning till att skita i träningen.:tungan

-Rosen- skrev:
2531288 jag hade uppehåll från all träning i mer än ett halvår och sen när jag började träna så gjorde jag det hyffsat lätt (dock inomhus men ändå) ska tilläggas att jag absolut inte har bra gener för träning
Jag gjorde uppehåll i 20 år och sen när jag började så villa jag mest dö, oavsett om jag var inomhus eller inte, men den här tråden får mig faktiskt att vilja springa lite.

Jag har hört att intervaller i en lagom lång uppförsbacke är bra. Springa satan upp gå ner och så håller man på så tills man vomerar.:tummenupp

Mike, annars har du ju löparbanan vid nacka gymnasium. Tror det är 400meter. Där är det iaf upplyst!

:tummenupp

Orakel skrev:
2533153 Mike, annars har du ju löparbanan vid nacka gymnasium. Tror det är 400meter. Där är det iaf upplyst!

:tummenupp
Thanks, bra tips :tummenupp ligger ju bara ngn km bort..iofs lär jag ändå ta bilen dit :)

juha01 skrev:
2532605 Bra! Då är det vilodag idag, och imorgon en femkilometrare! Se till att komma igång tidigare på em så att det inte blir mörkt, och du får en anledning till att skita i träningen.:tungan
5km nonstop ? :näsblod eller 5km intervall? :tungan

Last edited:
IronMike skrev:
2533168
5km nonstop ? :näsblod eller 5km intervall? :tungan

Nonstop! (i den takt du orkar) Viktigt att du gör det. Ta det såpass lugnt att du orkar med det! Läs i det tidigare inlägget (#19) där jag presenterade ett fenomenalt, skräddarsytt program för just Dig!

juha01 skrev:
2533546 Nonstop! (i den takt du orkar) Viktigt att du gör det. Ta det såpass lugnt att du orkar med det! Läs i det tidigare inlägget (#19) där jag presenterade ett fenomenalt, skräddarsytt program för just Dig!
Phet...jag ska göra ett försök :D man kanske skulle dokumentera på film *bombrepan i motionsspåret feat Ironmike kräks* -med hjälmkamera

:zpy :fakta

IronMike skrev:
2533680 Phet...jag ska göra ett försök :D man kanske skulle dokumentera på film *bombrepan i motionsspåret feat Ironmike kräks* -med hjälmkamera

:zpy :fakta

Nå? Igår skulle du ha varit ute på en femkilometrare. Hur gick det?!

Nå? Idag skulle du varit på en tvåkilometrare på maxfart. Hur gick det?!

Verkar som att du ville bli snabb genom att sitta framför datorn och lära dig lite teori om kondis... Ut och spring med dig!

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back