Hur svår är risk 2 MC?

Helt ot men gör man alltid utandningsprov nuförtiden?
Kanske på uppkörningen med, nån som vet?
Jag har redan alla behörigheter så jag ska inte köra upp full om nån nu trodde det, mest nyfiken.

Man gör utandningsprov på riskutbildningarna när du ska köra ett fordon, iaf på MC och BIL.

jasså? vad hände? och skulle du ta den i 90?

anledningen att ja frågar gott folk, vilket jag tydligen glömt skriva, är att jag inte tagit en enda körlektion.

må va dumt, men jag tycker jag kvalar in som en bra förare med mognad. dock saknar jag erfarenhet i trafik, men det har man ju fått efter 8 år i bilen.

att göra konbanan med motarden i 50-70-80km/h tex är väl inga större hinder egentligen. men nu är det en helt annan hoj.

Kottson. jasså, det var bra info. tackar

Asså, du behöver inte vara det minsta rädd för att du inte ska klara det.
Jag hade, precis som dig, inte tagit en endaste körlektion innan ajg körde Risk 2an och inte kört något privat heller. Det enda jag hade i ryggsäcken var 9års crosskörande. Vilket gick kanon. :tummenupp
Våran lärare sa förövrigt innan vi startade:
"Ja och det de säger på trafikskolan kan ni glömma direkt nu. För att bli kuggad här ska ni inte kunna framföra en hoj. Dvs, kan ni växla och gasa klarar ni det."

Fö tog jag ingen körlektion alls på mc, den är ju så lik bilkörandet på ett sett så jag grejjade kortet ändå.

Lycka till. :)
 
Jag gick omkull på risk 2:an och jag blev godkänd... gick in i den skarpa kurvan i ca 90 sen var det att smaka asfalt.

Verkar som kurserna skiljer sig rätt mycket här i landet. Här i Jkpg fick vi köra i MAX 40km/h genom en konad kurva. När vi kört ett par gånger sparkade han in ett par konor i banan som skulle ha agerat älg/bil mitt i kurva men blev ju inte direkt nån överraskning på helt plan & tom asfaltsplätt. :confused:
 
Verkar som kurserna skiljer sig rätt mycket här i landet. Här i Jkpg fick vi köra i MAX 40km/h genom en konad kurva. När vi kört ett par gånger sparkade han in ett par konor i banan som skulle ha agerat älg/bil mitt i kurva men blev ju inte direkt nån överraskning på helt plan & tom asfaltsplätt. :confused:

Låter som risk2an jag körde i Halmstad, max hastighet vi körde va 70km/h när vi skulle göra ett bromsprov.
Annars så va det runt 40-50 km/h konbana å lite blandat sådant som gällde. Å så en hel del prat om risker och liknande i trafiken. Lite som riskettan fast man körde lite hoj också :)

/Påsen
 
här fick vi blåsa hela gänget, sen tyckte jag r2 va helt ok om man gemför mot r1:an, vi hade 4 olika hojar som vi skifta emellan oss så vi fick prova å känna skillnad, både med å utan abs bla, för att bli ig krävdes att man var onykter lr inte följde instruktioner, så vill man klara r2 är det inte så svårt, lycka till
 
Det var många inlägg om en sån grej som utandningsprovet... värst vad vi har hakat upp oss på det! :-D
 
Med takne på att det är en riskutbildning så är det rätt självklart (tycker jag) att man gör ett utandningsprov. Alkohol är ju en risk när man kör ju.

/Påsen
 
Med takne på att det är en riskutbildning så är det rätt självklart (tycker jag) att man gör ett utandningsprov. Alkohol är ju en risk när man kör ju.

/Påsen



Ja och säga vad man vill men alkolås borde vara obligatoriskt på fordon som har i trafik. För många som stryker med pga alkohol.
 
Risk 2:an är inget man klarar. Det gör alla.:va (hur menar jag där egentligen...) Men själva vitsen med den är att man ska ha lite koll på hojen så man får en upplevelse av hur mycket man kan luta hojen, hur den beter sig i olika situationer under kontrollerade former. Det är ju en utbildning och inte ett prov!

En rolig dag (men dyr) så ingen ska oroa sig för att inte klara den. Men passa på och njut för det är riktigt roligt!
 
Risk 2:an är inget man klarar. Det gör alla.:va (hur menar jag där egentligen...) Men själva vitsen med den är att man ska ha lite koll på hojen så man får en upplevelse av hur mycket man kan luta hojen, hur den beter sig i olika situationer under kontrollerade former. Det är ju en utbildning och inte ett prov!

En rolig dag (men dyr) så ingen ska oroa sig för att inte klara den. Men passa på och njut för det är riktigt roligt!

...och när ni ändå håller på, det är ok att övningsköra med SMC på deras knixkörningar på kartbanor (förutsatt att man har handledaren med sig) - bättre än så blir det inte...det ni får i Risk2 är trams, bättre än inget, men trams i alla fall.
 
...och när ni ändå håller på, det är ok att övningsköra med SMC på deras knixkörningar på kartbanor (förutsatt att man har handledaren med sig) - bättre än så blir det inte...det ni får i Risk2 är trams, bättre än inget, men trams i alla fall.

Risk2an är obligatorisk så man måste gå den även om man kört någon form av bana eller liknande innan.

/Påsen
 
Risk2an är obligatorisk så man måste gå den även om man kört någon form av bana eller liknande innan.

/Påsen

...det har jag nog förstått, jag sågar bara tramset konsekvent. :hihi

En dag med smc på kartbana ger mer än ett års tragglande på egen hand på krokiga 70-vägar. :fantomenordspråk Och att ta en böj i 40? BWAAAHAHAHAHA. Jolåsåatte...ni som kör, när vi väl kommer ut och är med på eran första gruppkörning, surprise-dags deluxe. :hihi
 
...det har jag nog förstått, jag sågar bara tramset konsekvent. :hihi

En dag med smc på kartbana ger mer än ett års tragglande på egen hand på krokiga 70-vägar. :fantomenordspråk Och att ta en böj i 40? BWAAAHAHAHAHA. Jolåsåatte...ni som kör, när vi väl kommer ut och är med på eran första gruppkörning, surprise-dags deluxe. :hihi

Kan tänka mig det.
Hade själv tänkt ta en SMC kurs antingen i år eller tidigt nästa år.
Känns som om det finns grymt mycket man kan lära sig på bara en dag med instruktör och lite annat folk på en bana :)
 
Kan tänka mig det.
Hade själv tänkt ta en SMC kurs antingen i år eller tidigt nästa år.
Känns som om det finns grymt mycket man kan lära sig på bara en dag med instruktör och lite annat folk på en bana :)

Gör det så fort du bara kan, det är det absolut bästa du kan göra för att bli tryggare och ha roligare på hojen (kul som tusan är det med). :)
 
Ursäkta om jag bara ställer frågan här,
så det är mer som en utbildning än prov?

Måset man vara riktigt dålig på att köra hoj, eller räcker de att kunna krypköra,köra ordentligt,växla,hantera koppling osv?

för min körskole lärare sa såhär "Jaaa... risktvåan skaru ha i slutet av utbildingen för du kan bli underkänd ganska lätt om du inte kan köra lika bra som på uppkörningen"
 
Ursäkta om jag bara ställer frågan här,
så det är mer som en utbildning än prov?

Måset man vara riktigt dålig på att köra hoj, eller räcker de att kunna krypköra,köra ordentligt,växla,hantera koppling osv?

för min körskole lärare sa såhär "Jaaa... risktvåan skaru ha i slutet av utbildingen för du kan bli underkänd ganska lätt om du inte kan köra lika bra som på uppkörningen"

1. Ja

2. Du ska kunna gasa, styra, bromsa och växla. Du ska kunna framföra en hoj. Det är ingen krypkörning osv...

3. Din lärare ljuger...
 
Risk2an är mer kul och intressant än svår, du är inte där för att avlägga ngn examen typ utan för att få känna på lite olika situationer under kontrollerade former.
Så är du bara vaken och lyssnar på vad dom säger och att du tar till dig lärdom av de ev. misstag du gör på kursen så blir du godkänd:tummenupp
 
Samma här. Jag pratade med körskolan i förrgår om vi kunde boka in risk2an. Men nej, det gick inte. Jag måste köra med dom minst en gång så att läraren ger ett OK för annars blir jag lätt underkänd säger dom. Jag kunde isf boka risk2an själv om jag ville det men på henne lät det som att det var lätt att åka därifrån 2800kr fattigare och måste göra om den. Antar att dom är ute efter att dra in så mycket pengar som möjligt till sig själva också och att det är därför dom "tvingar" en att ta lektioner med dom innan.. Inte vet jag...
 
Ursäkta om jag bara ställer frågan här,
så det är mer som en utbildning än prov?

Måste man vara riktigt dålig på att köra hoj, eller räcker de att kunna krypköra,köra ordentligt,växla,hantera koppling osv?

för min körskole lärare sa såhär "Jaaa... risktvåan skaru ha i slutet av utbildingen för du kan bli underkänd ganska lätt om du inte kan köra lika bra som på uppkörningen"

Jag bokade risktvåan dagen efter jag gick riskettan, notera att jag inte gått på någon körskola, eller ens övningskört på mc.

Min erfarenhet har jag fått av motorcross och moped och det räckte tydligen utan problem. :tungan

Mvh
Flurp
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top