Hur ta ur lager ur hjul?

Jodå. Jag våldade lite bara så lossnade det. Tror de som satt i lagrena kanske tagit i för hårt eller något, då de spände åt innerröret. Lossade det och det var ju en piece of kaka att få loss de där hjullagrena efter det.

Köpte även en värmepistol på överskottsbolaget för 119kr som gjorde jobbet bra mycket enklare oxå. Väl värd sina pengar minst sagt!

Fint, nästa är att få i dom nya lagrerna. In med lagrerna i frysen o låt dom ligga ett tag, värm fälgen där lagret skall sitta, på med hjullagerfett på yttersidan av lagret och knacka sedan i försiktigt genom att lägga det gamla lagret ovanpå! Gör inte som jag o knacka fast det gamla lagret utanpå det nya... Det va jätte jobbigt att få bort :D

haha nä ska försöka och inte göra det.
Undra om de GÅR att återvända. Går det att kolla upp dom på nått sätt?

Swedie skrev:
haha nä ska försöka och inte göra det.
Undra om de GÅR att återvända. Går det att kolla upp dom på nått sätt?
Ingen aning. Åter igen vet jag inte hur det är till nyare hoj men hjullager fram till min som exempel kostade ca 50 kr hos en SKF-dealer. Ta med lagret till någon som säljer skf o be dom kolla upp om dom har ersättningslager.

Upptäckte nu att jag råkade förstöra ena hjullagret i de första försöken att ta loss det. Så jag måste byta hursomhelst.

Tack för hjälpen allihopa!

Swedie skrev:
...OT fråga kanske, men måste man ta ur hjullagrena...

Du får fråga ägaren till forumet om han vill ha det i OT eller i meckforumet. Fast jag varnar dig. Han är sjukt sträng....

hähä....

Oavsett om du tar ut lagerna och hur du än gör det, så byt, dom kostar
inte så mycket i sammanhanget.
Men om du skall pulverlacka fälgarna så se till att det inte kommer in
färg/pulver där lagerna skall vara, för då får du problem.
Jag lämnade mina gaffelben till pulverlack till min FZR 1000, för hundra år sedan och fick ett helvete med bussningarna.
Så se till att det inte kommer in pulver där lagerbanerna skall vara.
Annars blir resultatet J*****T bra :tummenupp

Japp, det känns som att han lyckas relativt väl att följa mina instruktioner om att inte få färg på vissa ställen. Kanske några små pulverstänk, men inget som kommer vara till något hinder.

Köpte kullager på SKF här i stan och det kostar mig totalt 1000 + moms ungefär för fyra fälgar. Original i MC-affär kostade 1800 + moms endast för ett bakhjul...Snacka om skillnad!

Man bankar/knackar ALDRIG i nya lager!!! Skall pressas i. Har du ingen press eller tillgång till en så ta en grov M10/M12 gängad stång med muttrar i båda ändarna å trä igenom alltihop ta en hylsa eller dyligt som passar på ytterringen på lagret å dra åt från båda sidorna samtidigt, funkar kanon!!

// Mathias

tack bra ide, ska se om jag kan lyckas tillverka en sådan lösning. Annars blire att åka till far mins arbetsplats. han har lite allt möjligt där som säkert funkar.

Kan någon säga hur bra SKF's lager är mot original? Jag vill ju ha så lättrullande hjul som möjligt.
Jag kände på originallagrena o de var lite sega att snurra på.

Nya lager går alltid tungt, det kommer att rulla jättelätt efter ett par mil.Spelar ingen roll om det är SKF eller ett annat fabrikat, är det helt nytt ska det vara lite motstånd i det! Skulle gissa på att det har med att fettet som ligger i lagret inte har "fördelat" sig riktigt och att tätningarna på sidan på lagret sliter in sig lite efter ett tag...SKF anser jag tillhöra toppskiktet bland lager, det brukar borga för bra kvalité, men visst kan man få ett måndagsexemplar av allt! (fast i dom flesta fall lagrena inte håller nån längre tid så är det garanterat ett fel som uppkommit vid monteringen av lagret)

Last edited:
Lyfter traden for att visa vettiga verktyg for demontering av hjullager, och andra lager man inte kommer at fran baksidan.

De expanderande avdragarna saljs i satser fran ca 10mm och uppat.

Med dessa kan man demontera ett hjullager utan att forstora det, och radialtatningen foljer oskadd med "pa kopet".

En grov gangstang med muttrar och noga planslipade monteringsdistanser anvander jag for monteringen. Lager tycker inte om att bli slagna med hammare!

MVH.Lasse

Bifogat

• HPIM0966.JPG
    HPIM0966.JPG
    31.6 KB · Visningar: 125
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back