Hur tillräckliga är skydden?

Olyckor är slumpmässiga, du är aldrig 100% på att skydden hjälper.
En högre klassning är säkert bättre. Viktigare är att skyddet sitter kvar där det ska under olyckan. Byxor som sitter löst, med skyddet fast i byxan, hjälper antagligen inte jättemycket.
Helt rätt, utan skyddet av en bilkaross går det inte att räkna på hur stor skadan kan bli utan det är slumpen, eller om vi kallar det det tur, som avgör.
Sedan är det nog bra med ett heltäckande ställ med krockkuddar, så att hela kroppen styvas upp och inte kan böjas lite hur som helst.
Men, efter att ha ramlat av asfalten i ganska sansat tempo med alla skydd utom just läderpyjamas och luftpåsar och ha brutit ryggen ändå så tror jag nog att många överskattar eller missförstår vad skydden kan skydda mot.
Nuförtiden kör jag i kevlarjeans, kevlarhoodie och skyddsjacka, har ramlat omkull i det med, och det har funkat det med.
Det handlar nästan helt om hur man landar, och så länge man har kläder som inte gnuggas hål på ett ögonblick så brukar det lösa sig någorlunda.
Min krockkudde fungerade men jag lyckades ändå skada axeln som jag aldrig lyckats tidigare utan krockkudde och med betydligt sämre skydd.
 
Nu var ju frågan egentligen vilken typ av skydd alt. vilken kombo av skydd som anses skydda bäst, inte hur man ska ramla i backen på bästa sätt och vilka organ o ben man helst undviker att mosa.
 
Om ett plagg har en viss säkerhetsklassning – hur stor del av själva plagget omfattas egentligen av den klassningen?

Skydden har sin klassning, nötning sin.

En viss del av plagget har en nötningsklassning och skydds klassning, behöver det ju inte betyda att hela plagget är lika skyddande.

Om airbag är ett så effektivt skydd – varför kan man då inte använda samma typ av färdigt uppblåsbart skydd direkt integrerat i kläderna? Inte så snyggt och coolt kanske
Ev andra komplikationer lär ju dyka upp.

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk
 
Last edited:
Tycker dock att för många förlitar sej på vilka skydd man behöver, min observation är i flertalet fall är att det spelar ingen roll när man utmanar ödet och oftast kör över sin förmåga.
Moderna hojar idag är för snälla i uppförandet tills dom inte är det, och då är det inte mänga som är karlar nog att reda upp situationen..
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top