Hur tar man loss inre gaffelbenet på Gixxer?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Ena innerbenet måste bytas på Gixxern, och det börjar ju dra ihop sig, så det är väl dags att sätta igång. :rolleyes: Jag började i somras, men jag får inte loss klumpen längst ner, som oken sitter i och axeln går igenom. Det sitter en liten låsskruv som jag tog bort, men sen va de stopp :huvet Jag spände fast benet i ett skruvstäd och försökte knacka loss klumpen, men den rörde sig inte en millimeter :( Till slut skruvade jag ihop grejerna igen. :huvet

Antagligen sitter det väl nån typ av gänglåsning där, men hur får man loss den? Hur mycket törs man värma och slå på klumpen, det är ju trots allt gjuten aluminium :va

Den är gängad, ska finnas nån på ebay som kränger frästa block för att hålla fast innerbenet utan att klämma sönder det. Sen en rörtång eller nåt långt o mycket känsla.

Du må varme opp den nedre delen med en varmluftpistol, og skru ut gaffelbenet.
Du trenger nok et klemverktøy til å klemme rundt gaffelbenet og skru med.

Ska innerbenet ändå bytas är det ju bara o dra fast det i skruvstädet ordentligt, sen på med värmepickan ordentligt där innebenet är inskruvat i "klumpen", sen knacka med plastklubba på klumpen ska du se att lossnar och går att gänga bort.

edit:oas sidan kanske det är billigare att köpa hela paketet, eller tom hela dämparen på ebay.

Den är gängad, ska finnas nån på ebay som kränger frästa block för att hålla fast innerbenet utan att klämma sönder det. Sen en rörtång eller nåt långt o mycket känsla.
Jo, fast nu ska ju innerbenet ändå skrotas ;) Frågan är bara om det är höger eller vänstergäng? :va

Du må varme opp den nedre delen med en varmluftpistol, og skru ut gaffelbenet.
Du trenger nok et klemverktøy til å klemme rundt gaffelbenet og skru med.
Hur mycket törs/ska man värma då? Det är ju trots alls gjuten aluminium i klumpen :va

Ska innerbenet ändå bytas är det ju bara o dra fast det i skruvstädet ordentligt, sen på med värmepickan ordentligt där innebenet är inskruvat i "klumpen", sen knacka med plastklubba på klumpen ska du se att lossnar och går att gänga bort.

edit:oas sidan kanske det är billigare att köpa hela paketet, eller tom hela dämparen på ebay.
Jo, fast nu har jag ju ett innerben :) Och jag vet att gaffeln är fräsch, köper jag en beg så vet jag ju inte hur pigg den är egentligen :)

Det låter våldsamt :va Jag har lärt mig att man inte bör värma alu varmare än 120? :confused:
Det finns alu, och sen finns det alu. Tex dina kolvar är av alu och de ser nog temperaturer som överstiger 120grader.
Exakt vilken temperatur det handlar om kommer säkerligen någon att informera om:D

Det finns alu, och sen finns det alu. Tex dina kolvar är av alu och de ser nog temperaturer som överstiger 120grader.
Exakt vilken temperatur det handlar om kommer säkerligen någon att informera om:D
:sissy :D Ja, jag är lite morgonseg :rolleyes:

Fast smälter en kolv blir det oftast mest bara dyrt, kliver framhjulet av blir det visserligen dyrt också, men risken är stor att jag inte kan/slipper betala :näsblod Och det är nog inte tänkt att det ska bli så varmt i dom där klumparna som håller framhjulet :)

:sissy :D Ja, jag är lite morgonseg :rolleyes:

Fast smälter en kolv blir det oftast mest bara dyrt, kliver framhjulet av blir det visserligen dyrt också, men risken är stor att jag inte kan/slipper betala :näsblod Och det är nog inte tänkt att det ska bli så varmt i dom där klumparna som håller framhjulet :)

Med tanke på hur litet staget på underbenet som ska hålla emot kraften från inbromsningen (ok hållaren icke radialbroms) så kan man dra slutsatsen att det är alu som är ganska höglegerat.

Jag som är tillverkare av allsköns hojprylar skulle uppskatta om det stod i manualen vilka material alla delar bestod av och vilka värmebehandlingar de genomgick!

Med tanke på hur litet staget på underbenet som ska hålla emot kraften från inbromsningen (ok hållaren icke radialbroms) så kan man dra slutsatsen att det är alu som är ganska höglegerat.

Jag som är tillverkare av allsköns hojprylar skulle uppskatta om det stod i manualen vilka material alla delar bestod av och vilka värmebehandlingar de genomgick!
Jo, det är ju inte nermalda ölburkar blandat med Karlssons klister nej :)

Jag är nog mer intresserad av vad dom egentligen tål, som i det här fallet, hur mycket kan jag värma, bryta och bända i det? Hur mycket värme måste gänglåsningen få för att ge upp? Vilken gänglåsning ska jag använda när jag drar ihop det? Men det står inte ens i Suzukis verkstadsmanual :huvet

Jo, det är ju inte nermalda ölburkar blandat med Karlssons klister nej :)

Jag är nog mer intresserad av vad dom egentligen tål, som i det här fallet, hur mycket kan jag värma, bryta och bända i det? Hur mycket värme måste gänglåsningen få för att ge upp? Vilken gänglåsning ska jag använda när jag drar ihop det? Men det står inte ens i Suzukis verkstadsmanual :huvet

Normalt på tex loctite gänglåsning så ska du värma ungefär 50-60grader så släpper det men det kan va så att aluminumet har satt sig runt gängan ungefär som om man drar aluminumfälgar för hårt då kan det sitta till förbanelse hoppas detta hjälper lite

Har demontert/montert gaffelrør mange ganger. Vanligvis løsner gaffelrøret på 150-200grader C.
Men du trenger en lang arm på verktøyet du løssner med.
Rengjør gjenger nøye for gammel locktite og bruk Locktite 2701 til montering.
Sjekk O-ringen inne i underdele for skader ev. skift, og husk å smør den med litt fett.
Gaffelrøret skal trekkes til med moment, husker ikke i hodet nå, men kan sjekke det når jeg ankommer verkstedet.

Normalt på tex loctite gänglåsning så ska du värma ungefär 50-60grader

I det här fallet är det dock Loctite 2701 eller motsvarande som används. Den har betydligt högre demonteringstemperatur än 50-60 grader. Loctite rekommenderar ~250 grader för demontering av 2701. Vid 60 grader har 2701 ungefär 75% kvar av sin ursprungliga styrka så då lär man ta i rejält.

Som BMWS1000RR berättat så lär man faktiskt upp i närmare 200 grader för att det ska gå smidigt att lossa. Kanske ännu högre om man inte har verktyg så man kan dra ordentligt. Vet inte hur originalverktygen för denna gaffel ser ut, men WP har mycket smidiga verktyg som man kan sno inspiration från och kopiera.

Last edited:
Slog lite bland diverse manualer på datorn och hittade en bild på hur WP:s verktyg ser ut. Bifogar bilden här nedan.

Bifogat

• wpverktyg.jpg
    wpverktyg.jpg
    56.1 KB · Visningar: 108
  • Gilla
Reaktioner: R2
Jag brukar använda muttermaskin. Det har alltid funkat för mig.

När du monterar ihop det igen så sätt någonting i änden på ett rör. När det är isärskruvat så ser du vad som behövs i rörets nerände ...

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...