Hur tillräckliga är skydden?

Olyckor är slumpmässiga, du är aldrig 100% på att skydden hjälper.
En högre klassning är säkert bättre. Viktigare är att skyddet sitter kvar där det ska under olyckan. Byxor som sitter löst, med skyddet fast i byxan, hjälper antagligen inte jättemycket.
Helt rätt, utan skyddet av en bilkaross går det inte att räkna på hur stor skadan kan bli utan det är slumpen, eller om vi kallar det det tur, som avgör.
Sedan är det nog bra med ett heltäckande ställ med krockkuddar, så att hela kroppen styvas upp och inte kan böjas lite hur som helst.
Men, efter att ha ramlat av asfalten i ganska sansat tempo med alla skydd utom just läderpyjamas och luftpåsar och ha brutit ryggen ändå så tror jag nog att många överskattar eller missförstår vad skydden kan skydda mot.
Nuförtiden kör jag i kevlarjeans, kevlarhoodie och skyddsjacka, har ramlat omkull i det med, och det har funkat det med.
Det handlar nästan helt om hur man landar, och så länge man har kläder som inte gnuggas hål på ett ögonblick så brukar det lösa sig någorlunda.
Min krockkudde fungerade men jag lyckades ändå skada axeln som jag aldrig lyckats tidigare utan krockkudde och med betydligt sämre skydd.
 
Nu var ju frågan egentligen vilken typ av skydd alt. vilken kombo av skydd som anses skydda bäst, inte hur man ska ramla i backen på bästa sätt och vilka organ o ben man helst undviker att mosa.
 
Om ett plagg har en viss säkerhetsklassning – hur stor del av själva plagget omfattas egentligen av den klassningen?

Skydden har sin klassning, nötning sin.

En viss del av plagget har en nötningsklassning och skydds klassning, behöver det ju inte betyda att hela plagget är lika skyddande.

Om airbag är ett så effektivt skydd – varför kan man då inte använda samma typ av färdigt uppblåsbart skydd direkt integrerat i kläderna? Inte så snyggt och coolt kanske
Ev andra komplikationer lär ju dyka upp.

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk
 
Last edited:
Tycker dock att för många förlitar sej på vilka skydd man behöver, min observation är i flertalet fall är att det spelar ingen roll när man utmanar ödet och oftast kör över sin förmåga.
Moderna hojar idag är för snälla i uppförandet tills dom inte är det, och då är det inte mänga som är karlar nog att reda upp situationen..
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top