Hur ta ur lager ur hjul?

Swedie skrev:
jag åker till en verkstad, kan ingen ta bort så skiter jag i dom och får ta ur dom med hårdhandskarna efteråt.


Ta bort lagren innan lackning!!
Annars är det stor risk att det blir lackskador om du ska hålla på att jävlas med lagren efteråt.
Bara ett tips.
 
I framhjulet så finns det en innerdistans. Går den flytta på? Det kanske det gör... hmm, glömde checka. Tryckte lite på den med fingret, men det kan ju hända att den bara eggat fast sig lite pga skit o jox som kommit in. Ellerrrrr?

majtii skrev:
Bytar man lagret kan man slå var som helst. Slår alltid på det yttre, om man kommer åt dvs.
Slår man på det inre måste lagret bytas.

Går ju inte slå på innerlagrena. Inte när man tar ut dom iaf. Går bara inte komma åt.
 
Blåslampa är mycket effektivare än varmluftspistol,
15-20 sek med blåslampa = minst en minut med pistol.

lite för effektiv dock om det finns gummi och lack i vägen
som kan ta stryk av öppen låga.
 
Oavsett om du tar ur lagerna mha värme, avdragare eller dorn så BYT lager.
Köp dem inte hos en MC-handlare. Ta med ett lager till någon som säljer rullningslager så vet de vad du ska ha.
Köp SKF, FAG eller INA.
Det är ingen stor kostnad!

Man sätter inte tillbaka begagnade lager i ett hjul som i högsta grad har med ens säkerhet att göra ...

Breddtoleransen på lager är ganska generös så bli inte förvånad om de inte sitter på tiondelen som de gjorde tidigare. Det har sällan någon betydelse vare sig för lager, sving eller framgaffel.
 
Japp, ska byta ut dom! Iaf på R1-fälgarna. På R6an sen så byter jag nog inte ut dom. Då är de ju sproitlans nya.
 
Swedie skrev:
Japp, ska byta ut dom! Iaf på R1-fälgarna. På R6an sen så byter jag nog inte ut dom. Då är de ju sproitlans nya.

Nja ... vet du 100% vad de utsätts för när du tar av dem och vet att de inte fått stryk så kan du återanvända dem.
Är du inte säker .. BYT.
Kolla vad de kostar ..
 
Lager går att återanvända om de pressas eller dras ur men inte om de knackas ur på innerringen, men personligen skulle jag aldrig återanvända det.
 
Skulle aldrig satta mig och kora 250+ km/h pa en hoj dar hjullagrena inte behandlats korrekt vid montering...men jag ar val lite av en karring iofs.

Gor detta ordentligt nu och sov gott utan mardrommar om skurna lager, hehe. :gnissla
 
majtii skrev:
Bytar man lagret kan man slå var som helst. Slår alltid på det yttre, om man kommer åt dvs.
Slår man på det inre måste lagret bytas.

Jo, det var ju det jag skrev. Undrade bara hur man kan använda samma rörbit vid båda jobben, eftersom urtagningen rimligen inte kan ske genom att knacka mot den yttre lagerbanan. Inte från några lagersäten jag sett iaf... :rolleyes:
 
Last edited:
våld...brukar lösa det mesta! :tummenupp

Ingen som såg min cbr600 uppspänd i ett träd på lelleträffen 2004? :)
...då var jag less! Lagret vid ryckutjämnare hade blivit totalt demolerat!
 
Ett bra sett att få bort lager är att trycka ut dem med fett (Bosse bildoktorn trix). När man ska demontera hjullager är det dock lite problematiskt, då man måste plugga igen i ena änden. Någon som testat?

//Emil
 
Eftersom du ska pulverlacka, och först blästra fälgarna, så skulle jag låta algren sitta i och först blästra och pulverlacka fälgarna för att sedan byta lager.
Anledning? Du får ingen blästersand och färg på lagerbanan!
Blästra och lacka med de gamla lagren i och byt sedan.
 
Iofs så tror jag att jag kommer skada färgen då man är relativt våldsam i uttagandet av lagrena. Ska iaf ner nu på stan o se vad jag kan roffa fram för nån hjälp. Måste ju finnas ett riktigt verktyg för ändamålet nånstans i stan.
 
Swedie skrev:
Iofs så tror jag att jag kommer skada färgen då man är relativt våldsam i uttagandet av lagrena. Ska iaf ner nu på stan o se vad jag kan roffa fram för nån hjälp. Måste ju finnas ett riktigt verktyg för ändamålet nånstans i stan.
Nej inte skadar du färgen om du tar ut lagrena. Värme och lite varsamhet så funkar det.
Bättre att lacken tar lite stryk än att lagerbanorna gör det!
Om du tar ur lagren innan du lackar och det blir ett lager färg på lagerbanorna måste du slipa bort färgen för att få i lagren öht och slipar du då för mycket kan lagren börja snurra i fälgen istället = inte så bra!
 
Men va fan Swedie. Värm och knacka försiktigt, eller svetsa fast en stång. Det går. Jag låhvaR(tm). Använd sedan det gamla lagret att knacka på när du bankar in det nya. Försiktigt som fan (värm först), för annars är det bara att kassera. Jag gjorde det misstaget på min gammelgixxer. Tom köpte sedemera hojen och fick börja med att byta lager....
 
Freppa skrev:
Men va fan Swedie. Värm och knacka försiktigt, eller svetsa fast en stång. Det går. Jag låhvaR(tm). Använd sedan det gamla lagret att knacka på när du bankar in det nya. Försiktigt som fan (värm först), för annars är det bara att kassera. Jag gjorde det misstaget på min gammelgixxer. Tom köpte sedemera hojen och fick börja med att byta lager....

Prexis, tar två minuter om man loppar fast något i hålet på lagret och bankar på andra sidan.
/fredde
 
freddexwing skrev:
Prexis, tar två minuter om man loppar fast något i hålet på lagret och bankar på andra sidan.
/fredde
Tåg två minuter innan att få ur bakre lagret, men grejen är att de främre sitter FLUSH.... alltså det finns ingenstans att påbörja att banka. Låt mig illustrera.
 

Bifogat

  • kullagerillustration.gif
    kullagerillustration.gif
    1.8 KB · Visningar: 81
Finns det inget innerrör? Hittade inga sprängskisser på 04:an men 03:an har det iaf, kanske är nya bud på 04:an. Finns det inget att slå på så finns det heller inget för en urdragare att fästa i, verkar skumt.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top