Hur svårt är det att klara 115% gränsen???

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Funderar på att åka ner till Spa Francorchamps 10-11 augusti och köra Holländska/Belgiska mästerskapen där. Problemet är att det bara är 2 kval om 25 minuter vardera och varvet är låååååååååååååångt, de bästa kör på 2.40 och de har en gräns på 115% för att få köra. 115% på 2.40 är 3.04 och jag har aldrig kört där...
Så, skulle #222 Mozz klara av att köra under 3.04 med högst 20 varv under bältet?

Finns bara en lösning..... på detta delikata problem. Do it!

Finnes fakta. Typ för klassen högsta toppfart.....
2,55... vad är medelfarten då....
Har man glädje utav dessa siffror...:va
Hus stort är kvalande startfält...

Undrande Tony...:confused:

Spa verkar hur kul som helst ju och det vore coolt att köra eau rouge :) Det ska dock vara en snabb bana.

Kan du inte åka ned på någon bandag innan det arrangemanget då för att köra in dig, proväta restaurangerna i närheten osv?

Edit; de här verkar ju ha bandagar både 8:e och 9:e augusti på banan, kanske kan vara något?

http://www.bikersdays.com/

Last edited:
Spa verkar hur kul som helst ju och det vore coolt att köra eau rouge :) Det ska dock vara en snabb bana.

Kan du inte åka ned på någon bandag innan det arrangemanget då för att köra in dig, proväta restaurangerna i närheten osv?

Edit; de här verkar ju ha bandagar både 8:e och 9:e augusti på banan, kanske kan vara något?

http://www.bikersdays.com/

KONSTIGT! Enligt ett tidschema jag har är det kval till enduranceracet på fredag. Men OM det går att träna på fredag också är det ju piece of cake! Will check!!

Men ändå, är 115% svårt? I Rookie 600 kör de bästa 1.41-1.42 på torpet. När man kommer första gången, är det svårt att efter 2 st 20-minuters pass att köra 1,15x102 sek = typ 116 sek = typ 1.56

Så, kör en het Rookie 600-förare 1.56 efter 2 pass på Torpet?

Men ändå, är 115% svårt? I Rookie 600 kör de bästa 1.41-1.42 på torpet. När man kommer första gången, är det svårt att efter 2 st 20-minuters pass att köra 1,15x102 sek = typ 116 sek = typ 1.56

Så, kör en het Rookie 600-förare 1.56 efter 2 pass på Torpet?

Ja, en avslagen gör det...året innan jag ens började.

Finns bara en lösning..... på detta delikata problem. Do it!

Finnes fakta. Typ för klassen högsta toppfart.....
2,55... vad är medelfarten då....
Har man glädje utav dessa siffror...:va
Hus stort är kvalande startfält...

Undrande Tony...:confused:

Att bli utkvalad pga för många förare till kval är inget problem, banan tar 60(!) förare till race, 72 till kval!!! Problemet är att hinna få bankännedom tillräckligt. Men OM det är en bandag dagen innan, då är det INGET problem!

-Magnus....säger som en av mina gamla italienska motortrimmare än gång sa: "Att bygga en snabb motor och sen anpassa ett bra chassi till den är enkelt, men att hitta nån som kan hålla i rullen....??
Men GO FOR IT! Hade jag varit skade fri så hade jag deffenitivt övervägt att hänga på :tummenupp:yoparty

Ok... jo, det verkade inte sååååå svårt, 1.56 på Torpet. På Spa är problemet att det går så himla fort...

Fort är lätt, det är bromsa som är svårt. . . :D

Förstår att det kan bli bökigt, är ju inte som att lära in falken direkt, är väl några fler böjar. :)

-Magnus....säger som en av mina gamla italienska motortrimmare än gång sa: "Att bygga en snabb motor och sen anpassa ett bra chassi till den är enkelt, men att hitta nån som kan hålla i rullen....??
Men GO FOR IT! Hade jag varit skade fri så hade jag deffenitivt övervägt att hänga på :tummenupp:yoparty

att "deffenitivt överväga att hänga på" är det nog rätt många som definitivt skulle kunna tänka sig att göra... men att göra det.... Färre!

Fort är lätt, det är bromsa som är svårt. . . :D

Förstår att det kan bli bökigt, är ju inte som att lära in falken direkt, är väl några fler böjar. :)

Precis! Falken hinner du runt 4 gånger på ett varv på Spa...

Under 3.04 fixar du LÄTT i fint väder, redan första passet.
Förra året körde jag med Bikers-days, 2.48 första dagen, med min Honda 1000, med lysen och mönstrade Metzeler. Det var väl cirka 6 pass på en dag.
Och jag är ingen racerförare.
Inte för att jag vill skryta, jo förresten, det vill jag, i år körde jag 2.44,5 med samma hoj.
http://youtu.be/SB0uza5zfl4
Det är en fantastiskt rolig bana med en del riktigt snabba kurvor.

Lycka till, det går säkert bra.
Edit: Såg att du måste ner några sekunder till. Men jag tror ändå att du grejar det.

Last edited:
KONSTIGT! Enligt ett tidschema jag har är det kval till enduranceracet på fredag. Men OM det går att träna på fredag också är det ju piece of cake! Will check!!

Du får väl anmäla dig till endurance också så du får köra det kvalet som träning :-)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT