Hur tjock kabel behövs?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Hade kunnat posta detta i ”Teknik- och Mekhörnan” men skulle ju då missa er som kan en hel del om el, men som inte gillar att läsa i just den delen av forumet.

Till min fråga: kommer installera ett stort 90Ah 12-volts extrabatteri i bilen, som till att börja med kommer driva en dieselvärmare som kommer värma bilens kupé när motorn inte är igång. Har förberett och tänkt installera en ny kabel från det ordinarie batteriet i motorrummet till ett nyköpt exemplar av det här skiljereläet och vidare till det nya extrabatteriet. Men är kanske inte nödvändigt.

Kanske kan jag använda en befintlig kabel, vars diameter motsvarande 8 mm i diameter (hittar inte hur jag skriver en liten upphöjd tvåa) mellan motorrummet och kupén, som har försett en nu demonterad bilstereo-förstärkare med ström?

Den kabel som jag har köpt, förberett och hade tänkt installera är dubbelt så grov. Kanske helt onödigt att lägga ner mycket tid på att installera denna nya tjocka kabel? Värmaren förbrukar under sina första 1–3 minuter omkring 10 ampere och 120–140 watt. Därefter och när den lunkar på, omkring 1 ampere och 10–30 watt. Har förberett ett par 60-ampere-säkringar, som kanske också är overkill (alltför tåliga)?

Kanske skulle den befintliga 8mm-kabeln orsaka problem när extrabatteriet (vid behov) tar emot laddning från det ordinarie batteriet?

Hmm, säger den relativt okunnige.
:va

Edit: Vid den här länken menas att 16 mm2 är just rätt, vilket råkar vara (helt utan kunskap och mest av snåla ekonomiska motiv) vad jag har valt.
saekring.jpg
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Nu läste jag bara snabbt så jag kan ha missat nåt, men den där guiden är väl mer för elistalation i hus. Spänningen påverkar ju också valet än kabelarea, inte bara strömmen.

Här finns en kalkylator https://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

När det gäller säkringar så skulle jag säkra så lågt som möjligt som håller i längden, tar värmaren 10A skulle jag säkra med säg 15A.
Ja jag såg det sen, lite morgontrött..
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Nu läste jag bara snabbt så jag kan ha missat nåt, men den där guiden är väl mer för elistalation i hus. Spänningen påverkar ju också valet än kabelarea, inte bara strömmen.

Här finns en kalkylator https://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

När det gäller säkringar så skulle jag säkra så lågt som möjligt som håller i längden, tar värmaren 10A skulle jag säkra med säg 15A.
Tack, Bosse! Det är värdefullt att veta.
Men min egentliga fråga då, den om tjockleken på kabel och det där om när extrabatteriet tart emot laddning från det ”ordinarie” batteriet? Påverkar det vad för säkring jag minst bör använda?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tack, Bosse! Det är värdefullt att veta.
Men min egentliga fråga då, den om tjockleken på kabel och det där om när extrabatteriet tart emot laddning från det ”ordinarie” batteriet? Påverkar det vad för säkring jag minst bör använda?
Ska laddströmmen då genom säkringen så blir det ju så och då krävs det en säkring som tål den strömmen. Sitter förbrukaren (dieselvärmaren) kopplad till originalbatteri eller kommer den att få en egen matning från det nya batteriet? Kopplar du till nya batteriet skulle jag ha två säkringar en på kabeln till laddningen och en annan mindre till värmaren.

Normalt sätt är ju inte kabeln mellan batteriet och generator säkrad men jag skulle säkra om jag kunde speciellt på nåt eftermonterat då jag tror att försäkringsbolag kan ha åsikter om detta vid en kortslutning och brand. Om jag minns rätt står det i försäkringsvillkoren till traktorn att kabeln till startmotor och generator ska gå i kabelskydd och att batteriet ska vara täckt eller ha heltäckande skydd för pluspolen.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Ska laddströmmen då genom säkringen så blir det ju så och då krävs det en säkring som tål den strömmen.
Den strömmen, skriver du. Hur stark ström rör det sig om och blir den befintliga 6mm2-kabeln för klen?

Extrabatteriet är framför allt till för att inte riskera att det ordinarie batteriet (bilens startbatteri) saknar kraft för att starta motorn på morgonen. Bör jag använda den köpta grövre kabeln hela vägen, innan och efter skiljereläet, eller räcker det med den grovlek som jag använder nu?

Du kan för lite och bör låta någon som kan detta göra jobbet, menar somliga. Jag håller inte med och vet av erfarenhet att det viktiga är att ställa rätt frågor till rätt personer. Tyvärr kan man inte lita på att en okänd med formell kompetens gör rätt. :-/
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Du får nog ta i lite gällande dimension på kabeln.
Ponera att du kör nästan slut på ditt 90Ah-batteri och sedan slår igång laddningen.
Det kommer bli en rejäl strömrusning mot det nästan tomma batteriet från det fräscha batteriet.
Känns som att folk som meckar med bilstereo har kunskapen om detta, eller husbilsfolk.
Nyfiken som jag är rotade jagvrunt lite och hittade detta:
 
Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Du får nog ta i lite gällande dimension på kabeln.
Ponera att du kör nästan slut på ditt 90Ah-batteri och sedan slår igång laddningen.
Det kommer bli en rejäl strömrusning mot det nästan tomma batteriet från det fräscha batteriet.
Precis! Det är just det jag undrar; ifall den där ”strömrusningen” motsvarar mer än vad den nuvarande 6mm2-kabeln tål – eller ifall den faktiskt tål det. Hmm...
Hittar just inget svar på det vid din länk.
Edit: inte mer än 4-5 ampere, uppger Vi Bilägare vid den här länken: ”Det är många faktorer som bestämmer hur ett batteri laddas men en tumregel säger att laddströmmen brukar vara fyra till fem ampere.”
 
Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Jag är inte heller en expert, och ska inte lägga mig i egentligen, men det beror även på hur lång kabeln behöver vara. Ju kortare desto bättre.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
För att få rätt svar (till exempel med hjälp av en ”kalkylator”) behöver man veta hur många ampere som kommer gå genom kabeln och det är just det jag inte vet. ”fyra till fem” uppger Vi Bilägare ivd länken här ovan. Låter ju väldigt lite, men ifall det stämmer är min nuvarande kabel med diameter 6mm2 (i kvadrat) mer än tillräcklig.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En bilgenerator kan ju vara olika kraftig men 50 - 120A är ju inte ovanligt.
En del dieselbilar kan ha över 200A ut från generatorn.
Nu är det väl i princip aldrig så höga strömmar om inte batteriet är helt tomt.
Så att säga att det är 4-5A är nog en gissning då bilen körs men batteriet är laddat och inte laddström efter en rejäl köldstart t ex.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är också lite osäker på hur man ska räkna i detta fallet om du ska dra laddströmen genom kabeln, men om en generator på säg 90A så lär den ju kunna ladda 90A vid runt 14V men det lär ju ändå gå åt ström till själva bilen så batteriet kan ju knappast laddas med 90A.

Ett alternativ är väl en "trial error" koppling under kontollerade former så man kan avbryta om kabeln är klen och det börjar bli varmt och ryka. Koppla laddningen med en 6 eller 10 mm2 kabel, ladda ur extra batteriet och sen ha en amperetång och mulitmeter som mäter volt över "laddkabeln". Då får man reda på spänningsfallet i kabeln och strömmen och då kan man ju kalkylera vidare utifrån det med kabeldimension och säkringar.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Du bör ha en sån här typ.....

 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Du bör ha en sån här typ.....

Jag har de delar som det där kitet består av. Frågeställningen framgår tydligt i trådstarten.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jo men tänk på att den ska klara av satt mäta DC. Denna borde funka, tror jag har föregångaren till denna https://www.biltema.se/verktyg/matv...amperemetrar/tangamperemeter-400-a-2000044264

Är smidigt att mäta strömmen utan att behöva lossa kabeln och koppla in en multimeter. Sen brukar inte en mulimeter tåls då mycket ström, tror att min är säkrad till 20A så I ditt fall är nog nästan en tång ett måste
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Man bör börja i rätt ände.
1. Förbrukare. Hur mycket ström kommer den dra?
2. Säkring. Vilken säkring behövs minst för att den inte ska brinna upp vid vanligt förbrukning.
3. Dimensionera kabel efter säkringsstorlek och spänningsfall. Säkringen finns för att skydda kabeln framförallt. Sen när vi snackar låga spänningar som 12V så brukar spänningsfallet vara betydande så det är bra att ha koll på så inte din 8mm² kabel är så pass lång att du bara har 7V kvar (eller nå sånt) när du är framme vid din förbrukare.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top