Hur ta ur lager ur hjul?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har inte någon speciellt verktyg. Har försökt banka lite med en lång skruvmejsel från andra hållet men vill påstå att det inte funkar speciellt bra. Vill inte heller ta i för mycket då metall lätt kan kärva o sen sitter det så hårt att man nästan aldrig får loss det.

R1 04 hjul, fram och bak.

OT fråga kanske, men måste man ta ur hjullagrena för vid pulverlackering? De ska ju in i ugnen som är på runt 200 grader.

Swedie skrev:
Jag har inte någon speciellt verktyg. Har försökt banka lite med en lång skruvmejsel från andra hållet men vill påstå att det inte funkar speciellt bra. Vill inte heller ta i för mycket då metall lätt kan kärva o sen sitter det så hårt att man nästan aldrig får loss det.

OT fråga kanske, men måste man ta ur hjullagrena för vid pulverlackering? De ska ju in i ugnen som är på runt 200 grader.

jag pulver lacka mina fälgar, ja ta ur lagren,skall du lacka om fälgarna så måste dom ju blästras med *om annan färg* ta med fälgen/arna till vilken mekanisk verkstad som helst så tar dom ut dom på några min, passa även på och byt lagren med samtidigt...

Värmepistolen lr hellre blåslampan är din vän.
Värm fälgen runt lagren från utsidan så går det enkelt
att knacka ur lagren sen.

Swedie skrev:

Loppa fast en mutter i hålet på lagret så har du mer att slå på.
Funkar sämre på R1ans nållager dock... :)
/fredde

Testa o värm lite försiktigt med en värmluftspistol så brukar de gå rätt lätt o få ut lager som sitter pressade, eftersom metallen vidgar sig något vid högre temp (kan räcka med en 60-80 grader). Använd hellre en passande hylsa att knacka med som har samma storlek som lagret, kan ju va vad som helst, en rörbit eller något.
lycka till!

Swedie skrev:
Skruvmejsel, eller ännu hellre lång dorn, från motsatta sidan genom navet, precis som du skriver, har alltid funkat för mig. Knepet är att knacka omväxlande på motstående sidor av lagerringen så att den inte sätter sig på sned, det räcker med bråkdelar av en grad. Men även om den sätter sig så är det ingen fara, bara att knacka lagret vinkelrätt igen från "utsidan" och börja om.

När de nya lagren ska på plats så är det inte fel att ha haft dem liggande i frysen över natten - de krymper några hundradelar och inpassningen blir mindre våldsam. Knacka dem sedan på plats med en rörbit eller stång med samma diameter som den yttre (OBS yttre!) lagerbanan.

Swedie skrev:
Ja, lagren måste bort - antingen före ugnen och återanvändas efteråt, eller efter ugnen och bytas mot nya. Smörjmedlet i lagren kan komma att koka/rinna bort, med följd att a) det permanentsmorda lagret inte längre är smort och b) lacken på ytorna runt lagersätet riskerar att misslyckas.

Last edited:
Ok tack. Gasolen är slut så det blir inte o värma något idag. Har inte heller någon värmepistol eller hårfön av gigantiska mått :D

Jag fick ut det stora hjullagret i bakfälgen genom att banka från andra hållet med ett spett (mycket försiktigt, dock är det stor tyngd (10kg?)).
Men det lilla paralelltgående rulllagret på andra sidan försöker jag mig inte ens på då jag bara skulle förstöra det med fel sorts verktyg.

Jag hittar ingen dorn eller fön eller vad de heter. Sen vet jag inte om jag har kraft nog att få ner dess emellen hjullagret och hjulet då lagrena sitter rätt slimmade från att de pressats i sen tidigare.

Skulle tippa att du har problem att traffa lagrets innerring eftersom distanshylsan mellan lagrena ar i vagen?

Ta en stang av lamplig dimension (ca 3-4mm tunnare an hjulaxeln) och "skicka till" distansen i sidled, sa att du sen kan ge pa lagret utan att "halka av" innerringen.

Knacka antingen ut det hela vagen med ett dorn (arbeta fran sida till sida pa lagret) eller bara en liten bit, for att darefter anvanda en expanderande avdragare. Finns ju aven avdragare for sparkullager som gar att anvanda direkt, som greppar i ytterringens kulspar.

Men sa lange du inte knackar lagret utav helvete snett at det nemas problemas.

Happy wrenching, och hoppas du lackar hjulen vita :) /Lasse

En glidhammare underlättar mycket.

Annars om man ändå ska byta lagret är det bara att värma och hammra på med vad som helst på det första och använda ett rör av lämplig storlek på det andra.

(Samma rörbit när man monterar tillbaka lagren)

majtii skrev:
En glidhammare underlättar mycket.

Annars om man ändå ska byta lagret är det bara att värma och hammra på med vad som helst på det första och använda ett rör av lämplig storlek på det andra.

Om man knackar ur lagret genom att slå på inneringen så bör man nog alltid byta lagret.

Swedie skrev:
Ser att Clas Ohlson har en vettig avdragare ställbar från 13-38mm för 200kr.

http://www.clasohlson.se/shop/store...n=N&WAGID=11948&NoCache=11/14/2005+6:15:57+PM
En sån köpte jag! Antingen är jag med handikappad än vad jag ursprungligen trodde eller så är det en sunkig avdragare. Den hamnar JÄMT på sniskan eller tappar greppet om lagret.

majtii skrev:

Samma rörbit? :va Knacka ut lager går rimligen bara att göra mot den inre lagerbanan, och knacka dem på plats gör man mot den yttre...

Täpp igen lagerbanorna så att inte de inte blir blästrade eller lackade. Till mina hjul svarvade jag distanser och drog ihop med genomgående skruv. Se till så att antingen firman eller du själv gör något skydd så att ytorna där bromsskivorna sitter inte får lack på sig eftersom det tar lång tid att fila bort. Skivorna får heller inte av lathet skruvas fast med färg imellan eftesom färgen ger efter när de blir varma = skruvarna lossnar. Spola ordentligt med högtryckstvätt i hjulhusen efter lackningen så att det mesta av blästersanden försvinner innan lagrena sätts dit, finns alltid lite sand kvar.

Last edited:
Jag behöver väl egentligen inte tvätta hjulen innan blästringen sker va?

Ska se om jag kan hitta nån verkstad imorgon som kan fixa ur lagrena. Annars så köper jag den där kullageravdragaren från Clas Ohlson och testar själv.

Nej du behöver inte tvätta dem.

Köpte först clasohlsons avdragare men den fungerade inte. Bättre att du tar ett långt don som redan nämts eller ett tunt rör och bankar ut med.

Last edited:
Swedie skrev:
Jag behöver väl egentligen inte tvätta hjulen innan blästringen sker va?

Ska se om jag kan hitta nån verkstad imorgon som kan fixa ur lagrena. Annars så köper jag den där kullageravdragaren från Clas Ohlson och testar själv.

Du ska inte behöva tvätta av dem. En kompis lackar och blästrar åt mig och han har sagt att jag inte behöver ta bort skiten på grejerna innan blästringen.
Lycka till med lagren jag har haft samma problem :huvet

...nållagret har jag inte varit på.
Men, jag använde ett av dom gamla kullagerna (som jag tog ner ytterringen några 10-delar med vinkelslip på) för att via träklots knacka i dom nya med, funkade bra. Och lägg dom nya i frysen över natten så går dom lättare i.

Jag GISSAR att du inte behöver ta ut nållagret då detta ej är slutet/permanentsmort. Locka för det så det inte kommer in färg & på med nytt fett efteråt.

Btw så köpte jag 2st nya SKF-lager på Momentum i Malmö för 281:- inkl (med 40% rabatt). Gissar att orginal är "lite" dyrare (med tanke på att yttre distanshylsan kostade 680:- :3freak ).
Dom fnös dessutom nedlåtande åt orginallagret...

Edit: Framlagerna vet jag inget om.

Last edited:
69:an skrev:
Samma rörbit? :va Knacka ut lager går rimligen bara att göra mot den inre lagerbanan, och knacka dem på plats gör man mot den yttre...

Bytar man lagret kan man slå var som helst. Slår alltid på det yttre, om man kommer åt dvs.
Slår man på det inre måste lagret bytas.

jag åker till en verkstad, kan ingen ta bort så skiter jag i dom och får ta ur dom med hårdhandskarna efteråt.

Så då ska jag skita i att köpa Clas Ohlsons. Finns det någon annan produkt att köpa som ni kan rekommendera? Vad använder MC-verkstäderna?

Varmluftpistol funkar lika bra som gasol antar jag? Gasol är ju lite farligt oxå. Poff kan det sägas (mer än i värmepistolen).

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back