Hur tar man loss inre gaffelbenet på Gixxer?

I det här fallet är det dock Loctite 2701 eller motsvarande som används. Den har betydligt högre demonteringstemperatur än 50-60 grader. Loctite rekommenderar ~250 grader för demontering av 2701. Vid 60 grader har 2701 ungefär 75% kvar av sin ursprungliga styrka så då lär man ta i rejält.

Som BMWS1000RR berättat så lär man faktiskt upp i närmare 200 grader för att det ska gå smidigt att lossa. Kanske ännu högre om man inte har verktyg så man kan dra ordentligt. Vet inte hur originalverktygen för denna gaffel ser ut, men WP har mycket smidiga verktyg som man kan sno inspiration från och kopiera.
Då måste jag ju bevisa min okunskap. Måste delarna vara 200 grader varma när jag försöker få isär dom, eller tappar Loctite styrkan om den har blivit uppvärmd bara?

Slog lite bland diverse manualer på datorn och hittade en bild på hur WP:s verktyg ser ut. Bifogar bilden här nedan.
Tackar! Fast nog svårt att dra med ett visst moment med en sån där? :va

Last edited:
Då måste jag ju bevisa min okunskap. Måste delarna vara 200 grader varma när jag försöker få isär dom, eller tappar Loctite styrkan om den har blivit uppvärmd bara?

Ja, man demonterar medan det fortfarande är varmt. Värmer man ordentligt så sabbar man gänglåsningen. Det finns såklart angivet hur mycket som dom (Loctite) tycker är safe att utsätta det för om man fortfarande vill ha det funktionsdugligt. Det är bara att grotta ner sig i databladen :gnissla

Tackar! Fast nog svårt att dra med ett visst moment med en sån där? :va

Ja tyvärr, men det är lätt att demontera :D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP