Hur svår är risk 2 MC?

Samma här. Jag pratade med körskolan i förrgår om vi kunde boka in risk2an. Men nej, det gick inte. Jag måste köra med dom minst en gång så att läraren ger ett OK för annars blir jag lätt underkänd säger dom. Jag kunde isf boka risk2an själv om jag ville det men på henne lät det som att det var lätt att åka därifrån 2800kr fattigare och måste göra om den. Antar att dom är ute efter att dra in så mycket pengar som möjligt till sig själva också och att det är därför dom "tvingar" en att ta lektioner med dom innan.. Inte vet jag...

Det är för att om du blir underkänd sänks deras statistik/rykte ;)
 
Själv gjorde jag risk 2'an relativt sent under utbildningen, men med tanke på de sakerna man gjorde på Gillinge va de inga problem. Fri hastighet på inbromsningen men 3 st. Samt att man har ABS så de är bara nypa åt med knä o höger hand. Förutom det så har vi reaktions tids testet där en lampa tänds o man ska bromsa så fort man ser lampan tändas. Samt ett test där man får se vad som egentligen bromsar snabbast, en bil eller en mc? Solklart bilen, tack vare dess vikt. Du kmr även få testa motstyrning osv..

Till poängen, så länge som du kan få stop på en mc o har någonlunda känsla för hojen så skaru klara dig. Sen så är de inte ett test utan en utbildning. Att säga att den ska göras i slutet av sin MC utbildning (som trafikverket skrivit som beskrivning till risk tvåan) är klart att ta i. Iallafall om man gör den på Gillinge.
 
ja ni hade rätt. Det var inga problem alls. Och faktiskt ganska matnyttigt. Dyrt, men ok! Så ni som också ska göra den. Har ni okej balans. Vet vart broms gas och koppling sitter så fixar ni det. Vi hade dessutom spö regn :-)
 
körkortet är sjukt mkt billigare om man håller sig borta från körskolan :)

jag har kappat ner de me halva priset (räknade med 10 körlektioner)
 
Risk2an

Tja.


Min fråga lyder måste man ha fyllt 16 år (A1) för att få göra risk 2an?

Jag fyller 16e oktober och har gjort teori delen.

Jag har ringt runt till transportsterelsen vägverket, skolor gillinge mm och ingen vet säkert och det står inte på körkortsportalen heller.

Så vad säger ni mc människor måste man ha fyllt 16 för att utföra riskutbildning del 2 för lätt mc?
 
Jag gjorde risk 2:an för drygt två veckor sen.

Va på Transportgymnasiets trafikövningsbana.

Va riktigt roligt och framförallt lärorikt tycker jag, men inget direkt svårt.

Du ska öva på bromsning, lära dig om placering, vi hade en bil med där vi fick sitta i med hojarna uppställda och kolla vart vi skulle placera oss för att synas bäst.

Sen ska man bromsa i olika hastigheter vid en viss punkt och se hur stor skillnad det blev i bromssträcka.

Det roligaste är absolut emellan övningarna under tiden utbildaren arrangerade en ny övning. Då fick iaf vi köra som vi ville tills det va samlig och genomgång sålänge det inte rörde sig om rent lekande...

Vi körde Kawasaki ER6 med ABS.
 
Tja.


Min fråga lyder måste man ha fyllt 16 år (A1) för att få göra risk 2an?

Jag fyller 16e oktober och har gjort teori delen.

Jag har ringt runt till transportsterelsen vägverket, skolor gillinge mm och ingen vet säkert och det står inte på körkortsportalen heller.

Så vad säger ni mc människor måste man ha fyllt 16 för att utföra riskutbildning del 2 för lätt mc?

Sent svar kanske men... Du MÅSTE fyllt 16 för att ens få vara på vägen. Undantag kan förekomma då Risk 2:an är på bana. Men om inte jag har fel måste du ha körkortstillstånd.
 
Jag gjorde den idag, och de var inga som helst problem. De var jävligt roligt och nyttigt .
 
Det är väl en sak att "klara" av själva körningen, och en annan sak att förstå budskapet?

Med tanke på hur många det är som ger sig ut på skogs/dikesäventyr varje sommar bara för att en väg råkar svänga så verkar det vara många som, till skillnad från dig, inte kunde det där...

Håller med.

Ang risk2 kan nog vilken rikspucko som helst som kört moppe klara det. men det är inte det som är själva poängen. kommer man till risk2 och inte har full koll på sin egen vanliga körning blir det jäkligt svårt att ta till sig och utföra de saker man gör där.

Antagligen därför vissa fått ta en lektion innan.

Man är inte på risk2'an för att lära sig köra mc, man är där för att pröva manövrar(mjae sanning med modifikation, var ju mest bromsa, styra med fötterna etc etc)
 
Min risk2 var tamejfan bland det roligaste jag gjort, mycket körning, och en skitkul instruktör, och en skitsöt vice-instruktör. =) Visst sved det till i plöskan, men måste man så måste man. För övrigt så innehöll den det mesta som är nämnt ovan. Och jag hade heller aldrig tagit någon lektion innan. Hade aldrig ens prövat en hård inbromsning eller ens någon form av serpentin-, kon-bana eller undanmanöver. Men det var bara att köra. "-Fan vad du kör" sa de andra. =) Så ta det inte på så stort allvar, det dom säger om att den ska genomföras i slutet av utbildningen. Har du körvana, så är saken biff. =)

Edit: Körde för övrigt nyare Z750 allihopa, förutom en som hade en Bandit, med ABS. De flesta av oss utan ABS hade faktiskt lite kortare bromssträcka än den hojen, tro det eller ej. =)
 
Last edited:
Det som kan göra att du blir hemskickad är
1. Du har alkohol i kroppen som ger utslag på utandningsprovet
2. Du är mer än en kvart sen (men om du ringer när du märker att du kommer bli sen så kan det gå ändå)
3. Du vet inte var bromsarna och kopplingen sitter, kan inte växla eller klarar inte av att framföra motorcykeln utan att köra av vägen eller välta.
 
3. Du vet inte var bromsarna och kopplingen sitter, kan inte växla eller klarar inte av att framföra motorcykeln utan att köra av vägen eller välta.

Det är därför vissa körskolor vill ha en körlektion innan.

Sen så fick vi(jag) köra en kurva på 100-150(?) meter och de sa börja vid 50 eller 60 och kör fortare om ni vill(kan) efter några gånger i kurvan. Fick prova på bromsning från 30 till 90 men jag kunde inte komma upp i 90 så jag fick göra så gott jag kunde med 125:an. Den dagen var väldigt kul enligt mitt tycke :yoparty.

Det är inget prov det är som en kurs så man blir mera riskmedveten och som sagt om du blir kuggad har du gjort något väldigt fel t.ex komma med alkohol i kroppen, inte kunna köra eller inte lyder instruktör.
 
Jag har gjort risktvåan, den var, som ni andra sagt, mycket enkel. Det står även i kursplanen att man inte blir underkänd av att t.ex. köra ner koner, ramla eller köra av banan - det som underkänner en är att man misslyckas med att följa instruktionerna, så att säkerheten äventyras.

För övrigt så tycker jag att den var rätt kul - dyr, visst, men det kändes som mer välanvända pengar än körlektioner (visst, körlektioner är ju nödvändigt men det känns så surt att ha i huvudet när man avslutat 80 minuter körning att det kostade 1040 kr).

Jag var snabbast, trots att jag körde en slö ybr 125, och alla andra körde tung :)
 
Har precis varit och genomfört riskutbildning nr 2 med godkänt resultat.
Saken är den att det är i princip omöjligt att misslyckas så länge du kan växla, styra och bromsa.
Jag gick omkull i början av utbildningen och skrapade min nya hjälm + armbåge lite. Då stannade vi upp och pratade igenom situationen och han sa att här har ni en unik chans att prata med någon som precis har kraschat.. o så fick jag lite frågor av alla.

Visst det var lite pinsamt men jag är ändå glad att jag låg o körde kurvorna lite på gränsen till det jag inte klarade, kändes som jag fick ut mycket av utbildningen. Körde även trafikskolans hoj med störtbågar och inte min egna nya kawa... tur de
 
förra året när jag körde risk 2 så va det en kort tjej som la omkull 4 gånger men inte fick va prata om det med henne men alla klarade sig utan problem igenom kursen.
.
Poängen jag tänkte komma till är att jag gick Smc Knix kurs på gokartbana när jag övningskörde och det va då värt ca 3-4 gånger mer och kostade ca 4 gånger mindre då jag va betydligt tryggare i kurvorna efter det. helt klart värt gå knix som komplement lite då o då :tummenupp
 
Risktvåa? Sån skit fanns inte när jag tog kortet! Vad är det för nåt? :smasha

I princip, en minibandag tillsammans med lite annat folk som inte kan köra hoj alls. :hihi
Det är den roligaste delen med hela körkortstagandet, förutom att få lappen i näven.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top